Test Hyundai Inster: Kouzla s prostorem

Test Hyundai Inster. Hyundai Inster je malý nejen délkou, ale i cenou. Je to ošizené auto nebo naopak nejlepší malý elektromobil, který si můžete koupit?
Značce Hyundai nutno přičíst ke cti, že se opravdu nebojí experimentovat s designem a prakticky každý její model vypadá jinak, a dokonce nové generace jednotlivých modelů rozhodně nejsou stejné. Vzhledově jedinečná je i poslední novinka, malý elektromobil Inster. Ten vychází ze spalovacího modelu Casper, určeného pro korejský trh. Inster je naopak globální a pouze elektrický.
Inster je na první pohled odlišitelný od ostatních modelů Hyundai a vlastně skoro od všeho jiného, co jezdí po českých silnicích, nejvíc se tomu blíží asi Suzuki Ignis. Na silnici na sebe inster strhává pozornost svým futuristickým designem, který kombinuje až roztomilé zaoblené tvary s high-tech prvky typu pixelových LED světlometů nebo nárazníky s motivem obvodové desky s tištěnými spoji. Na výběr jsou 15palcová ocelová nebo hliníková kola, případně 17palcová pro prémiovější vzhled.
Dlouhý rozvor 2580 mm zase přispívá k nečekaně prostornému interiéru, kde konstruktéři opravdu dokázali vytěžit z minima maximum. Inster sice může být i pětimístný, ovšem standardně je jen čtyřmístný, zejména kvůli velmi malé šířce 1610 mm. Zato je v této konfiguraci nadprůměrně variabilní. Zadní sedadla jsou totiž posuvná v rozsahu 160 mm, takže buď mají dostatečně místa dva dospělí cestující vzadu nebo lze naopak měnit velikost zavazadlového prostoru od 238 do 351 litrů. Pro zajímavost, taková Škoda Felicia, před 30 lety standard české rodiny, měla kufr velký jen 272 litrů. Pozor ovšem na to, že u pětimístné varianty není zadní lavice posuvná.
Tím ale kouzla s prostorem insteru nekončí. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem kufru na 1059 litrů. Navíc jdou sklopit nejen opěradla zadních sedadel, ale i těch předních, takže lze převážet předměty o délce až 2,2 metru nebo v autě přenocovat, protože na všechna sklopená sedadla se pohodlně vejde matrace. Úzký interiér ale asi nebude pro dospělé na delších cestách úplně pohodlný, jako řidiči mě taky celkem tlačila jak středová konzole do pravého kolena, tak výplň dveří do toho levého. Ale inster je typické auto nikoli na dlouhé cesty, ale do města, a tam naopak 1610 mm šířky velmi oceníte při parkování v podzemních garážích nebo v obchodních centrech. Díky doširoka otevíraným dveřím se dovnitř skvěle nastupuje i starším lidem, případně se dobře usazují děti do dětských sedaček.

Na to, že sedíme v jednom z nejlevnějších elektromobilů, je interiér už na pohled mnohem hodnotnější, než třeba u Dacie Spring. Palubní desce dominuje dvojice 10,25palcových digitálních displejů, už v základu nechybí zadní parkovací senzory a zadní parkovací kamera, integrovaná navigace a bezdrátové zrcadlení Androidu i Applu. Centrální obrazovka má sice občas rezervy v rychlosti reakce, ale intuitivně se ovládá. Klimatizace má svůj vlastní panel fyzických tlačítek. Otravní jsou ale různí elektroničtí asistenti, zejména ten, sledující kamerou na volantu únavu řidiče – vadí mu třeba i pár kouknutí na centrální obrazovku. Povinný asistent sledování rychlosti se vypíná poměrně složitě v menu, ale jde to udělat i jedním dlouhým stiskem ovládání kolečka hlasitosti autorádia na volantu.

Inster je standardně vybaven sadou baterií o využitelné kapacitě 42 kWh slibující dojezd až 327 km, verze s prodlouženým dojezdem disponuje kapacitou 49 kWh a dojezdem až 370 km. S menší baterií je spojen elektromotor o výkonu 71 kW, větší s elektromotorem o výkonu 84,5 kW. Rozdíl je 40 tisíc Kč a tahle investice se většině lidí určitě vyplatí. Obě varianty mají poháněná přední kola, maximální točivý moment je vždy 147 Nm.
Test Hyundai Inster: Jak zvyšuje spotřebu střešní nosič?
Silnější verze zvaná Power zrychlí na stovku za 10,6 s a umí upalovat maximální rychlostí 150 km/h. Tyhle údaje jsou pro převážně městský provoz úplně dostačující. Právě ve městě využijete maximální dynamiku z nuly a nebude vám ani tolik vadit, že se trochu šetřilo na odhlučnění. Ve vyšších rychlostech už je totiž aerodynamický hluk i hluk od motoru přece jen větší než v dražších elektroautech. Ve městě také snadno dosáhnete maximálních hodnot dojezdu, protože udržet se v něm na normované spotřebě kolem 15 kWh/100 km nebude vůbec problém, mnozí se dostanou i citelně níž. Hyundai uvádí v technických údajích i jednu velmi neobvyklou hodnotu spotřeby, a to 18,8 kWh/100 km pro verzi s integrovaným střešním nosičem. Tady je v praxi vidět, jak taková věc zvyšuje spotřebu.
Díky hmotnosti vozu pod 1,5 tuny by ve městě nejspíš stačil i slabší elektromotor, ale silnější varianta je jednoznačně lepší volbou, pokud se chcete aspoň někdy vydat i za hranice města, navíc, jak už bylo řečeno, 40 000 Kč příplatek není nijak likvidační. Inster se silnějším motorem má kromě očekávaného rychlého odpichu z křižovatky dostatek síly i na předjíždění v rychlostech kolem 90 km/h. Pak vám ale také bude rychleji ubývat zásoba v baterii, kterou ale nabijete na rychlodobíjecích stanicích maximálním výkonem až 85,3 kW z 10 na 80 % za zhruba 30 minut. Palubní nabíječka to pak umí z domácí zásuvky výkonem 11 kW.

Kromě základní výbavy má auto i tepelné čerpadlo a automatický systém předehřevu baterie spojený s navigací, ve které musíte zadat jako cíl dobíjecí stanici. Navíc ve vyšších verzích nebo v paketu Technology naopak auto disponuje funkcí V2L, díky které můžete přes vnější či vnitřní zásuvku zapojit elektrické spotřebiče na cestách. I takhle malé auto tak může mít všechny elektrické vymoženosti, které byste čekali až u aut vyšších tříd.
Na to, jak je inster malé a na poměry elektromobilů levné auto, působí jízdně nečekaně dospěle. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách MacPherson, vzadu je náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Naladění podvozku je vysloveně komfortní, přes většinu nástrah města v podobě retardérů a zpomalovacích prahů se auto ladně přenese. Ale i v zatáčkách si toho inster nechá líbit opravdu dost.

Hyundai Inster tedy není jen „malé auto za malou cenu“, ale promyšlený elektromobil pro osobní či firemní používání, který kombinuje styl, praktičnost a moderní technologie. Pokud hledáte kompaktní elektromobil, který zvládne městský provoz i občasné delší cesty, inster je rozhodně kandidátem, který stojí za zvážení. Inster dokazuje, že malé auto může být v mnoha věcech velké.
A jak je to s cenou? Ta nejnižší má zajímavou hodnotu 599 900 Kč, pro firmy a živnostníky platí cena s financováním Hyundai 399 993 Kč bez DPH. To za verzi se slabší baterií. 40 000 Kč připočtěte v základu za silnější variantu. Pak už ale jde cena celkem svižně nahoru. Za druhý stupeň výbavy Style se silnější motorem, větší baterií, dešťovým senzorem, vyhřívanými sedadly, předními a zadními parkovacími senzory, bezdrátovou nabíječkou, ale hlavně tepelným čerpadlem už zaplatíte 740 tisíc. Pokud si pořídíte outdoorově vypadající verzi Cross, dostanete se už na skoro 800 tisíc Kč. A to už je třeba vstupní cena Škody Elroq.
Konkurenty insteru jsou vozy jako Dacia Spring, Citroën ë-C3, Renault 5 E-Tech nebo Fiat 500e, u kterých se také pohybujeme v podobné cenové hladině. Dacia Spring je levnější, když její cena startuje kolem 420 000 Kč, ale za cenu jednodušší konstrukce, osekanější výbavy i menší baterie 26,8 kWh. Citroën ë-C3 má podobnou vstupní akční cenu 590 000 Kč za verzi s využitelnou kapacitou baterie 44 kWh. Má o něco kratší dojezd, ale po městě je podobně dobře využitelný a nabídne ještě o něco komfortnější podvozek, ovšem výbava je o něco chudší. Stylem a designem je největší konkurencí insteru nový Renault 5. Ten ovšem stojí od 657 000 Kč, což je na druhou stranu odůvodnitelné větší baterií i silnějším elektromotorem. Tepelné čerpadlo je standardem všech verzí. A konečně Fiat 500e je také designovou stylovkou, ovšem se srovnatelným pohonem a baterií za ceny od 700 000 Kč. Dostupnější bude Fiat Granda Panda s cenou od 590 000 Kč. Variabilitou interiéru se insteru ale žádný konkurent nevyrovná.
Martin Šidlák









Technické údaje: Hyundai Inster Power
Cena od: 429 414 Kč (bez DPH s financováním Hyundai)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 84,5 kW
Max. točivý moment: 147 Nm
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Kombinovaná spotřeba: 14,9-15,1 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 3825 / 1610 / 1575 mm
Rozvor: 2580 mm
Zavazadlový prostor: 280-351 l