Test Audi A5 e-hybrid PHEV: Nejlepší nebo nejhorší?
Test Audi A5 e-hybrid PHEV. Spojují plug-iny hybridy to nejlepší nebo to nejhorší ze světa elektromobilů a spalovacích aut? To je věc názoru, každopádně tenhle druh pohonu zažívá v poslední době zvýšený zájem zákazníků, hlavně těch firemních. Své k tomu chce říct i značka Audi, jejíž model Audi A5 e-hybrid nabídne výkon až 270 kW, elektrický dojezd až 110 kilometrů a hlavně nízkou spotřebu i s vybitou baterií.
Audi A4 je v podstatě jedinou obětí krátkodobé snahy Audi vyhradit spalovacím autům lichá modelová čísla a elektromobilům sudá, takže poslední generaci A4 už v nabídce značky najdete pod označením A5. Samotná A5 nahrazuje v nabídce Audi nejen stávající modely A4 a A4 Avant, ale i A5 Coupé a A5 Sportback. Proto došlo ke změně, kdy dřívější sedan nově nahradila karoserie typu liftback s výklopnou zádí včetně zadního skla. Kombík pokračuje dál s tradičním jménem Avant. Naopak novinkou je plug-in hybridní pohon, který minulá platforma neumožňovala.
Nové Audi A5 dostalo upravený vnější design, ale podobně jako u nedávno uvedené A6 jde o evoluci, nikoli revoluci. Maska chladiče s trojrozměrnou strukturou je nižší, ale stále je to typické Audi. Nové, nejen tvarem, ale hlavně technicky, jsou světla vpředu i vzadu. Jen stejně jako u A6 se panel ovládání světel posunul na panel ve dveřích řidiče, kde se přes nikoli fyzické, ale dotykové ovladače dále řeší i paměť sedadla řidiče, dětská pojistka, odemykání a zamykání dveří nebo zrcátka. A stejně jako u větší A6 má auto kvůli aerodynamice zapuštěné kliky dveří.

S ostatními nejnovějšími modely je stejná i palubní deska. Na digitální přístrojový štít navazuje 14,5“ dotykový displej infotainmentu. Za příplatek může mít svůj další displej i spolujezdec. Fyzických tlačítek je minimum, ale obrazovka infotainmentu reaguje rychle a je dostatečně přehledná. Tlačítka pro ovládání základních funkcí klimatizace jsou na pevném místě na spodní liště displeje. Integrovaná navigace je online napojená na internet a zohledňuje tak aktuální dopravní situaci. Asistenty typu dopravních značek lze vypnout stiskem jednoho z mála fyzických tlačítek na středovém tunelu nebo zrychlenou volbou na volantu. Ale právě na něm nejsou fyzická, ale digitální tlačítka, mnohem víc by se tady podle mě hodila tlačítka klasická.
Test Audi A5 e-hybrid PHEV: Jen 331 litrů v kufru
Větší rozvor je znát na místě pro pasažéry na zadních sedadlech, ale v téhle třídě se moc na nějaký velký prostor pro kolena nehraje. Najdete spoustu jiných aut, která na podobné délce nabídnou místa víc. Platí to bohužel i pro zavazadlový prostor, který má u sedanu základní objem 417 litrů, ale u plug-in hybridu je to ještě méně – 331 litrů. Je to ovšem podobná hodnota jako u BMW 3 nebo Mercedesu C se stejným typem pohonu. Zavazadlový prostor u A5 má ale alespoň pravidelný tvar, sice bez úložných prostorů pod podlahou, ale s menšími odkládacími místy po stranách a oky pro uchycení sítě.

Základem nabídky pohonů jsou dva nehybridní benzínové čtyřválce TFSI o výkonech 110 a 150 kW, které doplňuje oblíbený naftový dvoulitr TDI o výkonu 150 kW a pro sportovnější verzi S5 určený benzínový třílitrový šestiválec s nejvyšším výkonem 270 kW. Další možnou volnou jsou dva plug-in hybridní pohony. Ty obecně zažívají poslední dobou větší zájem zákazníků, hlavně těch firemních.
Základem plug-in hybridu je benzínový motor 2.0 TFSI o výkonu 185 kW, který doplňuje synchronní elektromotor s permanentními magnety. Celkově může mít tato soustava výkon 220 nebo 270 kW. Rozdíl je dán pouze nastavením elektroniky, obě části soustavy mají vždy shodné samostatné výkony. Baterie má poměrně velkou využitelnou kapacitu 20,7 kWh. Audi používá novou technologii kompletace baterií nazývanou „cell-to-pack“. Místo samostatných modulů akumulátorových článků jsou články integrovány lepením přímo do schránky baterie. Tato vyšší hustota montáže jednak zvyšuje kapacitu a hustotu energie vysokonapěťového systému, zároveň zmenšuje rozměry celého kompletu. Lepidlo ale údajně není překážkou při budoucí výměně jednotlivých modulů.

Maximální nabíjecí výkon střídavým proudem má hodnotu 11 kW. To znamená dobu nabíjení z 0 na 100 procent za 2,5 hodiny. DC nabíjení vyšším výkonem Audi nenabízí, podle mého názoru správně. Rychlé nabíjení zní sice lákavě, ale plug-in hybrid se nejlépe hodí pro nabíjení doma nebo na firmě, při občasné delší cestě je nepraktické hledat rychlou nabíječku a mít zaplacený paušál na jedné nebo více aplikacích nebo čipech energetických firem. Pro občasné nabíjení mi to nedává ekonomický smysl, a zjevně ani Audi, protože technicky by to určitě nebyl problém vyřešit.
V nedávné době jsem rozhodně nebyl příznivcem plug-in hybridů, protože většina z nich uměla ujet elektricky stěží 30 kilometrů, poté měly vysokou spotřebu benzínu a kvůli malé nádrži na něj také moc daleko nedojely. U dnešních plug-in hybridů samozřejmě platí, že jde o technicky velmi složité pohony a čím víc dílů, tím víc se toho logicky může porouchat. Ale z hlediska fungování znám řadu lidí, kterým dávají smysl. Na baterii už ujedou několik desítek kilometrů, u Audi A5 až kolem stovky, což pro denní popojíždění stačí, ale hlavně po vybití baterie dokážou fungovat úsporně jako full hybridy.

Platí to i pro Audi A5. Samozřejmě hodnoty spotřeby se budou velmi lišit podle stylu používání a jestli nabíjíte pravidelně nebo ne. S nabitou baterií udává Audi spotřebu 2,2 l benzínu a 15,27 kWh na 100 km. Po vybití akumulátoru je průměrná spotřeba paliva 6,5-7,4 l/100 km. Ale není to tak jednoduché, že by prvních 100 kilometrů jelo Audi za 2 litry benzínu a pak za 7. Využívání baterie může jednak ovlivnit sám řidič manuální volbou elektrického nebo hybridního režimu, jednak to může nechat na autě.
Auto samo umí inteligentně plánovat. Pokud ale jede v režimu Hybrid, tak vůz sám volí, kdy je lepší zvolit který pohon a chová se jako klasický full hybrid. Když řidič zadá do navigace cíl, auto vyhodnotí trasu a případný požadovaný stav nabití baterie, a určí si, v kterých úsecích pojede na elektřinu a kdy se bude chovat jako full hybrid, aby výsledná spotřeba byla co nejnižší. K tomu vůz využívá i rekuperaci, která rovněž funguje manuálně i automaticky. K manuální změně intenzity slouží páčky pod volantem, ovšem pouze ve zvoleném elektrickém režimu. V hybridním se páčkami klasicky mění převodové stupně.
Auto tohoto typu je podle mě ideální pro člověka, který přes týden jezdí krátké trasy a má možnost nabíjet doma z přebytků fotovoltaiky nebo v práci, a na víkend chce jezdit někam dál bez omezování v podobě zastávek na nabíječkách. Zvolí si hybridní režim a o všechno ostatní se postará auto samo. K dispozici je vždy dostatek výkonu, připojování nebo odpojování spalovacího motoru si člověk ani nevšimne, auto je navíc po většinu času velmi tiché. Po městě pak můžete jezdit pod pět litrů, a to i citelně, mimo město pak kolem 7, což je na auto se zrychlením na stovku za 5,1 sekundy skvělá hodnota.
Na vysoké úrovni jsou jízdní vlastnosti. Náš vůz měl sportovní podvozek s ovládáním tuhosti tlumičů, což mu zajišťovalo vysoký komfort na nerovnostech spolu s velkou jistotou v zatáčkách, kde se nenaklání, je mrštný a agilní. Vpředu je použita 5prvková odlehčená náprava s tlumiči, vinutými pružinami a stabilizátorem, vzadu je také 5prvková odlehčená náprava s nezávislým zavěšením kol, tlumiči, vinutými pružinami, stabilizátorem a pružně namontovaným rámem. Tuhost tlumičů lze nastavit ve volbě jízdních režimů, kde jsou k dispozici 4 různé módy včetně individuálního. Jízdním vlastnostem pomáhá i pohon všech kol quattro, který je u plug-in hybridů standardem.
Cena plug-in hybridního sedanu je celkem výrazně vzdálená od základní ceny modelu, která byla v době testu 1 173 900 Kč, zatímco u plug-in hybridu vyskočila na 1 555 900 Kč za slabší verzi a dokonce 1 724 900 Kč za tu silnější. Sportovní podvozek je součástí Tech paketu, který stojí nemalých 225 tisíc korun, v době testu byla ale jeho cena snížená na 165 tisíc. Obsahuje ještě spoustu dalších věcí jako adaptivní tempomat, OLED světla vzadu, vyhřívaný volant a sedadla vpředu i vzadu, kamery snímající okolní vozu nebo displej pro spolujezdce.
Martin Šidlák













Technické údaje: Audi A5 e-hybrid PHEV
Cena: 1 425 537 Kč (bez DPH)
Benzínový plug-in hybridní pohon
Maximální výkon: 270 kW
Max. točivý moment: 500 Nm
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s
Kombinovaná spotřeba: 2,2 l /100 km
Emise CO2: 49 g/km
Délka/šířka/výška: 4835 / 1860 / 1463 mm
Rozvor: 2896 mm
Zavazadlový prostor: 331 l