Test Toyota C-HR: Dražší, ale hezčí a úspornější

test Toyota C-HR

Test Toyota C-HR. Někomu možná bude název Toyoty CR-H připomínat citoslovce spánku, ve skutečnosti jde o zkratku Coupé High-Rider. První generace vypadala, jako by vypadla z některého dílu Hvězdných válek, což se líbilo více než 800 tisícům evropských zákazníků, hlavně těm, kteří Toyotou dosud nejezdili. Teď je tady druhá generace, která je hezčí, úspornější, ale také o něco dražší, byť se na úvod prodává s obrovskou slevou.

První generace představená v roce 2016 byla velkým designovým zjevením. Jako by to ani nebyla Toyota. Místo usedlejších tvarů typických pro tehdejší vozy této značky, byl crossover C-HR výrazný a nepřehlédnutelný, s opravdu odvážným designem. Ten měl i svoje nevýhody – například bylo směrem vzad špatně vidět nebo na vysoko položené kliky zadních dveří obtížně dosáhly děti. Ale C-HR splnilo svůj účel – pro Toyotu se stalo modelem s největším podílem nových zákazníků.

A první body sbírá Toyota C-HR za svůj design i ve druhé generaci. Novince dominují velká kola o rozměrech 18-20 palců, výrazné blatníky, dvoubarevné lakování karoserie a velmi členitá přední maska se světlomety ve tvaru písmene C navazující na elektromobil bz4x nebo novou Toyotu Prius. Kliky zadních dveří už nejsou tak vysoko, poprvé u Toyoty jsou použité skryté kliky, ale jejich otevírání mi nepřijde úplně přirozené a intuitivní, ale možná je to jen otázka zvyku. I kliky jsou součástí absolutního přizpůsobení se aerodynamice, takže výsledkem je velmi nízký koeficient odporu vzduchu. Zajímavostí je svítící nápis „Toyota C-HR“ na zadním třetím brzdovém světle uprostřed pátých dveří. Ten se rozsvítí jen v rámci uvítací animace. Podle platné legislativy nesvítí během jízdy.

Test Toyota C-HR: 388 litrů v základu

Při stejném rozvoru 2640 mm se celková délka auta zkrátila o 25 mm na 4360 mm, a to hlavně na předním převisu. O 15 mm také narostla výška – na 1570 mm. Na zadních sedadlech je slušně prostoru i pro dospělé cestující, ale krátkými dveřmi se tam ne úplně pohodlně nastupuje a zejména dětem budou v rozhledu překážet poměrně malá a vysoko položená boční okna. O trochu větší a praktičtější je pak zavazadlový prostor, který má v základu 388 litrů v případě základního hybridního motoru. U výkonnějšího dvoulitru klesá na 364, u plug-in hybridu až na 310 litrů.

test Toyota C-HR

Interiér působí na první dohled skoro až prémiovým dojmem, i proto, že přebírá pár věcí z luxusnější sourozenecké značky Lexus. Každé C-HR je vybavené novým plně digitálním přístrojovým štítem o úhlopříčce 12,3″ a od druhého stupně výbavy i centrálním 12,3″ dotykovým displejem. V základu je 8palcový. Grafika i rychlost reakcí hlavního displeje jsou výrazně lepší, zároveň zůstala řada fyzických tlačítek pro ergonomické ovládání, zejména klimatizace. Hodně se toho dá ovládat i z volantu. Apple CarPlay nebo Android Auto jdou připojit bezdrátově. Pro Toyotu C-HR bude k dispozici i systém digitálního klíče, kdy k otevření a spuštění vozidla bude uživateli stačit, aby měl u sebe svůj telefon.

Výrobce jen pozapomněl na jednoduché vypínání nesmyslného povinného asistenta upozorňujícího akusticky na překročení rychlosti i o 1 km/h. Zatímco u mnohých aut to jde vypnout stiskem jednoho tlačítka, v C-HR musíte udělat snad deset kliknutí v menu.

Zajímavosti naopak je systém ambientního osvětlení, který zahrnuje až 64 odstínů. Systém umí pomocí něj upozornit na auto přijíždějící zezadu v momentě otevírání dveří. V nabídce je také automatický program 24 barevných odstínů, které se každou hodinu mění. Program pracuje třeba i s tím, když řidič přidá na teplotě klimatizace, používá teplejší barevné tóny, když teplotu snižuje, tak naopak studené. Ekologicky smýšlející majitele zase potěší velký podíl recyklovaných materiálů a použití veganské kůže.

Hybridy i pohon všech kol

Nabídka pohonů zahrnuje full hybridy se základem v benzínovém motoru o objemu 1,8 litru (140 koní) a 2,0 litru (198 koní) a plug-in hybrid o výkonu 223 koní. Silnější hybrid je v nabídce i s pohonem všech kol. My jsme k testu dostali slabší full hybridní variantu označovanou jako Hybrid 140 s technikou u páté generace tohoto druhu pohonu u Toyoty. Používá ho třeba i aktuální Corolla. Celý systém byl proti čtvrté generaci důkladně přepracován, má třeba novou převodovku, systém řízení energie i lepší a větší baterii.

test Toyota C-HR

103 kW nebo-li 140 koní vypadá na první pohled jako celkem střídmý pohon, ale už hodnota zrychlení na stovku za 9,9 sekundy naznačuje, že žádná velká tragédie to nebude. A vzhledem k tomu, že tohle auto je určeno primárně do města, je to výkon nejen dostatečný, ale auto v městských rychlostech působí mnohem živěji. Díky elektromotoru startuje při rozjezdech velmi hbitě a tiše. Systém si hlídá, aby měl baterii pořád dostatečně nabitou. K tiché jízdě se přidává i velmi komfortně naladěný podvozek, při přejíždění nerovností se do interiéru nepřenášejí žádné rány, až máte pocit, že řídíte luxusnější vozidlo. I na dálnici je C-HR komfortním společníkem, ale pokud potřebujete rychle akcelerovat, bude vám přece jen trochu chybět výkon, ale hlavně je pak motor už přece jen dost hlučný. Hlavní ale je jeho skvělá spotřeba – neí problém jezdit kolem pěti litrů, klidnější řidiče se nejspíš můžou dostat i na papírovou hodnotu 4,6 l/100 km.

Oficiální ceník začíná na částce 859 900 Kč v základní výbavě pro hybrid 1.8, což je o 40 tisíc víc, než kolik byla základní ceníková cena minulé generace. Ale předchozí i nová generace se v době konání testu prodávaly souběžně a obě ve výrazných slevových akcích. Nejlevněji šlo první generaci pořídit za 599 900 Kč, tu novou za 684 900 Kč, ovšem včetně započítání 50 000 Kč bonusu za výkup vozu na protiúčet.

Martin Šidlák

Technické údaje: Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140

Cena:    710 661 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon: 103 kW / 6000 ot.
Max. točivý moment: 142 Nm / 3600 ot.
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Kombinovaná spotřeba: 4.6-5,0 l/100 km
Emise CO2: 103-111 g/km
Délka/šířka/výška: 4360 / 1830 / 1558 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadlový prostor: 388 l