V Česku se prodávají levnější ojetá auta než na Slovensku

S větším kilometrovým nájezdem a starší, zato levnější. Tak by se dal jednoduše popsat rozdíl mezi ojetými auty, která se prodávala na českém trhu v letošním prvním kvartálu v porovnání s těmi, která se prodávala na Slovensku. Proč?
Průměrné stáří ojetých aut prodávaných v České republice převýšil letos průměrné stáří ojetých aut na slovenském trhu, přestože v loňském roce tomu bylo opačně. Zatímco v Česku se auta inzerovala v průměrném stáří 9,4 let, na Slovensku byla vozidla o tři a půl měsíce mladší (9,1 roku). Ještě větší rozdíl činilo stáří aut dovezených ze zahraničí v letošním roce. Podíl těch, která byla starší 10 let, dosáhl v ČR 49,35 %, tedy o 19,4 procentních bodů více než na Slovensku (29,95 %). Velký rozdíl byl i v podílu dovezených aut vysloveně starších 15 let, který činil 9,55 procentního bodu, když v ČR se jednalo o téměř každé čtvrté dovezené auto (23,38 %), zatímco na Slovensku zhruba každé sedmé auto (13,83 %).
„Hlavním důvodem, proč se na Slovensko dovážejí mladší a dražší vozy, je registrační poplatek při první registraci vozu na Slovensku, a tedy i při registraci dovozeného ojetého vozu ze zahraničí. Výše tohoto poplatku je odstupňovaná podle objemu motoru a ekologičnosti provozu vozidla. Registrační poplatek zapříčiňuje nižší počet dovážených ojetin na slovenský trh a omezil i stáří vozů, neboť dovoz starších vozů se pak stává nevýhodný,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která monitoruje oba trhy a pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji použitých vozidel.
Na Slovensko se dováží zhruba dvě pětiny počtu aut ve srovnání s Českou republikou. Zatímco k nám se v prvním letošním kvartálu přivezlo 34 464 ojetých aut, na Slovensko jen 13 737 ojetých aut. Tamní trh je více nasycen místními vozidly.
Mezi pěti nejčastěji dovezenými vozy z pohledu značek byly v obou případech vozy Škoda, Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz. V Česku se mezi pětici dostal i Ford, který obsadil třetí příčku. Oproti tomu Slováci holdují více prémiovým a luxusním značkám, a třetí pozici tak zde obsadilo Audi.
Průměrná cena za ojeté vozy byla na Slovensku vyšší o 3-5 % v závislosti na aktuálním kurzu koruny vůči euru. Zatímco u našich východních sousedů se auta prodávala v průměru za 11 800 eur, v Česku činila průměrná cena 287 000 Kč. Důvodem vyšších prodejních cen na Slovensku byl nejen vyšší podíl prémiových a luxusních vozidel a nižší stáří, ale také vyšší podíl elektroaut a elektro hybridů. Zatímco v Česku se prodávalo s čistě elektrickým pohonem každé 46. ojeté auto, na Slovensku to bylo každé 32. A pokud k nim přičteme i elektro hybridy, pak se jednalo o každé 20. auto v Česku, ale každé 13. na Slovensku.
U našich východních sousedů se také prodávala častěji stále vozidla na naftu (47,80 % ČR oproti 54,98 % SR). Rozdíl v podílu aut na benzín dosahoval deseti procentních bodů (46,03 % ČR oproti 36,33 % SR). Díky nižšímu stáří vozidel a vyššímu podílu aut s elektrickým či hybridním pohonem však průměrný nájezd prodávaných aut na Slovensku vykazoval o 5 000 km méně než v České republice (151 000 km ČR oproti 146 000 km SR). Auta se u nás prodávala v průměru o 8 dní déle (67 dní ČR oproti 59 dní SR).
Z pohledu deseti nejprodávanějších modelů měla na obou trzích silnou pozici vozidla značek Škoda a Volkswagen, konkrétně modely Octavia, Superb, Fabia a Golf s modelem Passat. Přesto ale v Česku byl jejich tržní podíl výrazně vyšší, a to zejména u Škody Octavia (9,75 % ČR oproti 5,58 % SR) a Škody Fabia (5,10 % ČR oproti 2,25 % SR). Vozidla Volkswagen Golf i Passat dosahovala na Slovensku zhruba dvoutřetinového podílu oproti ČR. Na Slovensku jsou zase více populární vozy Hyundai (i30 a Tucson) a Kia (Ceed). Do desítky nejprodávanějších modelů se u našich východních sousedů vedle BMW řady 5 vešlo i Audi A6, zatímco u nás jen levnější BMW řada 3. Celkově byl slovenský trh oproti českému více diverzifikovaný, neboť desítka neprodávanějších modelů tvořila jen 21,89 % trhu, zatímco u nás to bylo 30,55 %, tedy o polovinu více.
Co se týče barev, slovenskému trhu více dominovala zejména bílá (20,03 % ČR oproti 24,75 % SR). V Česku se zase prodávalo více aut stříbrných (7,04 % ČR oproti 4,91 % SR), modrých (13,45 % ČR oproti 11,03 % SR) či červených (8,51 % ČR oproti 7,71 % SR).
U nás prodejci častěji uváděli, že vozidlo bylo po prvním majiteli (45,41 % ČR oproti 31,28 % SR). V obou případech se ve velké míře jednalo o klamnou informaci, která měla zatraktivnit vozidlo. Na Slovensku se však s informací o prvním majiteli podvádělo o polovinu méně často než v České republice.
Zdroj: Cebia, ilustrační foto CarVertical