První jízda Audi A6 Avant 2025: Po elektromotoru přichází benzín a diesel včetně šestiválce

První jízda Audi A6 Avant 2025. Původně mělo nést označení A7, stejně jako se spalovací A4 přejmenovalo v nové generaci na A5. Ale výrobce od změny upustil a nová generace Audi A6 tak má v jedné modelové řadě všechny druhy pohonu. První přišla na trh elektrická verze označená jako A6 e-tron, my jsme nyní poprvé projeli benzínové a dieselová Audi A6 Avant.
V Česku jsou v prodejích úspěšnější velká SUV Audi Q7 a Q8, celosvětově je ale nejprodávanějším Audi model A6. Proto je uvedení jeho nové generace pro značku velmi důležité. Nejprve byla uvedena v elektrické verzi, kterou jsme už otestovali zde. Nová generace se spalovacímu motory měla nést označení A7, protože dřívějším rozhodnutím vedení bylo, že elektrickém modely ponesou sudá čísla v označení, spalovací lichá. Audi A4 tak v nové generace nese označení A5 a v karoseriích kombi a liftback.
Pak ale došlo k revizi rozhodnutí a návratu k původnímu označování. Poprvé se tento návrat týkal právě nové generace Audi A6. Možná za tím byla částečně i obava ze ztráty zákazníků u nejprodávanějšího modelu, kteří jsou na označení A6 zvyklí teď už v šesté generaci od roku 1994. Ta stojí na úplně nové podvozkové platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové koncernové automobily poháněné spalovacím motorem, kterou dostalo třeba Audi Q5. Elektrická varianta stojí na podvozku PPE (Premium Platform Electric) s 800V technologií, na níž je postavené Audi Q6 e-tron.

Na délku narostla nová generace v případě kombíku o 60 mm a bez jedno milimetru tak dosahuje pětimetrové hranice. Rozvor ale vzrostl jen o 3 mm na 2927 mm. Designově novinka asi nepřekvapí, Audi se nepouští do experimentů, a i když jsou samozřejmě přední maska i záď kompletně přepracovány, stále poznáte, že tohle je Audi A6. Opět se vzhledově liší i základní verze od varianty S line. Důležitou věcí pro Audi jsou tradičně světla. Vpředu mají světla LED denního svícení 48 segmentů, nechybějí na přání dodávaná Matrix-LED světla vpředu a OLED světla vzadu. Novinkou je také možnost vybírat ze sedmi digitálních světelných designů vpředu a vzadu, z nichž některé jsou aktivní, s inteligentním rozsvěcováním a zhasínáním jednotlivých segmentů.
Za zmínku stojí ale spíš jiná věc. Kdo se na auto podívá zboku, uvidí mnohem výrazněji skloněnou linii zadního okna. Je to uděláno s ohledem na aerodynamiku. Novinka dosahuje součinitele odporu vzduchu cx = 0,25. To je nejnižší hodnota ze všech verzí Avant se spalovacím motorem v historii společnosti Audi. Kromě designu zádi k tomu přispívá i řada dalších věcí, jako vzduchové clony nebo dva samostatně ovládané otvory pro přívod chladicího vzduchu za ochrannou mřížkou masky chladiče Singleframe.

Zavazadlový prostor pojme až 503 litrů v závislosti na variantě pohonu. Velkorysá je šířka zavazadlového prostoru 1050 milimetrů i praktické využití. Sériově dodávaná zadní sedadla jsou dělená a sklopná v poměru 40:20:40 a jejich sklopením se objem zavazadlového prostoru zvětší až na 1534 litrů.
První jízda / Test Audi A6 Avant 2025: Digitalizace v rozumné míře
Pokud překonáte zapuštěné kliky dveří, které se otevírají elektronicky stiskem vnitřní strany madla, přijdete do známého prostředí nejnovějších modelů Audi. Design palubní desky se shoduje s tou v elektrické A6 e-tron, Q6 e-tron nebo spalovací A5, Q5. Základem je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 11,9 palce a 14,5“ dotykový centrální displej MMI. Na přání je možné mít vpředu ještě 10,9“ displej MMI pro spolujezdce, který je integrován do přístrojové desky. Systém běží na Googlu, ale s vlastní Audi grafikou. Povedlo se i rozložení hlavní obrazovky s velkými dlaždicemi a ikonami zkratek po straně, stejně jako pevně umístěné prvky pro ovládání klimatizace.

Motorizace se pro různé země trochu liší, pro Česko je 2.0 TDI quattro s výkon 150 kW, šestiválcový 3.0 TFSI quattro o výkonu 270 kW a dvojice plug-in hybridních motorizací 2.0 TFSI e-hybrid o kombinovaných výkonech 220 a 270 kW. Koncem roku přibude další očekávaná motorizace, kterou Audi oficiálně sice nepotvrdilo, ale všichni tak nějak tuší, že půjde o šestiválcový diesel. Později se dají očekávat rovněž ale oficiálně nepotvrzené varianty S6 a RS6. S určitým zpožděním bude uveden také sedan.
My jsme na prvních jízdách krátce projeli první dvě motorizace bez plug-in hybridní pomoci. Benzínový šestiválec je s 270 kW výkonu při jízdě naprosto suverénní, ale zároveň skvěle odhlučněný. Dieselový čtyřválec je nejen méně výkonný, ale také o něco hlučnější. Pořád ale platí, že kdo chce s autem jezdit dynamicky, má sáhnout po šestiválci, případně verzích S či RS.
150 kW dieselového motoru naprosto stačí, pokud hledáte auto pro rodinu nebo kombinaci manažerské reprezentace přes týden a velkého prostoru pro sportovní náčiní nebo přepravu rodiny o víkendu, ale nikam se neženete a preferujete hlavně komfort. A rozdíl je, jestli chcete platit za 5,1-5,9 l/100 km u 2.0 TDI (opravdu tak úsporně dokáže diesel s pětimetrovým kombíkem jezdit) nebo za 6,9-7,8 l/100 km u benzínového šestiválce.

Ovšem i hodnota spotřeby u benzínového motoru je víc než slušná. Oba motory za to vděčí mild-hybridní technologii MHEV plus. Jeho součástí jsou tři zásadní komponenty: 48V akumulátorová baterie, reverzní alternátor (BAS) poháněný řemenem a generátor s funkcí pohonu (PTG) s integrovanou výkonovou elektronikou. Úkolem reverzního alternátoru BAS je spustit motor a dodávat elektrickou energii do sady akumulátorů o kapacitě 1,7 kWh.
Generátor s funkcí pohonu umožňuje v některých situacích čistě elektrický pohon vozu, podporuje spalovací motor dodatečným točivým momentem a při zpomalování získává zpět energii do baterie. Při pomalé jízdě ve městě je tak možné chvíli jet pouze na elektřinu, při rozjezdu nebo předjíždění naopak Generátor PTG poskytuje dodatečný točivý moment až 230 N.m a výkon až 18 kW (24 k).
Zmiňoval jsem komfort – oba testované vozy měly příplatkový adaptivní vzduchový podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Ten se ve sportovním režimu sníží o 10 mm, naopak je možné manuálně ho zvýšit až o 20 mm. Jízda s ním je naprosto bezchybná, komfortní a zároveň sportovní. Zvládne toho možná víc než nezkušený řidič za volantem. Kromě toho je samozřejmě možné zvolit i základní podvozek, který sám o sobě nebude špatný, má pětiprvkové zavěšení vpředu i vzadu. Další možností je sportovní podvozek s o 20 milimetrů nižší světlou výškou.
Celkové ovladatelnosti přidává ještě na přání dodávané řízení všech kol. Při rychlosti do 60 km/h jsou zadní kola natáčena až o pět stupňů v opačném směru než přední kola. Průměr otáčení se tím zmenší až o jeden metr na 11,3 metru. Při střední a vyšší rychlosti jízdy jsou zadní kola natáčena ve stejném směru.
Vstupní verze se čtyřválcovým vznětovým motorem o výkonu 150kW stojí 1 716 900 korun včetně DPH. S třílitrovou zážehovou šestiválcovou jednotkou o výkonu 270 kW začínají ceny od 1 945 900 korun včetně DPH. Součástí sériové výbavy je již paket Tech a také prodloužená tovární záruka na 4 roky / 120 000 kilometrů. Paket Tech obsahuje mimo jiné 360° kamerový systém, 4-zónovou automatickou klimatizaci, přední LED Matrix světlomety plus s ostřikovači a zadní LED světla pro, automaticky zaclonitelná vnitřní i vnější zpětná zrcátka.
Martin Šidlák