Kabrioletů na trhu ubývá, ceny rostou rychleji než inflace

BMW 3 kabriolet

Kabriolety se prodávají hlavně prázdninách. Na trhu je ale takových modelů čím dál méně, což má vliv na jejich ceny.

Kabrioletů v Česku ubývá, nových i ojetých. „Automobilová kultura se mění, výrobci balancují na hraně rentability a na ‚lahůdkové’ modely jim nezbývají prostředky ani kapacity. Kabriolety se vyrábějí už jen minimálně – za jejich zlatou éru bychom mohli označit dobu před 20, možná ještě deseti lety, kdy je měly v nabídce i mainstreamové značky jako třeba Opel, Ford, Fiat, Renault či Peugeot. To se výrazně změnilo, pokud kabria dnes někdo vyrábí, jsou to luxusní značky,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna.

A dodává několik zajímavých čísel. „V roce 2005 bylo na tuzemském trhu s novými auty k mání 31 modelů kabrioletů, v roce 2015 už jen 22; letos zbývá pouhých osm. Pouze dva jsou elektrické, což je v naprostém kontrastu s nárůstem počtu modelů nových elektromobilů. Dokazuje to, že auta pro radost se z trhu vytrácejí. Uvidíme, jestli se situace v příštích letech zlepší, zatím však musíme vybírat z nabídky sekundárního trhu,“ říká Vaněček. 

I ta se však pomalu, ale jistě zmenšuje. Loni v červenci bylo na celém sekundárním trhu nabízeno 2 506 kabrioletů, letos je to o sedm procent méně, 2 331. Naopak jejich průměrná cena činí aktuálně 605 tisíc, zatímco ještě loni byla 557 tisíc; nárůst 8,6 procenta je tedy výrazně vyšší než průměrná meziroční inflace 2,9 %. „Svědčí to o tom, že auta pro volný čas jsou luxusnějším, zbytným zbožím, a jako taková na ceně neztrácejí, naopak. Tento trend bude do budoucna posilovat s tím, jak z nabídky budou vypadávat hodně staré, a tudíž levné kabriolety,“ predikuje Petr Vaněček.

Průměrné stáří ojetých kabrioletů je totiž nemalých 20 let – v kontrastu s tím mívají najeto pouze 136 tisíc kilometrů. „Tedy ani ne sedm tisíc ročně. Bývají to typicky sezónně využívaná auta, která většinu roku tráví v garáži. A to jsou ve statistikách zahrnuty i kupé kabriolety s pevnou střechou, s nimiž se dá jezdit celoročně,“ říká šéf „Áček“.

Podle něj bývá v nabídce autocenter AAA AUTO běžně od 25 do 50 kabrioletů. „Aktuálně jsme dost vykoupení, máme 31 kousků. Ještě loni jsme s cenami začínali na 66 tisících korunách, letos je to 80 tisíc, což potvrzuje trend, o kterém už byla řeč,“ míní Vaněček. Nejlevnějším kabriem v nabídce největšího tuzemského prodejce ojetých vozů je Volkswagen Eos 2.0 FSI z roku 2007 s nájezdem 120 tisíc km, nejdražším pak roadster Mercedes-Benz AMG GT 4.0 Biturbo z roku 2019 za 2,5 milionu korun.

Z naší nabídky bych vypíchl velmi atraktivní Fiat 124 Spider z roku 2018 za 530 tisíc korun s pouhými dvaceti tisíci na tachometru, u nějž je růst hodnoty zaručen – vyráběl se pouze tři roky a nevzniklo jich o moc víc než čtyřicet tisíc kusů. Stejně jako nový majitel bezpochyby udělal dobrou investici při koupi nádherného Lexusu LC 500 za 2,4 miliony korun, který jsme v Mototechně prodali před pár dny. Těch se v Česku za osm let, kdy se dovážel, prodalo pouze pár desítek kusů,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: AAA Auto