Trendy ve firemních flotilách pro rok 2026: Operativní leasing, digitalizace a elektromobilita
Trh firemních vozidel prochází postupnou proměnou. Jaké jsou hlavní trendy, které budou firemní mobilitu ovlivňovat v roce 2026? Je to rostoucí podíl operativního leasingu, digitalizace a elektromobility.
Operativní leasing už není jen doménou korporací – stává se běžným řešením pro menší podniky i živnostníky. Podle odborníků je celosvětově patrný odklon od vlastnictví vozidel k nejrůznějším formám pronájmu včetně operativního leasingu. Česká republika není v tomto ohledu výjimkou. Trendem je také sílící konfrontace tradičních značek a nových, především asijských výrobců. Když si tady najdou zákazníky, promítne se to i do složení firemních flotil, které pak budou pestřejší než dnes.
Větší pestrost se ale nebude týkat jenom samotných automobilů. Další zjevnou tendencí je příklon k flexibilnějším způsobům financování. Zákazníci stále ve větší míře požadují řešení, která nabízejí širší škálu možností než tradiční víceletý operativní leasing. „Pozorujeme zvětšující se zájem o krátkodobé i střednědobé pronájmy, tedy na několik dní až na jeden rok,“ říká Martin Brix, Managing Director společnosti Drivalia Lease Czech Republic, a připomíná, že už dávno neplatí, že operativní leasing je doménou velkých firem. Dnes už jde o zcela běžný způsob pořizování vozidel také pro menší firmy i drobné živnostníky. Postupně se začíná prosazovat i v retailu.
Tomuto trendu jdou naproti i firmy specializující se na reselling produktů a služeb spojených s provozem firemních vozidel. Proto také drobný podnikatel může těžit z benefitů operativního leasingu podobně jako velký podnik. „Naše služby využívá 10 tisíc firem a živnostníků, díky čemuž lze zajistit trvale výhodnější podmínky třeba při odběru pohonných hmot v režimu tzv. plošných cen, pojištění nebo monitoringu firemních vozidel,“ říká Damir Durakovič, generální ředitel společnosti Axigon, která se zaměřuje na komplexní služby v oblasti firemní mobility. „Totéž platí v případě operativního leasingu. Firmy mají v rámci naší klientské zóny k dispozici průběžně aktualizovanou speciální neveřejnou nabídku vozidel společnosti Drivalia, která jsou okamžitě, popřípadě do dvou týdnů k odběru s trvale výhodnějšími podmínkami oproti standardní nabídce,“ dodává Damir Durakovič.
Digitalizace se týká už i menších firem
Menší a střední firmy v posledních letech také dohánějí náskok větších podniků v oblasti digitalizace. Podle odborníků k tomu přispívá širší nabídka dostupných řešení, včetně možnosti propojení monitoringu vozidel s tankovacími kartami či účetními systémy. Telematické systémy se tak stávají běžnou součástí správy vozidel také u menších firem. „Monitoring vozidel si podnikatelé pořizují například pro automatické generování knihy jízd, často chtějí mít v případě potřeby možnost zjistit, kde se zaměstnanec nachází či nacházel a velmi užitečný je rovněž automatický import transakčních dat z tankovacích karet do monitorovacího systému,“ říká Damir Duraković.
Stále větší význam má ve firemních vozových parcích elektromobilita. V zákaznické flotile Drivalia Lease Czech Republic už má více než desetina nově objednávaných aut elektrický pohon. „O elektrické modely se zajímá stále více klientů. Je evidentní, že elektrických aut bude ve flotilách přibývat, tento trend považujeme za nezvratný,“ upozorňuje Martin Brix a připomíná výsledky letošní analýzy celkových nákladů na vlastnictví vozidel Drivalia TCO Index. Z nich vyplývá, že elektromobilita je nejefektivnějším řešením v devíti z dvanácti sledovaných kategorií vozidel. V roce 2024 to přitom platilo pro pět segmentů a v roce 2022 pouze pro jeden.
Operativní leasing v elektromobilitě
Analýza se zaměřuje na auta provozovaná formou operativního leasingu. Konkrétně zahrnuje náklady na čtyřletý leasing s komplexními službami a s průměrným ročním nájezdem 30 tisíc kilometrů. „Výhodnost elektromobilu roste s počtem najetých kilometrů. V porovnání s adekvátními konvenčními vozy vycházejí elektrické modely nejvýhodněji v luxusních kategoriích. Elektromobily mají vyšší pořizovací cenu, ale nižší provozní náklady. Zároveň dochází k postupnému přibližování cen elektrických a konvenčních nových osobních automobilů. Podle nás bude tato tendence pokračovat, proto bude elektrických aut na silnicích přibývat,“ doplňuje Martin Brix.
Tržní podíl elektromobilů na nově registrovaných vozidlech průběžně roste, stejně jako síť i využití dobíjecí infrastruktury. U největších provozovatelů veřejných nabíječek letos už „proteklo“ více elektrické energie než za celý loňský rok. „V případě Energokarty, která je akceptována u většiny tuzemských veřejných stanic, byl jen za první tři kvartály uskutečněn téměř stejný počet nabíjení jako za celý loňský rok a celkově odebráno o desetinu více elektřiny ve srovnání s rokem 2024,“ ilustruje situaci Damir Duraković s tím, že Axigon spravuje již necelých 5 000 Energokaret akceptovaných na většině českých stanic (PRE, ČEZ, E.ON a další) i na více než 100 tisících dobíjecích bodů po celé Evropě.
Zdroj: Axigon