Lepší dříve než později: Zimní pneumatiky mají význam i v mírných zimách

Zimní pneumatiky Bridgestone

První výraznější ochlazení po teplém podzimu zvýšil počet zájemců o přezutí na zimní pneumatiky. Mnoho řidičů to ale stále nedělá.

Vhodný okamžik pro výměnu letních za zimní pneumatiky nastává s poklesem teplot pod 7 °C. Za těchto podmínek již mají zimní pneumatiky svými provozními vlastnostmi nad letními jednoznačně navrch. Další vodítko poskytuje motoristům legislativa, která v mnoha zemích používání zimních pneumatik výslovně vyžaduje a za nedodržování této povinnosti stanovuje často citelné postihy.

V České republice musejí řidiči jezdit na zimních pneumatikách od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Zimní pneumatiky: Změny v konstrukci

Zimní pneumatiky se podle tiskové zprávy společnosti Bridgestone totiž od letních pneumatik liší mimo jiné tím, že jsou vyrobeny z materiálů, které zůstávají při nižších teplotách měkké a pružné. V konstrukci dezénu jsou navíc významně zastoupeny lamely s malými drážkami pro zvýšení počtu záběrových hran a přilnavosti na sněhu a ledu. Tyto změny v konstrukci pneumatik pro zimní období vzešly z potřeby eliminovat menší přilnavost letních pneumatik za nízkých teplot, která prodlužuje brzdnou dráhu, zhoršuje ovladatelnost vozidla i jeho chování a zvyšuje riziko kolizí. Tím je u zimních pneumatik zajištěna výrazně vyšší úroveň bezpečnosti, přilnavosti a výkonu na sněhu, ledu, rozbředlém sněhu a na mokrých a zmrzlých silnicích.

Před samotným přezutím je nutné důkladně zkontrolovat stav používaných zimních pneumatik a zvážit jejich případnou výměnu za novou sadu, Pneumatiky působením povětrnostních podmínek i stářím postupně ztrácejí své původní vlastnosti. Každé jejich montáži by vždy měla předcházet důsledná kontrola stavu, možných poškození a opotřebení. Hloubka dezénu nesmí být podle legislativy menší než 4 mm. Tento požadavek není samoúčelný, protože při nižší hloubce vzorku přichází zimní pneumatika o své přednosti na sněhové pokrývce a pozbývá i samočisticího efektu, který je pro bezpečnou jízdu na sněhu nepostradatelný.

Motoristé by neměli podcenit ani případný nákup nových zimních pneumatik. Pro laika jistě není snadné se v široké nabídce na současném trhu zorientovat, ale o výhodnosti jednotlivých pneumatik si lze udělat dobrou představu na základě informačních štítků EU a výsledků nezávislých testů. Rozhodujícím kritériem by přitom měla být bezpečnost, nikoli cena, protože případné škody při dopravní nehodě způsobené příliš dlouhou brzdnou dráhou nebo horší ovladatelností vozidla na nekvalitních pneumatikách mohou převýšit finanční úsporu při nákupu i o několik řádů.

Přestože hrají zimní pneumatiky pro bezpečnou jízdu naprosto zásadní roli, vyplatí se před začátkem sezony věnovat pozornost také technickému stavu vozu a jeho výbavě. Návštěva odborného servisu může odhalit a následně odstranit případné nedostatky u osvětlení nebo brzdové soustavy, jejichž stoprocentní funkčnost je pro bezpečnost silničního provozu nepostradatelná. Spolehlivé spuštění motoru a bezproblémový provoz zajistí dobře udržovaný akumulátor, nemrznoucí chladicí kapalina (do -25 °C) a zimní směs v nádobce pro ostřikovače. Samozřejmostí by měla být i kontrola stavu stíracích lišt stěračů.

Zdroj: Bridgestone