Test Hyundai Kona 1.6 T-GDI: Je opravdu lepší než předchozí verze?

test Hyundai Kona

Test Hyundai Kona 1.6 T-GDI. Hyundai Kona první generace bylo mimořádně povedené auto. Nabízelo jak spalovací, tak elektrický pohon a v Česku patřilo mezi nejprodávanější SUV své třídy a po Tusconu a i30 se s modelem Bayon přetahovalo o pozici třetího nejprodávanějšího vozu Hyundai v Česku. Nová Kona je citelných pár desítek tisíc korun dražší, je také o tolik lepší?

Už v první generaci byla Kona designově hodně výrazné auto. Designéři se nebáli popustit uzdu fantazii, ale zároveň to s divokostí designu nepřehnali, a zákazníci na to slyšeli. Nová Kona vypadá úplně jinak, a zase je odvážná. Zejména vpředu, kde linka LED denních světel po celé šířce vozu připomíná model Staria. Robustní oplastování autu sluší, byť zejména v oblasti dotyku s dveřmi je zvolené řešení možná až trochu moc divoké. Přední i zadní světla jsou umístěna tak, že jsou opticky součástí právě tohoto oplastování. Výrazné boční prolisy zase trochu odkazují na model Tucson.

Jak můžete mít tohle auto za 8,5 tisíce měsíčně? Info ve videu

Mělo by jít o malý městský crossover, ale jak na pohled, tak z hlediska rozměrů se druhá generace tlačí spíš mezi kompaktní SUV či kompaktní crossovery, chcete-li. Jen na délku vyrostla Kona o 15 centimetrů na 4350 mm. Vynikne to v porovnání s vlastním sourozencem Hyundai Tucson, který je dlouhý přesně 4500 mm. Kona má ale jen o 2 centimetry kratší rozvor – 2660 mm. V kabině je tak podobně místa, za sebe si sedne s velkou rezervou i průměrně narostlý dospělý.

Test Hyundai Kona: Větší kufr než dřív

Větší rozdíl už je v kufru, kde Tucson disponuje 546 – 616 litry podle motorizace, Kona jen 466 litry. Ale ani to není vůbec špatná hodnota, minulá generace nabídla totiž pouhých 361 litrů, což byla ve srovnání s konkurencí podprůměrná hodnota, teď je to právě naopak. Navíc má kufr pravidelný tvar a opěradla všech tří zadních sedadel jsou sklopná samostatně, a pokud to uděláte, vzniká rovná plocha.

test Hyundai Kona

Interiér zdařile spojuje klasiku s modernou. Moderní digitální svět zastupují dvě velké obrazovky na palubní desce opticky spojené do jednoho dlouhého pásu. Klasický svět zase reprezentuje na dnešní dobu poměrně velké množství fyzických tlačítek, díky nimž máte spoustu funkcí dostupných jedním jediným stiskem, například klimatizace, rádio nebo systém start/stop.

Na volantu pak najdete programovatelné tlačítko pro volitelnou funkci, osobně sem doporučuju dát vypínání asistenta pro překročení rychlosti. Za jeho montáž Hyundai nemůže, jde o povinnou výbavu aktuálně všech homologovaných aut, ale je strašně otravný, pípá už při minimálním překročení tachometrové rychlosti, a někdy tam, kde nemá, když auto špatně přečte dopravní značení. A vypnout ho znamená celých 5 kliků na centrální dotykové obrazovce.

Na centrálním tunelu naopak chybí ovladač automatické převodovky, který se přesunul na páčku pod volantem. Místo ní je mezi sedadly jedna velká odkládací schránka skrývající i držáky pro odložení nápojů. Před spolujezdcem je kromě klasické schránky ještě praktická polička.

Benzín, hybrid, elektřina

Paleta motorizací zahrnuje benzínové agregáty, full hybrid i ryze elektrický pohon. My jsme k prvnímu testu dostali silnější benzínový čtyřválec 1.6, kombinovaný s pohonem všech kol a 7stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Disponuje maximálním výkonem 145 kW a točivým momentem 265 Nm. Výkonové možnosti rychlého sprintu z křižovatky poněkud tlumí právě dvouspojkový automat, který si s reakcí dává poněkud na čas. V kombinovaném provozu počítejte se spotřebou mezi 7-8 litry, po městě se snadno dostanete přes 9. Milým detailem jsou plynové vzpěry kapoty, na tom v Hyundai nešetřili.

Spíše rodinnému určení Kony skvěle odpovídají i jízdní vlastnosti. Podvozek je naladěn hlavně na komfortní notu a i když není určen pro nějakou sportovní jízdu, chování auta je čitelné i v zatáčkách. Pohon všech kol pak oceníte hlavně při rychlejším výjezdu ze zatáček nebo v zimě na sněhu. S autem se samozřejmě můžete vyjet i mimo zpevněné cesty, ale spíš na ty polní, v nějakém těžším terénu vás bude limitovat hlavně světlá výška 160 nebo 170 mm podle zvolených pneumatik.

S Hyundai Kona minulé generace jsme vyhráli Světový pohár FIA ecoRally Cup

Nová Kona narostla ve všech směrech a nabízí toho víc než minulá generace. Ale narostla ovšem taky cena. Jestliže se Kona první generace doprodává za ceny od 439 990 Kč, tak tu novou koupíte až od 559 990 Kč. Cena většího modelu Tucson začíná jen o 30 000 Kč výš. Naše verze se silnějším benzínem a pohonem 4×4 pak vyjde nejméně na 729 990 Kč.

Je ale vidět, že v Hyundai naslouchají svým zákazníkům a Kona je ve všech ohledech povedený praktický vůz. Hyundai v tomto případě trochu převzal strategii Škodovky, když nabízí ve své kategorii mnohem větší auto než konkurence. Už základní cena v sobě zahrnuje také bohatou výbavu – třeba manuální klimatizaci, přední a zadní parkovací senzory a zadní parkovací kameru, tempomat či integrovanou navigaci.

Martin Šidlák

Technické údaje: Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4×4

Cena:    603 298 Kč (bez DPH)
Maximální výkon: 145 kW / 6000 ot
Max. točivý moment: 265 Nm / 1500-4500 ot.
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s
Kombinovaná spotřeba: 6,7-7,1 l/100 km
Emise CO2: 151-162 g/km
Délka/šířka/výška: 4350 / 1825 / 1580 mm
Rozvor: 2660 mm
Zavazadlový prostor: 466 l
Provozní hmotnost: 1526-1650 kg