Test Dacia Duster Eco-G 100: 1000 kilometrů na jeden zátah

Test Dacia Duster

Test Dacia Duster. Je levnější, ekologičtější, ale skoro nikdo ho v nových autech nenabízí. Pohon na LPG není tak sexy téma jako elektromobilita. Dacia ale tento pohon nevzdala a slaví s ním celkem velké úspěchy. Volí si ho totiž 41 % českých zákazníků. My jsme ho vyzkoušeli v modelu Duster, který díky němu ujede bez tankování až 1000 kilometrů.

Nízká cena, odolnost mechanických částí, jednoduché ovládání. Díky kombinaci těchto vlastností je Dacia Duster úspěšná na mnoha trzích. V Česku byla loni 11. nejprodávanějším autem vůbec. Aktuální generace dostala na konci svého životního cyklu nové logo a vrcholnou výbavu Extreme, která může vyhnat jeho cenu až k hranici 600 tisíc korun. Víc vám ukáže test Dacia Duster Eco-G 100.

Životní cesta této generace Dusteru se chýlí ke konci, ale i díky jednoduchému designu auto nestárne. Výrobce tomu pomohl i nedávnou změnou vizuální identity, kdy auto dostalo nové logo na čelní masce, nápis Dacia místo loga vzadu a také novou barvu khaki, která se sice možná inspirovala u nějakého lišejníku, ale autu moc sluší. V nejvyšší testované výbavě Extreme celkovému dojmu pomáhají i 17palcová kola z lehkých slitin, doplňky v měděné barvě a ochranné lemy blatníků.

Test Dacia Duster: Interiér s novou identitou

S novou identitou se trochu změnil i interiér. Upravená palubní deska má jiné výdechy klimatizace a na volantu je nápis Dacia místo loga. Celkově ale zůstaly tvrdé, ale dobře udržovatelné plasty a jednoduché ovládání. Na většinu nejpoužívanějších věcí jsou tady fyzická tlačítka. Chybí armáda elektronických asistentů, takže Duster sice nezajede sám na parkovací místo ani nerozezná na silnici auto od jelena, ale ve výbavě Extreme má praktickou 360stupňovou kameru. Ta se hodí nejen pro parkování, ale i během jízdy terénem, kdy si můžete na horizontu, za který nevidíte, zapnout na obrazovce obraz z čelní kamery.

Zatímco řidič a spolujezdec na předních sedadlech si na prostor stěžovat nebudou, ti vzadu zjistí, že prostor pro kolena a nohy je o něco menší než v některých malých crossoverech. Vozy s pohonem všech kol mají zavazadlový prostor o velikosti 467 litrů, dvoukolky 478 litrů, diesel dokonce 494 litrů, což je naopak na poměry srovnatelných aut hodně.

Test Dacia Duster, interiér

Benzín, nafta, LPG

Dacia nabízí pro Duster pohon na benzín, naftu nebo LPG. V tom je na trhu výjimečná. Pojďme si proto o LPG ve vozech Dacia něco málo říct. V Česku jezdí aktuálně dohromady zhruba 175 000 aut s pohonem na LPG, což je osmý největší vozový park tohoto druhu v EU. Pro zajímavost – největší vozový park LPG je v Turecku (4,9 mil. vozů), Polsku (3,3 mil.) a Itálii (2,5 mil.).

Výrazně tato čísla navyšuje právě Dacia. V Česku u ní tento druh pohonu volí 41 % zákazníků. U Joggeru je to dokonce 62%, u Sandera Stepway 43 %. Nejmenší je naopak u námi testovaného Dusteru – 30%. Tam je ale zjevně důvodem to, že hodně zákazníků volí pohon všech kol, který není s dvoupalivovým agregátem na LPG spojený.

Důvodem popularity LPG je cena. Na rozdíl od jiného alternativního pohonu – stlačeného zemního plynu CNG – je cena zkapalněného ropného plynu dlouhodobě stabilnější. A stále zůstává zhruba na polovině ceny benzínu nebo dokonce níž. Dacia tak spočítala, že o něco vyšší náklady na pořízení vozu schopného spalovat LPG, se vrátí už po 15 000 najetých kilometrech.

A dále zákazník šetří zhruba 1000 euro každých 20 000 kilometrů. A to i přesto, že spotřeba LPG je přibližně o čtvrtinu až třetinu vyšší než benzínu. Výhodou aut s dvoupalivovým motorem je také dojezd. Duster má 49litrovou nádrž na LPG (místo rezervy, takže se nezmenšuje zavazadlový prostor) a k tomu 50litrovou nádrž na benzín. Takže celkový dojezd je teoreticky víc než 1000 kilometrů bez tankování.

Tříválec jako základ

A jak je to s bezpečností? Nádoby na LPG jsou ocelové, vybavené bezpečnostními prvky proti přetlaku, a to i při zvýšení okolní teploty například vlivem požáru. Při něm plyn mimo nádobu vyhoří, ale nevybuchne. Na nádrži i na vedení jsou elektromagnetické ventily, které se uzavřou, když motor neběží.

Pohonnou jednotkou u našeho Dusteru je litrový tříválec s nepřímým vstřikováním, který umožňuje spalovat jak benzín, tak LPG. Spojen je výhradně s 6stupňovou manuální převodovkou. Maximální výkon je 67 kW, když jednotka spaluje benzín, a 74 kW, když ho pohání plyn. Důvodem je, že LPG má vyšší oktanové číslo. Vyšší je pak i maximální točivý moment – 170 proti 160 Nm. Znát je to na akceleraci. Při jízdě na LPG se auto dostane na stovku za 13,8 s, na benzín za 15,1 s. Z uvedených hodnot je patrné, že tahle verze Dusteru není žádný sportovec, ale pokud bude používat LPG, auto bude přece jen o něco živější.  

Test Dacia Duster

Manuální převodovka není špatná. K preciznosti drah jednotlivých stupňů bych sice drobné výhrady měl, stejně jako k tomu, že rostoucí výkon motoru po sešlápnutí plynového pedálu se trochu přenáší i do řadicí páky. První dva stupně jsou hodně „krátké“, zejména jednička slouží zároveň jako náhrada klasické redukce. Na běžné silnici se tak snadno dá rozjet i na dvojku. Na rychlé řazení si člověk musí zvyknout.

Doménou auta jsou především rozbité nebo polní cesty. Tam je auto jako doma. Posádku neruší rány od podvozku, ten se na nerovnostech přiměřeně zhoupne a díky světlé výšce 217 mm zavadíte, jen pokud se budete opravdu hodně snažit. Na silnici byl kladen důraz na komfort, ale stejně jako motor, tak podvozek není stavěn na nějakou sportovnější jízdu, v zatáčkách se přece jen dost nakloní, ale kola neodskakují a drží se silnice, jak mají.

A kolik tohle jednoduché, ale poctivé auto stojí? Základní verze s 90 koňmi a pohonem jen jedné nápravy stojí v základní výbavě 410 000 korun. V době natáčení testu byla za stejnou cenu i verze s pohonem na LPG. Testované vrcholná verze Extreme pak vyjde na 470 600 Kč. Navíc dostanete třeba 17palcová kola, kamerový systém Multiview, bezklíčový vstup a startování nebo gumové koberečky.  

Martin Šidlák

Technické údaje: Dacia Duster Extreme Eco-G 100

Délka/šířka/výška: 4341 / 1804 / 1693 mm
Rozvor: 2673 mm
Zavazadlový prostor: 467 l
Max. výkon:  67 kW / 4 400–4 900 ot. pro benzín, 74 kW / 4 600–5 000 ot. pro LPG
Max. točivý moment: 160 Nm / 2 200–3 750 ot. pro benzín, 170 / 2 000–3 500 Nm pro LPG
Max. rychlost: 166 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 15,1 s pro benzín, 13,8 s pro LPG
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,4 / 6,9–7,0 l / 100 km
Cena: 388 926 Kč bez DPH