Test Volkswagen Passat a Volkswagen Tiguan: Spalovací éra nekončí

test volkswagen tiguan volkswagen passat

Test Volkswagen Tiguan a Volkswagen Passat / První jízda. Tiguan a Passat patří spolu s Golfem po dlouhá léta mezi nejzásadnější a nejprodávanější modely značky. Přestože se koncern poslední dobou zaměřuje skoro výhradně na elektromobilitu, prošly tyhle dva důležité spalovací modely důkladnou generační obměnou. Co se změnilo, jsme zjišťovali během prvních krátkých jízd na českých silnicích.

Volkswagen Tiguan je od roku 2017 celosvětově nejprodávanějším Volkswagenem, a třetí generace má tedy na co navazovat. První generace přišla na trh už v roce 2007. Dnes už si na to možná málokdo vzpomene, ale místo v Tiguanu jsme mohli jezdit v Nanuku. V roce 2006 totiž Volkswagen nechal hlasovat čtenáře AutoBildu, kteří mohli vybírat mezi jmény Tiguan, Rockton, Samun, Namib a Nanuk. Vyhrál název kombinující tygra a leguána.

Nejprve pár základních čísel. Novinka stojí na rozvoru náprav 2676 mm a má vnější rozměry 4539 x 1842 x 1646 mm. Oproti předchůdci je tak zhruba o 30 mm delší na v podstatě stejném rozvoru (-2 mm). Při plném obsazení pětimístného interiéru mohou cestující využít zavazadlový prostor o objemu 652 litrů (dříve výrobce uváděl 615 l), který lze sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 1650 litrů. Zůstala i možnost podélného posuvu zadních sedadel.

Logicky se proměnil i vnější vzhled, ale s citem. Auto má především novou masku chladiče s dnes pro Volkswageny typickým světelným pruhem táhnoucím se vepředu po celé šířce vozu. Podobný pásek najdeme i mezi zadními světly.

Volkswagen si rovněž hodně zakládá na nové generaci IQ.Light, nebo-li HD-Matrix světlometů, které mají spoustu režimů, jak maximálně osvětlovat vozovku před autem a naopak neoslňovat ostatní. Využívá na to jak senzory, tak mapové podklady, takže třeba při jízdě na dálnici automaticky neoslňuje protilehlý jízdní pruh.

Volkswagen Tiguan

Test Volkswagen Tiguan: 15 palců jako v Tesle

A v duchu nových volkswagenů se změnilo i uspořádání přístrojové desky s novým digitálním panelem sdružených přístrojů a velkým displejem infotainmentu systému MIB4 o rozměrech 12,9 palce, nebo za příplatek 15 palců, stejně jako třeba v Tesle Model Y. Volič automatické převodovky se přestěhoval na páčku vpravo od volantu, takže mezi sedadly vzniklo více odkládacích prostor a dostal se sem i zajímavý barevně podsvícený ovladač hlasitosti autorádia, volič jízdních režimů a tzv. „atmosféry“ ambientního osvětlení. Z auta není úplně ideálně vidět směrem vzad, naštěstí už součástí standardní výbavy jsou nejen parkovací senzory vpředu i vzadu, ale i parkovací kamera.

Hlavní novinky jsou ale pod kapotou. Nový Tiguan bude nabízen s osmi různými pohony – benzínovými mild hybridy, diesely a plug-in hybridy s elektrickým dojezdem údajně až 100 km. Manuál je minulostí, všechny agregáty jsou spojené s automatem. Už základní jednotka 1.5 eTSI s výkonem 96 kW (130 k) nebo 110 kW (150 k) je popravdě řečeno skvělá. Za silnější verzi si připlatíte 41 tisíc Kč ve výbavě Life. Diesely budou zastupovat verze 110 kW a 142 kW 4Motion. Pohon všech kol bude spojen také s benzínovými 2.0 TSI 150 a 195 kW.

V základní výbavě je pouze slabší varianta motoru 1.5, naopak ve vyšších výbavách jen ta silnější. Motor je dostatečně výkonný, tichý a díky automatické deaktivací válců ACT dokáže být i úsporný. Podvozek je dimenzovaný i na těžší a výkonnější agregáty, zvlášť pokud si připlatíte za ten s aktivní regulací DCC Pro. První generaci tohoto podvozku dostal model Scirocco v roce 2008 a dnes je už mnohem dál. Jde o komplexní systém včetně třeba progresivního řízení nebo regulace brzdné dráhy.

Hlavní součástí jsou ale tlumiče s dvouventilovou technologií, které 200x za sekundu monitorují situaci a nastavují ventily pro každé kolo zvlášť. Nezávisle se v nich tlumí odskok i komprese, takže podvozek nejen skvěle tlumí nerovnosti, ale třeba omezuje i náklony auta v zatáčkách nebo zanořování zádě při rychlé akceleraci.

1.5 eTSI: Skvělá volba

Motor 1.5 je nejlehčí z motorové palety, proto i chování auta s tímto motorem je v zatáčkách lehké a čitelné. Podvozek se dá citelně přitvrdit v režimu Sport, v jiném nastavení je naopak velmi komfortní a skvěle tlumí rázy. Režim Sport se hodí i v případě, kdy se vám budou zdát příliš vlažné reakce automatické převodovky na prudké stlačení plynového pedálu.

Jakkoli bych osobně z různých důvodů měl rád i pohon všech kol, nebojím se říct, že Tiguan 1.5 eTSI 110 kW je pro mě nejlepším aktuálním Volkswagenem. Motor má plynulý nástup od nízkých otáček a díky elektrické asistenci a automatickému vypínání dvou válců dokáže často plachtit a šetřit palivo.

Model jako takový udělal velký mezigenerační skok. Kombinace ne příliš velkých vnějších rozměrů, naopak velkého vnitřního prostoru, který je díky posuvné zadní lavici dobře využitelný pro různé účely, dostatečně dynamický a přitom úsporný benzínový motor, to mi zkrátka přijde ideální. Jen ta cena mi přijde poněkud vysoká – 954 900 Kč, přičemž slabší verze 1.5 TSI v základní výbavě stojí od 899 900 Kč. Není se pak čemu divit, že si Češi loni velmi oblíbili klasický rodinný Touran, který stojí od 699 900 Kč.

Test Volkswagen Passat: Pod milion jen těsně

Milion si ale musíte připravit i na nový Volkswagen Passat, tedy pokud byste platili v hotovosti, pak byste asi prodejci nechali stovku „dýško“. Převodem zaplatíte přesně 999 900 Kč za tu úplně základní verzi. Devátá generace se už bude vyrábět jen jako kombi zvané Variant a vyvinuto bylo společně se Škodou Superb. Kdo chce manažerský sedan, měl by nejspíš sáhnout po elektrickém ID.7.

Zjevně poslední spalovací Passat, jehož předchůdců se po světě prodalo více než 34 milionů kusů, je největším v historii. Na rozvoru 2841 mm je postavena karoserie o délce 4917 mm (+150 mm), šířce 1849 mm a výšce 1506 mm. Rozvor je mezigeneračně delší o 50 mm a zvětšil se jak prostor pro cestující, tak pro zavazadla, kterých se dozadu vejde 690 litrů, o 104 litrů více než dříve. To je stejně jako u sourozeneckého Superbu. Už tedy neplatí, že Superb je takový „větší Passat“.

Martin Meiners

V interiéru najdeme stejnou 12,9- nebo 15palcovou obrazovku a systém infotainmentu MIB4 jako v Tiguanu. Stejné je i dotykové ovládání klimatizace, ale příslušná plocha je nově aspoň podsvícená. A dalším zlepšením je, že dotykové plošky na volantu se změnily zpět ve fyzická tlačítka, která jsou za jízdy mnohem lépe použitelná. Musím ale říct, že ergonomie ovládání mi u sesterského Superbu vyhovuje více hlavně díky trojici programovatelných kruhových ovladačů pod centrální obrazovkou, kde se díky malým displejům dají snadno přepínat různé základní funkce jako hlasitost infotainmentu, intenzita ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizace, jízdní režimy a zvětšení či oddálení navigační mapy. Ale přesun voliče automatické převodovky na páčku vpravo od volantu přinesl zvětšení odkládacích ploch mezi předními sedadly.

TSI, TDI a dva plug-in hybridy

Nabídka motorů se téměř kryje s tou u Tiguanu, jen chybí nejslabší mild hybrid 1.5 TSI o výkonu 96 kW. Všechny aktuálně v českém ceníku nabízené verze mají shodně výkon 110 kW, ať už jde o benzín nebo diesel. Ovšem do budoucna se počítá třeba i s výkonnějším dieselem 142 kW a pohonem všech kol, čtyřválci 2.0 TSI o výkonech 150 a 195 kW 4Motion, ale i dvěma plug-in hybridy o výkonech 150 a 200 kW. Jejich baterie mají kapacitu skoro 20 kWh, takže by auto mělo na elektřinu ujet až 100 km, celkově víc než 800 km.

Otázkou samozřejmě je, které všechny motorizace budou nakonec uvedeny i v Česku. A právě jen základní 1.5 TSI 110 kW se vejde s cenovkou pod milion. Podobně jako v Tiguanu jde ale o výbornou volbu. Papírová spotřeba by měla být jen 5,5 l/100 km. Díky lepší aerodynamice je to o litr lepší hodnota než u Tiguanu.

A i u Passatu je určitě dobrou investicí adaptivní podvozek DDC Pro, kde vždy dvojice ventilů nezávisle na sobě reguluje kompresi a odskok. Auto s ním perfektně zvládá všechny druhy nerovností, v režimu Sport naopak dokáže bezpečně ztuhnout a vylepšit jízdní dynamiku. Očekávanou samozřejmostí u manažerského vozu je kvalitní odhlučnění motoru i podvozku.

Tiguan a Passat si jsou v mnohém podobné, jak technikou, tak provedením interiéru, ale Tiguan mě dokázal na prvním setkání nadchnout víc. Přijde mi pohlednější, praktičtější a líbí se mi i nový multifunkční ovladač mezi sedadly, který Passat postrádá. U Passatu se navíc nejde vyhnout přímému srovnání se Superbem, který z toho vychází o chlup lépe. Je uvnitř stejně velký, o pár tisíc levnější a má i lepší ovládání. Přesto ale Passat má v sobě stále toho ducha kvalitního manažerského reprezentativního vozu se širokou paletou motorizací, skvělými jízdními vlastnostmi i velkým kufrem. Jen prosadit se to bude mít už zkrátka těžší než dřív.

Martin Šidlák