První jízda / Test Škoda Superb liftback: Pyrrhovo vítězství?
První jízda / Test Škoda Superb liftback. Dlouholetý boj, jestli je lepší Škoda Superb nebo Volkswagen Passat letos nejspíš definitivně vyhrál Superb.
S Passatem sdílí stejné motory, stejný podvozek i stejně velký zavazadlový prostor, má ale navíc pár chytrých řešení a o jednu karosářskou variantu víc. Passat se totiž už na rozdíl od Superbu nebude vyrábět jako liftback. Možná je to ale tak trochu Pyrrhovo vítězství, protože je velmi pravděpodobné, že dnešní Superb už dalšího přímého nástupce nedostane.
Superb jsme nedávno otestovali ve variantě kombi, takže o liftbacku toho nejde říct nic moc nového. Než si ale základní fakta připomeneme, podívejme se stručně na to, jaký význam má vlastně Superb pro značku Škoda. Byl uveden na trh v roce 2001 a od té doby ho z výrobních linek sjelo více než 1,6 milionu kusů. Kromě toho, že vrátil automobilku do prestižní střední třídy, zachránil třeba výrobní závod v Kvasinách. Ten byl v podstatě na zavření.
V roce 1996 se zde začal vyrábět pick-up VW Caddy vycházející z Felicie Pickup, za první rok bylo v Kvasinách vyrobeno 2323 vozů. O rok později se začaly svařovat karoserie pro Felicii Fun, které se poté převážely do lakovny v Mladé Boleslavi. V prvním roce výroby odtud takto vyjelo celých 558 karoserií… Díky Superbu se ale v Kvasinách postavila nová montážní hala, lakovna a další objekty.
A se Superbem je spojena ještě jedna zajímavost – s dnes často používaným spojením Simply clever pro různá chytrá řešení v interiéru přišla Škoda poprvé v roce 2001, a to v souvislosti s deštníkem, který měl Superb první generace umístěný v zadních dveřích. Ve větší míře se začal tento slogan používat v roce 2003 u konceptu budoucího modelu Roomster, který dostal inovativní výbavové prvky, jako byla posuvná zadní sedadla nebo otočná přední sedadla. Když jsem se před lety zajímal o to, kdo byl tehdy autorem motta Simply Clever, v automobilce se to bohužel nepovedlo dohledat.
Test Škoda Superb: Jaká jsou hlavní fakta?
Superb ve verzích liftback i kombi je delší a vyšší než minulá generace, přičemž rozvor náprav se nezměnil. Konkrétně délka liftbacku narostla o 43 mm na 4912 mm na rozvoru 2841 mm. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 20 litrů na 645 litrů.
V interiéru je největší revolucí absence řadicí páky na středovém tunelu. Nový Superb už bude mít výhradně automatickou převodovku a její volič se přestěhoval na sloupek řízení. Uvolněné místo zaujala odkládací schránka a prostor pro bezdrátové nabíjení telefonu. Displej infotainmentu už není integrovaný do palubní desky, ale volně stojí nahoře na ní. Jeho velikost je 10 nebo 13 palců.
Velký rozdíl proti Passatu a z mého pohledu tajný trumf jsou nové multifunkční ovladače Smart Dials pod dotykovou obrazovkou. Tři kruhové ovladače v sobě mají zabudovaný digitální barevný displej o průměru 32 mm. Levým a pravým lze nastavit teplotu v interiéru, vyhřívání nebo ventilaci sedadel. Na prostřední ovladač jdou naprogramovat až čtyř z následujících funkcí: hlasitost infotainmentu, intenzita ventilace, směr proudění vzduchu, inteligentní klimatizace, jízdní režimy a zvětšení či oddálení navigační mapy.
Šest pohonů pro Superb
Pohonných jednotek je celkem šest. Základem je benzínový agregát 1.5 TSI a dieselový dvoulitr 2.0 TDI, oba s výkonem 110 kW (150 k). Zatímco u Octavie je motor 1.5 TSI k dispozici i bez mild-hybridu, v Superbu jen s touto technologií. Pro vyšší výkon jsou pak určeny další dva benzinové agregáty 2.0 TSI o výkonech 150 kW a 195 kW, v českém ceníku je zatím jen ten druhý. Silnější naftový motor 2,0 TDI pak má výkon 142 kW. S pohonem všech kol je spojen nejvýkonnější benzín a diesel. Výhradně pro kombi měl být původně v nabídce ještě plug-in hybrid nové generace o celkovém výkonu 150 kW, ale poptávka ze strany hlavně fleetových zákazníků přiměla automobilku zařadit ho i do nabídky pro liftback.
Ať zvolíte základní benzínový nebo dieselový motor, neuděláte chybu. Dvoulitrové TDI byl dlouho standard pro služební auto a stále odvede svou práci na dlouhých přesunech perfektně. Motor má zátah v širokém spektru otáček, je pružný a přitom dostatečně dobře odhlučněný. Přitom není nijak žíznivý, papírová spotřeba je 4,9-5,3 l/100 km.
Ovšem ani benzínový motor 1.5 TSI 110 kW není vůbec špatnou volbou. Pryč jsou doby, kdy stejně výkonný benzínový motor „žral“ o litr i dva víc než naftový. Tenhle koncernový mild-hybrid s technologií vypínání dvou válců má spotřebu vyšší jen o tři desetiny litru než 2.0 TDI. Navíc je o 100 kilo lehčí, což má lehký pozitivní vliv i na jízdní vlastnosti. Je pružný podobně jako diesel, nízké otáčky mu nevadí a při těch vyšších prokáže dostatek síly na předjíždění.
Jinak Superb ve verzi liftback nepostrádá nic z předností, na které jsou uživatelé zvyklí – královsky místa na nohy na zadních sedadlech, balík asistenčních systémů včetně třeba automatického parkování i pohodlná a komfortní jízda na všech druzích povrchů. Konstruktéři ale na podvozku trochu přidali na sportovnosti. Inovovaná modulární platforma je o něco tužší než dřív a doznala mnoha konstrukčních změn. Výsledkem je ještě o něco lepší jízdní zážitek než dřív.
Obzvlášť pokud si dopřejete adaptivní podvozek DCC Plus, který je buď za příplatek 30 000 Kč nebo jako součást nejvyšší výbavy Laurin&Klement. Využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení. To umožňuje rychlejší nastavení tlumení a širší rozsah. Auto je s nimi komfortnější, méně náchylné na výkyvy i vibrace na opravdu rozbité silnici.
Ceník pro nový Superb liftback je zatím omezený na dvě výbavy, základní Selection a nejvyšší Laurin&Klement. Pouze základní motorizace 1.5 TSI a 2.0 TDI se ve výbavě Selection vejdou pod milion, konkrétně 1.5 TSI je za 935 000 Kč, 2.0 TDI za 995 000 Kč. Další výbavové stupně se chystají, ke konci roku například přibude výbava Sportline.
K úspěchu má Superb liftback dobře nakročeno, i díky tomu, že mu výrazně ubylo konkurentů. „Stejně jako u dalších typicky fleetových vozů vede také u Škody Superb praktická varianta kombi. U končící generace byl jen každý čtvrtý Superb v provedení liftback,“ říká Tomáš Moravec, ředitel prodeje značky Škoda z dealerství Louda Auto.
„Nová generace Superbu to ale může změnit, protože jí na evropském trhu ubyli konkurenti. Koncernový sourozenec Volkswagen Passat se už prodává výhradně jako kombi, konkurenční sedan Renault Talisman se přestal vyrábět úplně. Milovníci klasických tvarů karoserie tak budou zřejmě volit právě nový Superb liftback. Tím se Škodovce povedl mistrovský tah, očekáváme vysoký zájem i od motoristů, kteří dříve kupovali jiné značky aut.“
Martin Šidlák