Nejvíce rizik skrývají luxusní elektromobily z dovozu

BMW i5

Češi čím dál častěji sahají po prémiových vozech, ať už jde o klasické spalovací modely, nebo elektromobily. Podle Sdružení SOVA a statistik Cebia se luxusní vozy nad milion korun, zejména ty elektrické, prověřují výrazně častěji než levnější auta. Rizik je ale i tak dost, a to především u vozů z dovozu, kde se často mění deklarovaná země původu, neuvádí skutečné stáří vozu, skrývají se havárie nebo mění technické údaje o baterii.

Luxusní elektromobily jsou v České republice ve valné většině případů dovážené ze zahraničí. Až tři ze čtyř vozů v cenové kategorii nad milion korun mají zahraniční původ, přičemž u elektromobilů je tento podíl ještě vyšší. Právě u těchto vozů se navíc podle odborníků objevuje nejvíce skrytých vad.

„Luxusní elektroauta bývají často dovážená ze zahraničí. Zhruba tři ze čtyř vozů nad milion korun jsou dovozy, a u elektromobilů je toto číslo ještě vyšší. A přitom právě u nich bývá skrytých vad nejvíc,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Statistiky společnosti Cebia potvrzují, že čím dražší a ekologičtější je vůz, tím větší důraz kladou kupující na jeho prověření. Elektromobily nad milion korun si ověřuje 55 % zájemců, zatímco levnější elektrovozy (do 600 000 Kč) prověřuje jen 32 % kupujících. U klasických spalovacích aut jsou čísla o něco nižší – luxusní modely si kontroluje 48 % zákazníků, zatímco u levných vozů je to pouhých 27 %.

 „Zkušenější kupci vědí, že u elektromobilu je třeba znát i zdraví baterie, počet absolvovaných rychlonabíjecích cyklů nebo záznamy o opravách po nehodách. To všechno se dá najít, pokud víte, kde hledat,“ dodává Veselý.

Mezi nejčastější rizika u luxusních elektroaut z dovozu patří především zatajování skutečného původu – vozy z USA jsou často přiváženy do ČR přes jinou evropskou zemi, aby působily jako „evropské“. Dále jde o neohlášené nehody, včetně požárů baterií, ztrátu záruky kvůli zásahům v neautorizovaném servisu nebo úpravy softwaru a nepravdivě uváděný stav baterie. Kupující by proto měli být při nákupu mimořádně obezřetní a věnovat velkou pozornost prověřování všech dostupných údajů.

Které země nejčastěji „exportují“ elektro-luxus?

Nejčastějším zdrojem luxusních elektromobilů (např. Tesla Model S/X, BMW iX, Audi e-tron GT) jsou:

  • Německo (38 %) – často reexportované vozy
  • USA (25 %) – zejména Tesly s poškozením z aukcí
  • Nizozemsko, Francie, Rakousko – celkem 30 %

„Americké Tesly přestříkané v Německu se pak v inzerci tváří jako “německý vůz po prvním majiteli”. Přitom mohou být po vážné nehodě nebo ztrátě záruky. To je pro nás opakující se vzorec podvodného chování,“ upozorňuje Veselý.

Srovnání – levné vs. luxusní vozy (včetně elektro)

UkazatelLevné auto (spalovací)Levné elektroautoLuxusní auto (spalovací)Luxusní elektroauto
Dovoz ze zahraničí43 %59 %68 %74 %
Stočený tachometr32 %14 %18 %10 % (často softwarově skrytý)
Změněná země původu17 %15 %21 %26 %

Zdroj: Sdružení Sova