10 nebo i více než 45 %. Ztráta hodnoty aut v prvním roce se výrazně liší

ztráta hodnoty, carvago,

Že největší ztráty hodnoty se týká automobilů v jejich prvním roce provozu, je známá věc. Ovšem v případě modelu Škoda Enyaq je to 10 procent, u Mercedesu GLS více než 45 %. Která auta jsou nejlepší a která nejhorší?

Nová analýza společnosti Carvago, přední evropské platformy pro online nákup a prodej vozů, odhaluje, že během prvního roku dosáhne ztráta hodnoty zhruba 15 až 30 procent původní ceny, přičemž u některých prémiových modelů může být pokles ještě strmější. Analýza je unikátní v tom, že vychází nikoliv z oficiálních ceníkových cen, ale z reálných cen vozů nabízených k prodeji na hlavních tuzemských inzertních serverech, a to včetně již existujících skladových a předváděcích vozů. Meziroční pokles ceny je i tak dramatický.

Ztráta hodnoty vybraných modelů aut v prvním roce

Model*Medián cen Q2 2024Medián cen Q2 2025Pokles %
Audi Q82 299 800,00 Kč1 790 000,00 Kč22,17
BMW 73 983 140,00 Kč2 573 910,00 Kč35,38
Cupra Formentor899 990,00 Kč749 000,00 Kč16,78
Ford Mustang1 740 900,00 Kč1 100 000,00 Kč36,81
Hyundai Tucson730 000,00 Kč612 186,00 Kč16,14
Land Rover Defender2 804 946,00 Kč1 945 000,00 Kč30,66
Lexus RX1 831 199,00 Kč1 150 000,00 Kč37,20
Mercedes EQS3 515 159,00 Kč2 116 290,00 Kč39,80
Mercedes GLS4 599 000,00 Kč2 470 072,00 Kč46,29
Porsche Panamera3 259 000,00 Kč2 489 000,00 Kč23,63
Škoda Enyaq1 142 300,00 Kč1 025 000,00 Kč10,27
Škoda Octavia854 800,00 Kč689 900,00 Kč19,29
Volvo XC601 449 000,00 Kč1 187 108,00 Kč18,07
VW Golf720 000,00 Kč594 900,00 Kč17,38
VW ID.3844 983,00 Kč654 530,00 Kč22,54
*Dosud neregistrované vozy nebo vozy s datem 1. registrace Q1-Q2/2024 nabízené k prodeji na hlavních inzertních serverech v ČR. Vlastní analýza Carvago na základě dat z průběžného monitoringu trhu. Carvago ve svých analýzách pracuje nejčastěji s mediánem (střední hodnota statistického souboru), protože na rozdíl od průměru není ovlivněn extrémními krajními hodnotami.

Nejrychleji ztrácejí na hodnotě luxusní a prémiové vozy. Důvodem je kombinace vysoké pořizovací ceny, drahých příplatkových výbav, jejichž hodnota na sekundárním trhu rychle mizí, a vysokých očekávaných nákladů na servis a údržbu. Pro kupujícího ročního vozu to však znamená jedinečnou šanci získat nejmodernější techniku, prvotřídní komfort a prestiž za zlomek původní ceny. Například u velkého SUV Mercedes-Benz GLS činí roční propad hodnoty drastických 46,29 %, což pro druhého majitele představuje úsporu přes dva miliony korun! Podobně je na tom BMW řady 7 se ztrátou přes 1,4 milionu korun (35,38 %) nebo Lexus RX, jehož cena klesne o více než 680 000 Kč (37,20 %). Statisíce lze nicméně ušetřit také na zánovní Octavii nebo Golfu.

„Z našich dat jasně vidíme, jak obrovský potenciál úspory se v ročních vozech skrývá. Čeští zákazníci, kteří umějí počítat, o ně mají značný zájem. Tuzemský trh je ovšem příliš malý a izolovaný na to, aby dokázal tuto poptávku dostatečně uspokojit,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta. „Zatímco čeští prodejci aktuálně nabízejí necelých 11 tisíc ročních vozů, na Carvago jich zákazníci najdou více než dvě stě tisíc. V tak široké nabídce si svůj ideální zánovní vůz vybere opravdu každý.“

Rozdíl v šíři výběru nejlépe ilustrují konkrétní příklady. Například vozů BMW s rokem 1. registrace 2024 je na Carvago 25× víc než na lokálním trhu (cca 800 vs. 20 000) a u Volkswagenu rozdíl naroste dokonce na 65násobek (cca 600 vs. 39 000 vozů). Jiný příklad: roční elektromobily převažují na Carvago přibližně jednatřicetkrát.

Zdroj: Carvago