První jízda / Test Opel Frontera 2025: Návrat klasiky v novém stylu

test opel frontera

První jízda / Test Opel Frontera. Opel Frontera byl v 90. letech velkým terénním SUV, nyní se toto jméno vrací v podobě kompaktního SUV s elektrickým nebo benzínovým pohonem. Může mít tahle reinkarnace před 30 lety hojně prodávaného auta úspěch? Opel doufá, že půjde rovnou o nejprodávanější model značky.

Opel Frontera, technický sourozenec Citroënu C3 Aircross, nahrazuje v nabídce Opelu model Crossland, který přímého nástupce nedostane. Velikostí svého předchůdce přerostl o 15 centimetrů na 4385 mm, takže zůstává v portfoliu SUV Opelu mezi modely Mokka a Grandland. Tomu mimochodem v rámci modelové obměny jméno zůstalo. Konkurenční crossovery v podobě třeba Škody Kamiq nebo Renaultu Captur o pár centimetrů přerůstá.

Designově není poznat žádný příbuzenský vztah s francouzskými sesterskými modely, Frontera má svůj vlastní designový jazyk ve stylu většího Grandlandu s lesklou maskou Opel Vizor. Příbuznost s bývalou Fronterou mají zřejmě demonstrovat některé robustní doplňky jako jsou třeba vystouplé plastové lemy blatníků nebo prahy, ale zrovna o tuhle věc si v praxi spíš za špatného počasí ušpiníte kalhoty, než že byste ji ocenili v nějakém těžkém terénu, kam se s dnešní Fronterou pravděpodobně nevydáte. Zajímavý tvar mají vystupující zadní světlomety, které mají v nejvyšší výbavě LED technologii. Mimochodem LED světla jsou i vpředu, tohle je snad první Opel po dlouhé době, kde není možné si připlatit za Matrix LED světla. Efektní je naopak už vyzkoušený recept odlišně lakované střechy, která může být bílá nebo černá.

První jízda / Test Opel Frontera: V základu bez infotainmentu

V interiéru je kokpit s dvěma 10“ širokoúhlými obrazovkami. Proti divočině sesterského Peugeotu je to příjemně klidné, jen podobně jako zvenku masku Opel Vizor jsme už tenhle koncept palubní desky od premiéry Astry několikrát viděli. Vzhledem k tomu, že auto musí sdílet stejnou techniku s dalšími značkami Stellantisu, jsem upřímně čekal aspoň v interiéru o něco víc kreativity. A trochu jsou tady znát i úspory v podobě některých laciněji působících plastů nebo dnes již skoro zapomenutého startování otočením výklopného klíče. Tím se mimochodem i odemyká, v seznamu výbavy není bezklíčové odemykání.

test Opel Frontera

A navíc digitální přístrojový štít sice dostanete vždycky, ale centrální dotykovou obrazovku až ve druhém ze dvou stupňů výbavy GS – v základu je místo obrazovky jen držák na mobilní telefon. Ale to bych ve finále úplně nebral jako kritiku, možná to je nakonec spíš dobrý nápad. Velká část lidí stejně používá hlavní obrazovku v režimu zrcadlení telefonu, takže budou místo toho rovnou koukat na navigaci v mobilu.

Nechybí ale u Opelu tradiční ergonomická sedadla, která jsou nová se speciálně tvarovaným čalouněním, které snižuje tlak na kostrč. Pořídit si je můžete za 27 000 Kč v paketu Komfort, který by se mohl nazývat spíš Teplo, protože tam patří další výbava, která nějak souvisí s vyhříváním – vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo a automatická klimatizace.

test opel frontera

Výhodou frontery proti předchozímu crosslandu je mnohem více místa uvnitř. Platí to jak pro zadní sedadla, kde mě množství prostoru až překvapilo, tak pro zavazadlový prostor, kam se v základním uspořádání vejde 460 litrů nákladu, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1600 litrů. Díky dvojité podlaze vzniká rovná plocha, což je praktické. A co je ještě větší překvapení – za 25 000 Kč může mít vůz dokonce 7 míst. Sice spíš pro děti, ale kdo by to v autě velikosti karoqu čekal? A kdo chce třeba strávit noc venku pod hvězdami, může si objednat novou fronteru se střešními ližinami a střešním stanem se žebříkem speciálně navrženým pro SUV model – střecha frontery unese až 240 kilogramů.

Nová frontera je k dispozici buď jako mild-hybrid se 48-voltovou technologií, nebo s plně elektrickým pohonem. Základní verze Frontera Hybrid je poháněna benzinovým turbomotorem o objemu 1,2 l o výkonu 74 kW/100 k. Spalovací motor pracuje v kombinaci s elektromotorem o výkonu 21 kW/28 k a elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Maximální výkon soustavy je 81 kW. Silnější verze pak má spalovací motor o výkonu 100 kW/136 k a stejný elektromotor, celkový maximální výkon je 107 kW. Další alternativou je bateriová Frontera Electric s elektromotorem o výkonu 83 kW a baterií o kapacitě 44 kW, což má umožňovat dojezd na jedno nabití kolem 300 km. Chystá se ale i verze se silnějším motorem a delším dojezdem.

test opel frontera

Osobně nejsem moc velkým příznivcem tříválce od koncernu Stellantis, zvlášť když ho výrobce umístí do tak velkého auta, jako je třeba Peugeot 5008. Ale s fronterou o váze 1344 kilogramů si umí poradit slušně, díky výkonnému elektromotoru, který asistuje tomu spalovacímu, je vitální a zároveň umí být i úsporný. U obou verzí je to papírově shodně 5,2-5,3 l/100 km. Dobře také pracuje nový šestistupňový dvouspojkový automat, který nahradil dřívější 8stupňový. Pozitivně hodnotím i na mild-hybrid celkem silnou rekuperaci, díky které má vůz téměř vždy k dispozici nějakou elektrickou energii na pomoc. Po městě se tak teoreticky dá jet i 50% procent trasy na elektřinu.   

Velmi dobře směrem ke komfortu je vyladěný podvozek, který zvládá s přehledem všechny možné druhy nerovností. Vzadu je jednoduchá náprava s vlečenými rameny, vpředu McPherson, ale úplně to stačí. Na to, že má jít vlastně o levné auto konkurující Dacii Duster, je velmi přesné a dobře naladěné řízení. I když frontera nenabídne pohon všech kol, ale vždy pouze těch předních, disponuje solidní světlou výškou 164 mm, což snese porovnání třeba s Dacií Duster.

test opel frontera

Novinka je dostupná ve dvou výbavových stupních: Editon a Frontera GS. Základní verze si nenabídne centrální infotainment, ale nechybí třeba dešťový senzor, automatická dálková světla, zadní parkovací senzory, manuální klimatizace nebo okna a zrcátka v elektrice. Ceny začínají v akci na částce 499 990 Kč za slabší motor, za ten silnější si už připlatíte na nejméně 579 990 Kč. Citroën C3 Aircross sice startuje na částce 430 000 Kč, ale je to jednak se započítáním výkupního bonusu 20 000 Kč, a hlavně za motorizaci, kterou Opel nenabízí – tříválec bez mild-hybridu o výkonu 74 kW. Mild-hybrid pořídíte u Francouzů naopak jen ten výkonnější, a to až od 630 000 Kč po slevě.

Nový Opel Frontera je normální rodinné auto pro pětičlennou rodinu, které skvěle využívá vnitřní prostor a díky tomu nabídne spoustu místa pro posádku i jejich zavazadla. Jak ale přijmou zákazníci reinkarnaci slavného jména v úplně jiném autě, si netroufám odhadnout. Dřívější majitelé frontery nejspíš nejsou cílovou skupinou pro tu dnešní, a té dnešní už jméno nic neříká, takže to třeba vadit nebude. Ale nevím, jestli by s tím souhlasili u Fordu, kde se reinkarnace prodejně pozitivně povedla hlavně u modelu Puma, už méně asi u Mustangu nebo Capri. Opel postavil auto v segmentu, který je populární, a dal mu velký kufr a atraktivní cenovku. Letošní a příští rok ale rozhodne, jestli to bude v očekávané nemilosrdné ofenzivě čínských značek stačit.

Martin Šidlák