Test Omoda 5: Čínské SUV, které umí zaujmout | 2025

Test Omoda 5. Segment kompaktních SUV, ve kterém v Česku kraluje Škoda Karoq, je mimořádně nabitý. Své štěstí v něm chce zkusit i jedna opravdu velká čínská automobilka, Chery. A model Omoda 5 by mohl být tím, který pro české zákazníky může být tím prvním čínským autem, které si koupí.
Značky Omoda a Jaecoo asi mnohému nic neřeknou. Jde o dvě z mnoha čínských značek aut, které se chystají prosadit v Evropě. Patří do koncernu Chery, založeného v roce 1997 a věnujícího se kromě automobilismu také energetice, finančnictví nebo nemovitostem. V oblasti automotive není Chery rozhodně malá společnost. Směřuje k ročním prodejům kolem 3,5 milionu aut, což by ji řadilo do první desítky světových výrobců. Na čínském trhu je třeba jedničkou mezi vozy SUV.
Pryč jsou doby, kdy čínské automobilky jen kopírovaly evropské modely, někdy až otrocky. Chery má třeba po světě 10 vývojových center s 20 tisíci zaměstnanci a vlastní 30 tisíc patentů. Provozuje 4 tzv. supertovárny, kde automatizace dosahuje 96%. Evropská cla plánuje obejít tím, že v Barceloně uvede letos do provozu vlastní výrobní závod s kapacitou 200 tisíc aut ročně.
Prvními dvěma představenými modely jsou Jaecoo 7 a Omoda 5. Značku Jaecoo výrobce charakterizuje jako vozy pro střední a vyšší třídu, pro lidi, kterým připadá Volkswagen nudný. Omoda, což má být mimochodem složenina slov „vzduch” a „moderní”, je naopak značkou pro zákazníky skrývající se pod zkratkou LOHAS, což se používá pro zdravý a udržitelný životní styl vyznávající hodnoty jako výrobky šetrné k životnímu prostředí, bio produkty nebo udržitelnou módu. To ale platí pro Čínu, Evropany chce Omoda zaujmout hlavně neokoukaným designem a atraktivní cenou vzhledem k nabízené velikosti a výbavě.
Model Omoda 5 má být konkurentem modelů jako Škoda Karoq, Nissan Qashqai a podobných aut této velikosti, o čemž svědčí jeho délka 4378 mm, Karoq měří 4390 mm. Rozvor je pak 2610 mm proti 2638 mm u Karoqu. A designem určitě umí zaujmout. Netradiční je hlavně čelní maska bez klasického rámečku, se strukturou včelí plástve, nějaké moderní architektury nebo prvky ze scifi filmů, jak kdo chce. Výrobce sám jí dal jméno Diamond Matrix.
Po stranách jsou pak velké na výšku orientované světlomety a nad nimi naopak extrémně úzké pruhy LED denního svícení. Vzadu jsou zase opticky velmi povedené, ale už více tradiční přes celou šířku propojené světlomety, které se směrem do boků rozšiřují. Design se za mě opravdu povedl a auto dokáže na silnici zaujmout.
Test Omoda 5: Hezký zvenku i zevnitř
Velmi dobrý pocit mám z interiéru, který je jednoduchý, ale funkční. Před převzetím auta jsem měl trochu strach, aby to nebyla čínská barevná hudba s karaoke. Což není až takový předsudek, karaoke je v Číně oblíbenou položkou výbavy. Ale interiér Omody 5 designově čistý, prostorný a vyrobený z na pohled kvalitních materiálů. Neumím samozřejmě říct, jak to bude s kvalitou po 50 000 kilometrech, ale první dojem je, jako bych seděl v Lexusu nebo jiné prémiové značce.

Vůz je už v základu vybaven duální obrazovkou o celkové velikosti 24,6 palce, která spojuje dva digitální displeje do jednoho plynulého panelu. Na pravé z nich se ovládá dotykově i klimatizace, pouze základní volby spuštění klimatizace a odmrazování čelního a zadního okna mají samostatná fyzická tlačítka. Bezdrátové propojení s telefonem je rychlé, stejně jako infotainment samotný a ten je dokonce i v češtině, což pro mě bylo příjemné překvapení.
Trochu horší je volant, který je sice dole zploštělý pro pohodlnější nastupovaní, ale má na sobě nikoli klasické, ale dotykové plošky, což si říká a občasnou nechtěnou aktivaci něčeho, co nechcete. Také najít jeho ideální polohu, abyste neměli zakryté důležité údaje na přístrojovém štítu, není úplně jednoduché. Úplně jednoduše se také nedají vypnout některé funkce, které si lidé v autě často vypínají. Například jsem dlouho nemohl najít vypínač systému start-stop, až jsem přišel na to, že příslušná ikona se objeví potažením prstem dolů na hlavní obrazovce, kdežto ostatní asistenční systémy jsou už logicky pod logem autíčka v hlavní nabídce.

Daní za atraktivní design je někdy vnitřní prostor, což bohužel tak trochu platí i pro model Omoda 5. Pohodlně se uvnitř budou cítit lidé vysocí do zhruba 185 centimetrů. Možná je to daň za to, že auto bylo původně vyvinuto pro Číňany, kteří jsou v průměru přece jen menší než Evropané, a s dalšími modely se tohle zlepší. Ovšem bude asi potřeba přidat i na velikosti zavazadlového prostoru, který je jen 375 litrů proti 521 u karoqu. Kufr má dvojité dno, ale žádné háčky na tašky nebo síťky k uchycení nákupu.
Sympatické na značce Omoda je, že na rozdíl od jiných čínských značek nezahájilo prodej jen těmi nejdražšími elektromobily v ceně nad milion korun. Elektrický pohon sice také nabízí, ale chce uspět i s klasickým benzínovým motorem. Volit ovšem můžete jen jediný motor, benzínový 1.6 TGDI o maximálním výkonu 108 kW. Další údaje v brožurách ani na webových stránkách nejsou k nalezení, ale v cizích zdrojích jsem našel hodnotu zrychlení 9,2 sekundy. Výrobce neuvádí ani spotřebu, jen průměrné emise 168 g/km, což odpovídá hodnotě 7,2 litrů na 100 km. Motor je spojen se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Během jízdy jsem měl trochu problémy s rozjezdy, zdálo se, jako by auto mělo „dlouhé vedení“ a mezi stiskem plynového pedálu a nějakou akcí byla citelná prodleva. Částečně je to dané tím, že po nastartování je vůz automaticky nastavený na režim Eco, ale ani po přepnutí do Normalu se mnoho nezmění. Když se auto rozjede, reakce se zlepší. Auto není žádný sprinter, ale má solidní zátah. Opatrný řidič s ním bude jezdit kolem udávaných 7 litrů, většina se dostane spíš k 8. Já měl nejdřív po Praze průměr hodně přes 8, když jsem ale vyjel z města, dostal jsem se po zhruba 500 kilometrech na výrobcem udávanou spotřebu 7,2 l/100 km.
Převodovka řadí bez škubání a podvozek je solidně komfortně naladěný i díly nezávislému zavěšení vzadu. Slušně se drží i v zatáčkách, byť i tam je nutné říct, že Cupra Formentor to není. O něco lepší by mohlo být i odhlučnění. Co je ale třeba také zmínit, že Omoda 5 uspěla v nárazových testech Euro NCAP a získala plný počet pěti hvězdiček, což třeba takové MG ZS nebo standardní Hyundai Santa Fe říct nemůžou.

Pokud si koupíte model Omoda 5, sousedi poznají, že jste si fakt koupili něco úplně nového a budou si nejspíš myslet, že i něco dvakrát dražšího než ve skutečnosti. „Naši zákazníci na vozech Omoda 5 oceňují kombinaci použitých technologií, vysokou kvalitu zpracování a použitých materiálů, bohatou výbavu již od základního provedení, a to vše za velmi zajímavou cenu,“ říká jednatel jednoho z českých dealerů Norbert Srba jr. „A pokud usednou za volant velmi rychle zjisti, že vše se snadno ovládá, vše je po ruce a řidič si během pár sekund na vůz zvykne. Dalo by se říct „nasedni a jeď“.“
Základní cena je přitom 669 000 Kč za základní stupeň výbavy Comfort, která byla v červnové akci snížená na 599 000 Kč, a obsahuje už třeba přední i zadní parkovací senzory, vyhřívaná sedadla s ventilovaným sedákem vpředu, adaptivní tempomat, 18palcová kola z lehkých slitin, klimatizaci nebo bezklíčový vstup. Po květnové úpravě ceníku vyjde karoq se srovnatelně výkonným, i když úspornějším motorem a automatem o zhruba 200 tisíc korun dráž. Omoda 5 má kromě základního ještě jeden vyšší výbavový stupeň s dvouzónovou klimatizací, 360stupňovou kamerou předními mlhovkami nebo vyhřívaným volantem
Martin Šidlák









Technické údaje: Omoda 5 Premium 1.6 TGDI DCT
Cena od: 495 041 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 108 kW
Max. točivý moment: neuvádí
Maximální rychlost: neuvádí
Zrychlení 0-100 km/h: neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,2 l/100 km
Emise CO2: 168 g/km
Délka/šířka/výška: 4373 / 1824 / 1588 mm
Rozvor: 2610 mm
Zavazadlový prostor: 370 l