Test Ford Ranger Wildtrak: Oranžová bomba

Test Ford Ranger

Test Ford Ranger. Šestiválcový pick-up je technickým dvojčetem Volkswagenu Amarok, ale designově jde svojí cestou. Je to pracant k pohledání.

Pick-up už dávno není jen užitkové vozidlo na transport balíků slámy nebo ovcí. Náš test modelu Ford Ranger ukázal, že je to pro mnoho zákazníků lifestylové auto s hezkými koly, pohodlným interiérem a opravdu velkými terénními vlastnostmi, které může sloužit pro tahání obytných přívěsů nebo transport koní. Verze Wildtrak je proto v mnoha zemích nejprodávanější variantou Fordu Ranger.

Ford má v pick-upech na co navazovat. Nejenže F-150 je americkou legendou, ale za vůbec první pick-up v historii mnozí považují Ford Model T Runabout z 20. let minulého století. I Ranger má za sebou bohatou historii, která se začala psát roku 1983 v USA a Kanadě. Dnes na něm zákazníci oceňují především jeho terénní schopnosti a tažnou sílu, kterou mu mimo jiné dává poctivý dieselový šestiválec.

Design jako F-150

Aktuální pátá generace je výsledkem spolupráce s Volkswagenem, ale na pohled to není rozhodně vidět. Výrobce tvrdí, že všechny díly karoserie jsou odlišné. Ford Ranger vsadil opět na sebejistý a výrazný vzhled ve stylu většího bratrance F-150. Nová je maska chladiče a světelný podpis ve tvaru písmene C. Na bocích jsou patrné výraznější lemy blatníků, zadní svítilny pak tvarově navazují na vzhled předních světlometů.

Test Ford Ranger

Oproti minulé generaci konstruktéři zvětšili rozvor náprav o 50 mm na 3270 mm při celkové délce 5370 mm. O stejnou hodnotu narostl i rozhod kol. Tato konstrukce zvětšila motorový prostor, takže se tam pohodlně vejde nový šestiválec a do budoucna případně i jiné pohony. Zlepšil se ale i nájezdový úhel (28 stupňů) a křižitelnost náprav (přechodový úhel 20 stupňů). A na korbu o délce 1544 mm a šířce mezi podběhy 1224 mm se pohodlně vejde jedna europaleta.

Test Ford Ranger: Na korbě můžete lépe klečet

I na samotném nákladovém prostoru se udělalo spousta práce. Jednak se sem lépe leze, protože konstruktéři udělali nad zadními koly integrovaný schůdek, takže není nutné stoupat na pneumatiku. Nová je také krytina ložné plochy z plastu. Ta je odolnější proti poškození, ale také se na ní údajně při upevňování nákladu lépe klečí než na ocelové ploše. Jsou tu i další uvazovací oka k zabezpečení nákladu a za pružnými plastovými krytkami při okrajích korby lze najít kotevní body pro upevnění krytu korby.

K dispozici je i systém dělících přepážek, které lze upevnit do podlahy. Nosnost je jedna tuna, korba je osvětlená a jsou sem vyvedeny i zásuvky na 220 a 12 voltů. Samotné víko má integrovaný držák nápojů a dalších věcí, takže je možné ho použít jako pracovní stůl. Na kouli pak Ranger dokáže táhnout až 3,5 tunový přívěs. Zkrátka pracant k pohledání, když na to přijde.

Interiér s prémiovými měkčenými materiály je pojatý ve stylu osobních vozů. Dominuje mu na výšku orientovaná dotyková obrazovka komunikačního a zábavního systému SYNC 4 s úhlopříčkou 10 nebo 12 palců. Je jen umístěna poměrně nízko. Před řidičem je rovněž digitální přístrojová deska. Pohodlná jsou sedadla a díky vysokému posezu, obrovským zpětným zrcátkům a naopak poměrně tenkým A sloupkům je z auta skvělý výhled. Kam nevidíte, tam se za vás podívá příplatkový systém 360stupňových kamer. Zvyknout si tak je třeba jen na netypicky v madlech dveří schované kliky a poměrně malý volič automatické převodovky bez mechanické vazby.

Dieselový šestiválec nechybí

Zákazníci podle Fordu požadovali více síly pro tahání těžkých přívěsů a jízdu v extrémním terénu, takže se pod kapotu dostal i dieselový šestiválec. Údajně k tomu ale přispěla i spolupráce s Volkswagenem, který trval na tom, aby se do motorového prostoru šestiválec vešel. Díky změně rozměrů to tak je možné. Dosud největším agregátem v Rangeru byl pětiválec, který je užší. Ranger se rovněž dodává i se vznětovým dvoulitrovým šestiválcem. Benzínový šestiválec je pak vyhrazen pro model Ranger Raptor. Do budoucna výrobce slibuje i další pohony, s největší pravděpodobností půjde o plug-in hybrid. A není vyloučen ani ryze elektrický pohon.

Test Ford Ranger

Dieselový šestiválec o výkonu 176 kW je dobře sladěn s 10stupňovou automatickou převodovkou. Změny jednotlivých stupňů skoro nevnímáte a motor se vždy drží v optimálních otáčkách. Pro jízdu v terénu snadno zvolíte pomocí kulatého ovladače patřičný jízdní režim – nově existuje i možnost automaticky řízené čtyřkolky. V opravdu náročném terénu pak můžete ještě na obrazovce kliknutím uzamknout zadní diferenciál a vrhnout se vstříc dobrodružství. Ovšem i na asfaltu potěší Ranger překvapivě vysokou úrovní komfortu. Na nerovnostech se jemně pohupuje, v zatáčkách se moc nenaklání a většinu děr nebudete ani moc vnímat. Ve vyšších otáčkách je samozřejmě motor hlučnější, ve vyšších rychlostech je také znát aerodynamický odpor. A smířit se musíte s průměrnou spotřebou nad 10 litrů.

Nová generace je pro Ranger velkým skokem dopředu a v podobě verze Wildtrak získáte poctivého pracanta, lifestylový vůz, silného tahače, offroadového dobrodruha i komfortního společníka v jednom. Jasně, není to zadarmo. Nejlevnější Ranger se čtyřválcovým dieselem startuje 10 tisíc korun pod hranicí jednoho milionu bez DPH, s ním to pak je 1,2 milionu. Wildtrak s šestiválcem pak vyjde na 1,4 milionu bez DPH a skoro 1,7 milionu s ním. Volkswagen Amarok i Toyotu Hilux koupíte levněji.

Martin Šidlák, foto: Zdena Fryková, @SportsPhotosCZ

Technické údaje Ford Ranger Wildtrak

Cena od: 1 684 320 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 176 kW/3250 ot.
Max. točivý moment: 600 Nm/1750 ot.
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,7 s
Kombinovaná spotřeba10,1-10,2 l/100 km
Emise CO2: 265-268 g/km
Délka/šířka/výška: 5370 / 2208 / 1884 mm
Rozvor: 3270 mm
Provozní hmotnost: 2300 kg