Test Peugeot 508 SW PSE: Paradox doby

Test Peugeot 508 SW PSE

Test Peugeot 508 SW PSE. Do nejvýkonnějšího sériového Peugeotu v historii tankujete benzín, má elektrické značky a zatím může parkovat na pražských modrých zónách zdarma. Zdá se vám to divné? To je paradox dnešní doby. Peugeot 508 PSE je totiž plug-in hybrid a do Česka se dováží jen na individuální objednávku.

Vedení koncernu Stellantis je příliš zaneprázdněno elektrifikací své modelové řady a nechce se mu platit pokuty za překračování emisních limitů. Historií už proto jsou kdysi populární modely jako 208 nebo 308 GTi. Aktuální nejvýkonnější Peugeot tak najdeme trochu nečekaně v liftbacku a kombíku modelu střední třídy 508. Zatímco konkurenti typu Volkswagen Arteon R se nabízejí s klasickými spalovacími motory, Peugeot 508 vsadil na to, že je sportovní varianta PSE neboli Peugeot Sport Engineered porazí ve firemních prodejích, protože jako plug-in hybrid má deklarované emise pouze 40 g CO2/km.

Manažerský a fleetový model Peugeot 508 se letos dočkal faceliftu společně s modelem 2008. Změna je znát hlavně na přední masce. Je tady spousta všemi směry jdoucích linek, kterých je možná až trochu moc. Ale celkový velmi dobrý dojem zachraňují nové úzké přední Matrix LED světlomety a rovněž nová LED denní světla v podobě tří úzkých drápů na každé straně. Vše pečetí výrazné nové logo automobilky uprostřed. Zezadu už je redesign méně radikální, i tady najdeme světelný podpis tří drápů, ale v horizontálnější podobě.

Test Peugeot 508 SW PSE: Ve znamení tří drápů

Sportovní varianta PSE pak podtrhuje celkově elegantní vzhled auta velkými 20palcovými koly, nástavci prahů, upravenými nárazníky a třemi proužky Peugeot Sport různě po karoserii. Tři drápy jsou v poslední době symbolem Peugeotu, v této jedovatě zelené barvě ale připomínají víc logo nejmenovaného energetického nápoje.

Test Peugeot 508 SW PSE, interiér

V interiéru najdeme digitální přístrojový panel v podobě 12palcového displeje umístěného v úrovni očí těsně nad volantem. Panel je plně konfigurovatelný na míru pomocí nových režimů zobrazení (online navigace TomTom, rádio/média, asistenční systémy řízení, tok energie atd.), které lze upravovat přímo pomocí ovladačů na volantu. Uprostřed přístrojového panelu se nachází středový 10palcový dotykový displej s vysokým rozlišením, který je mírně orientován směrem k řidiči. Celkově dobrý pocit z kabiny pak doplňují pohodlná sedadla s přiměřeným bočním vedením a příjemné ambientní osvětlení.

530 litrů bude stačit?

Elegance nejde vždy ruku v ruce s praktičností. Peugeot 508 vsadil hlavně na tu eleganci, takže efektně klesající linie střechy má za následek, že z auta je trochu horší výhled i kvůli širokým A sloupkům. Ani objemem zavazadlového prostoru není 508 rekordmanem své třídy. Ale 530 základních litrů v kombíku není žádná tragédie. A po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká rovná plocha a pod podlahou kufru najdete odkládací schránku na nabíjecí kabely.

Nabídka motorů pohánějících modely Peugeot 508 a 508 SW není moc široká. Na webových stránkách automobilky najdete v ceníku pouze plug-in hybridy o výkonu 180 nebo 225 koní. Benzínové motory nebyly v Česku nabízeny ani před faceliftem. Firemní zákazníci si na objednávku mohou importérem nechat dovézt diesel o výkonu 130 koní nebo naopak testovaný vrcholný plug-in hybrid PSE s výkonem 360 koní a pohonem všech kol.

Test Peugeot 508 SW PSE

Jestli je plug-in hybrid skvělým spojením toho nejlepšího z elektrického i spalovacího světa, nebo naopak složitost celého systému dělá z tohoto pohonu slepou vývojovou uličku, nechám na vás. Technicky jde v našem případě o spojení přeplňované benzínové čtyřválcové šestnáctistovky o výkonu 147 kW, které vypomáhají dva elektromotory. Jeden o výkonu 81 kW na přední nápravě a druhý o výkon 83 kW na té zadní. Díky tomu je Peugeot 508 PSE aktuálně jediným vozem značky s pohonem všech kol. Maximální výkon soustavy je pak 265 kW (360 koní). Elektrická energie se ukládá do 12,4 kWh baterie. Palubní nabíječka má výkon 7,4 kW.

Bezemisně až 52 kilometrů, ale nepovedlo se

Když zvolíte režim jízdy na elektřinu, budou vás pohánět zadní kola, v hybridním režimu pak ta přední, zvolit je možné i jízdní režim čtyřkolky. Bezemisně má auto ujet až 52 kilometrů, ale povedlo by se vám to asi jen při extrémně defenzivní jízdě. Já jsem v počínající zimě zvládl jen polovinu. Nejvýkonnější sériový Peugeot ale asi nebudete chtít šetřit. Na stovku totiž auto zrychlí za 5,2 sekundy a dynamika je velmi slušná v jakékoli situaci. Pružné zrychlení oceníte jak při odpichu s křižovatky, při předjíždění i během výjezdu ze zatáčky. V režimu Sport dostane z reproduktorů i jakýstakýs sportovní zvuk.

Test Peugeot 508 SW PSE

Velkému výkonu zdatně sekunduje podvozek. Široké pneumatiky, relativně lehký motor, dobré rozložení hmotnosti i strmé řízení dělá z jízdy radost a třeba jen litovat, že Peugeot nedělá takových aut víc. Sportovní nastavení podvozku je samozřejmě trochu znát na komfortu, některé typy nerovností zkrátka pocítíte. Jako daň za agilitu je potřeba to přijmout.

Pokud byste Peugeot 508 PSE chtěli, v oficiálním ceníku ho nenajdete. Každý dealer by vám ale měl umět objednat a dovézt. A za kolik? Nákup takového vozu je samozřejmě věc individuální dohody, oficiální cena je 1 790 000 Kč. Peugeot 508 SW PSE je tedy nejen nejrychlejší, ale i nejdražší Peugeot, který si aktuálně můžete koupit. Útěchou asi není, že v ceně už je servis zdarma na 5 let nebo 60 000 km.

Martin Šidlák

Technické údaje: Peugeot 508 SW PSE Hybrid4

Cena:    1 479 339 Kč (bez DPH)
Maximální výkon soustavy: 265 kW
Max. točivý moment: 520 Nm
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Kombinovaná spotřeba: 1,8 l/100 km
Emise CO2: 40 g/km
Délka/šířka/výška: 4778 / 1859 / 1420 mm
Rozvor: 2793 mm
Zavazadlový prostor: 530 l
Provozní hmotnost: ? kg