Firemním řidičům chybí zkušenosti, sebevědomí však nikoli

71% mladých motoristů si myslí, že řídí lépe než průměrný řidič, ukázal to průzkum společností Vision Critical a IAM.

Zejména řidiči s čerstvým řidičským oprávněním se velmi často přeceňují, a mají 2,5 krát větší šanci, že se stanou účastníky těžké dopravní nehody.
Příliš vysoké sebevědomí za volantem má podle průzkumu 75 % mladých mužů a 68% žen-řidiček stejné věkové kategorie.

Řidiči mladší 25 let způsobují v průměru 22% z celkového počtu nehod, při nichž dochází k těžkým zraněním nebo smrti některého z účastníků silničního provozu. Jejich roční nájezd je přitom zhruba poloviční oproti starším a zkušenějším řidičům.

Téměř čtvrtina všech řidičů, kteří se stali v roce 2012 obětí dopravní nehod, byli právě motoristé z věkové kategorie do 25 let.
Za částí dopravních nehod mladých řidičů stojí také jejich nesoustředěnost, podle společnosti IAM se na řízení plně soustředí jen 60% řidičů. Jejich koncentraci narušuje například používání různých aplikací pro chytré telefony, jež jim mají pomoci snížit spotřebu paliva. Ty pro ně představují bezpečnostní riziko, které může skončit až dopravní nehodou. Ovládání aplikací je příliš složité a vyžaduje velkou dávku soustředění. Uškodit může také používání tempomatu. Výsledky ukázaly, že především mladší řidiči ve věku 18-30 let vykazovali při řízení s tempomatem pomalejší reakce. Odborníci proto radí, aby tempomat a podobné vymoženosti zpříjemňující zaměstnancům jejich každodenní práci byly používány s velkou obezřetností.

Čím nižší pozornost si totiž řízení vyžaduje, tím více se snižuje bdělost a soustředěnost motoristů. Reakční doba, zvláště pak v kritických situacích, se také výrazně prodlužuje (až o jednu vteřinu), pokud je tempomat nebo omezovač rychlosti aktivován. Pokud jede řidič po dálnici rychlostí 130 km/h, začne s tempomatem před překážkou brzdit až o 32 metrů později, což může někdy představovat rozdíl mezi vážnou nehodou a bezpečným zastavením.
Mezi nejčastější nešvary firemních řidičů patří riskantní jízda zatáčkou (29%), prudké brzdění (26%) a překračování povolené rychlosti (rovněž 26%). Zde je vidět jistá změna, jelikož v roce 2011 bylo překračování rychlosti zastoupeno 40% z celkového počtu rizikových manévrů. Společnost tuto změnu připisuje skutečnosti, že řidiči stále více používají různé aplikace pro mobilní telefony, které se je snaží „vychovávat“.

Zpráva dále poukazuje na to, že ačkoliv nejsou zaznamenatelné rozdíly ve stylu řízení řidičů během roku, existují jisté odlišnosti v závislosti na denní době. Nejbezpečněji řidiči jezdí v časných ranních hodinách, naopak nejvíce riziková je odpolední špička.