Test KGM Actyon: Korejský Kodiaq pod milion | 2025

test kgm actyon,

Test KGM Actyon: SsangYong se celosvětově přejmenoval na KGM a má velké ambice. První vlaštovkou pod novou identitou je velké SUV Actyon, které chce konkurovat modelům jako Škoda Kodiaq. Kromě extravagantního vzhledu chce bojovat hlavně tím, že nabídne maximální nadupanou výbavu za cenu pod milion korun.

Actyon ale není v historii značky nové jméno. Vůz s tímto jménem vyráběl SsangYong už v letech 2005 až 2018. Šlo buď o SUV nebo o pick-up. Na většině trhů se jmenoval Actyon, ale třeba v Ekvádoru to bylo Korando, v Kazachstánu Nomad. Název „Actyon“ vznikl kombinací slov „action“ (akce) a „young“ (mladý).

SsangYong lovil zákazníky spíše v segmentu jednoduchých a levných aut a na českém trhu díky této strategii celkem uspěl hlavně s modely Korando a Rexton. Design těchto modelů neurazí, ale ani neohromí, málokdo si nejspíš tahle auta koupil hlavně kvůli vzhledu. To Actyon jako by chtěl ukázat, že nová doba v automobilce nenastala jen změnou názvu na KGM. Ostatně už model Torres naznačil, že značka si chce zachovat lepší poměr ceny a hodnoty než většina konkurence, ale její vozy mají k tomu zaujmout i vzhledem.

A skutečně, Actyon ohromí už na první pohled. Na první pohled je Actyon s délkou 4740 mm majestátní a proporcemi snese srovnání se svým největším konkurentem na českém trhu, Škodou Kodiaq. Ovšem rozvorem 2680 mm má blíž spíš ke Škodě Karoq. V modelové paletě KGM pak velikostí o kousek přerůstá model Torres a nad ním už je jen model Rexton.

Výrobce si dal záležet na výrazném vzhledu, který kombinuje robustní tvary s moderními detaily. Přední maska s výraznou mřížkou a úzkými LED světlomety působí sebevědomě, aniž by byla zbytečně agresivní. Zvláštností jsou jakási madla na přední kapotě blízko čelního skla. Jestli jsou na ozdobu nebo mají nějakou speciální funkci, na to jsem nepřišel. Dočetl jsem se jen, že se na ně dá umístit akční kamera. Boční linie s výraznými prolisy dodává vozu dynamiku, dominuje tady velmi široký C sloupek bez prosklení, což sice vypadá zajímavě, ale pravdou je, že při couvání to z pozice řidiče moc výhodné není. Jednou z mála věcí, za kterou se u tohoto modelu doplácí, je 360stupňová kamera, a ta se právě kvůli omezenému výhledu velmi hodí.

test kgm actyon

Mohutná je i zadní část, která z určitého pohledu připomíná Range Rover. Design tohohle auta je zkrátka hodně povedený, protože dokáže zaujmout, ale nechce za každou cenu šokovat. Jediné, co může být překážkou, že málokdo bude Actyon znát, a na autě o něm moc informací nenajde. Logo automobilky najdete jen ve středu disků kol a na volantu, nápis Actyon zase jen na zadním víku. Mnoho kolegů novinářů se tak shoduje, že v aktuální záplavě nových čínských aut může mnoho lidí považovat Actyon právě za nějakého nového „Číňana“.

Test KGM Actyon: Vypadá dražší, než ve skutečnosti je

V interiéru zaujme zejména velký volant netypického šišatého tvaru s fyzickými tlačítky, což je praktické. Ve spodní polovině je na každé straně i jedno větší tlačítko – vpravo opět poněkud netypicky Auto hold, vlevo pak programovatelné tlačítko, jehož funkce jde nastavit v palubním menu, nejpraktičtější asi je dát sem vypnutí systému start/stop. Palubní deska se dvěma 12,3palcovými digitálními displeji a minimem fyzických ovladačů vychází z modelu Torres. Dotykově se ovládá i klimatizace, na horní stahovací liště je několik tlačítek přímých voleb jako vypínání asistenčních systémů nebo funkce start/stop. Grafika i uspořádání jsou jinak celkem přehledné, jen by systém mohl reagovat trochu rychleji zejména po nastartování a zamrzí, že zatím nejde bezdrátově zrcadlit Android Auto.

A stejně jako zvenku umí Actyon budit dojem dražšího auta, než ve skutečnosti je, tak i interiér vypadá na pohled hodnotněji, než jaké jsou ve skutečnosti použité materiály. Ale z praktického hlediska to je vlastně spíš výhoda. Měkčené plasty na vrchu palubní desky doplňují odolnější povrchy na místech, kde se čeká větší opotřebení. Jedinou zvláštností je hranatá schránka uprostřed pod palubní deskou, kam se skoro nic nevejde a působí jen jako vyplnění prostoru, když designéry nic lepšího nenapadlo.

test kgm actyon

Pohodlná jsou sedadla a je na nich dostatek místa pro dospělé vepředu i vzadu. Sedáky jsou dlouhé, místa nad hlavou je taky dost, takže i na delších cestách by si dospělí neměli stěžovat na nedostatek prostoru. Vzadu jsou i nabíjecí porty pro telefony, v oknech integrované záclonky nebo držáky na telefony či tablety v opěrkách předních sedadel. Na zadních sedadlech jen není tolik světla jako v jiných vozech kvůli masivnímu C sloupku.

Pro zavazadla je vyhrazeno základních 668 litrů prostoru, po sklopení opěradel zadních sedadel až 1568 litrů, což jsou skvělá čísla. Nakládací hrana je sice poměrně vysoko, ale pod podlahou kufru je ještě plastový organizér na drobné věci a plechová dojezdová rezerva. Opěradla se sklápějí skoro do roviny, ale hlavně bez schodu, chybí snad jen možnost jejich sklopení z prostoru pátých dveří. Páté dveře jsou elektricky ovládané, zajímavostí je, že tlačítko pro jejich zavření je sice také klasicky na hraně dveří, ale rovněž i na boku zavazadlového prostoru.

test kgm actyon

Bolestí současného KGM jsou pohonné jednotky. Pod kapotou můžete mít jediný motor, benzínový 1.5 GDI Turbo o maximálním výkonu 120 kW a točivém momentu 280 Nm, který je spojený s 6stupňovým automatem Aisin. Doplatit si můžete 50 tisíc Kč za pohon všech kol. Motor je kvalitně odhlučněný, i díky akustickým sklům proniká do kabiny minimum hluku. Dynamika je průměrná, závodník to není, ale předjíždění není problém.

Tím je spíš spotřeba, která je u předokolky oficiálně v průměru 8,5 l/100 km, ale dosáhnout jí vyžaduje velký talent pro ekologickou jízdu. Průměrný řidič, který nejezdí jen 90 km/h po okreskách, se bude pohybovat spíš mezi 9 a 10 litry, a to je přece jen trochu moc. Kodiaq má ve srovnatelné verzi sice o 10 kW slabší motor, ale průměrná spotřeba je jen 5,9-6,4 l/100 km.

Motor je sice technicky jednoduchý, což bude nejspíš snižovat náklady na údržbu, ale nemá žádnou elektrickou mild-hybridní podporu, svůj díl viny na spotřebě bude mít i měničová převodovka, vozy s dvouspojkou jsou přece jen úspornější. Tento motor se používá i v dalších vozech značky, a z ohlasů na minulé testy vím, že dlouhodobí uživatelé dokážou srazit spotřebu níž, ale jde spíš o auta s manuálem. Ještě letos by se ale měl ukázat nový plně hybridní pohon, který bude zcela jistě úspornější. Nejprve by ho měl dostat model Torres a ještě do konce roku i Actyon.

test kgm actyon

I když má auto velká kola, tak jízdní komfort je velmi slušný, subjektivně se mi zdá lepší než u modelu Torres. Zadní náprava solidně filtruje různé nerovnosti a ani nebouchá. Podvozek sice není z nejměkčích, ale v zatáčkách se moc nenaklání, jde zkrátka o solidní průměr své třídy. Auto působí sice občas trochu těžkopádně, ale možná až tak ne kvůli dvoutunové váze, jako spíš kvůli nekomunikativnímu řízení. Investovat do čtyřkolky se určitě vyplatí, sice zase o něco stoupne spotřeba, ale jízdní vlastnosti to dokáže zlepšit. Ale hlavně v zatáčkách a na nějakém kluzkém povrchu. Obrubníky a další nástrahy měst zvládne Actyon v pohodě i díky světlé výšce 195 mm, jízdě v nějakém větším terénu budou ale bránit v první řadě dlouhé převisy karoserie, zejména ten přední, který je navíc osazený lesklým plastem, který se snadno poškrábe. Lesklé plasty jsou třeba i zespodu na bočních prazích.  

KGM, stejně jako dříve značka SsangYong, chce zákazníka oslovit hlavně výbavou a cenou. Platí to i pro model Actyon. Jeho cenovka je stanovena na velmi zajímavých 949 900 Kč, a není to tak ani v pravém smyslu základní cena jako spíš v podstatě jediná. Kromě jediné motorizace má Actyon také jen jediný stupeň výbavy. Doplatit můžete jen 50 tisíc Kč za pohon všech kol, 20 tisíc za 360stupňovou kameru, 30 tisíc za panoramatické střešní okno, 10 tisíc za jiný potah sedadel a od 10 do 25 tisíc za barvu karoserie. Jinak dostanete vše, třeba zadní parkovací kameru, vyhřívání volantu, předních i zadních sedadel, ventilaci těch předních, dvouzónovou automatickou klimatizaci, LED světla nebo 20palcová kola. KGM považuje za konkurenci Actyonu hlavně Škodu Kodiaq a Volkswagen Tayron. Kodiaq s motorem 1.5 TSI 110 kW koupíte od 995 tisíc Kč, Tayron od 999 000 Kč, oba ale v této ceně s chudší výbavou.

Martin Šidlák

Technické údaje: KGM Actyon 1.5 GDI

Cena od: 785 041 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 120 kW / 5000 – 5500 ot.
Max. točivý moment: 280 Nm / 1500 – 4000 ot.
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 8,52 l/100 km
Emise CO2: 193,6 g/km
Délka/šířka/výška: 4740 / 1910 / 1655 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 668 l