Nejvíce rizik skrývají luxusní elektromobily z dovozu

Češi čím dál častěji sahají po prémiových vozech, ať už jde o klasické spalovací modely, nebo elektromobily. Podle Sdružení SOVA a statistik Cebia se luxusní vozy nad milion korun, zejména ty elektrické, prověřují výrazně častěji než levnější auta. Rizik je ale i tak dost, a to především u vozů z dovozu, kde se často mění deklarovaná země původu, neuvádí skutečné stáří vozu, skrývají se havárie nebo mění technické údaje o baterii.
Luxusní elektromobily jsou v České republice ve valné většině případů dovážené ze zahraničí. Až tři ze čtyř vozů v cenové kategorii nad milion korun mají zahraniční původ, přičemž u elektromobilů je tento podíl ještě vyšší. Právě u těchto vozů se navíc podle odborníků objevuje nejvíce skrytých vad.
„Luxusní elektroauta bývají často dovážená ze zahraničí. Zhruba tři ze čtyř vozů nad milion korun jsou dovozy, a u elektromobilů je toto číslo ještě vyšší. A přitom právě u nich bývá skrytých vad nejvíc,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.
Statistiky společnosti Cebia potvrzují, že čím dražší a ekologičtější je vůz, tím větší důraz kladou kupující na jeho prověření. Elektromobily nad milion korun si ověřuje 55 % zájemců, zatímco levnější elektrovozy (do 600 000 Kč) prověřuje jen 32 % kupujících. U klasických spalovacích aut jsou čísla o něco nižší – luxusní modely si kontroluje 48 % zákazníků, zatímco u levných vozů je to pouhých 27 %.
„Zkušenější kupci vědí, že u elektromobilu je třeba znát i zdraví baterie, počet absolvovaných rychlonabíjecích cyklů nebo záznamy o opravách po nehodách. To všechno se dá najít, pokud víte, kde hledat,“ dodává Veselý.
Mezi nejčastější rizika u luxusních elektroaut z dovozu patří především zatajování skutečného původu – vozy z USA jsou často přiváženy do ČR přes jinou evropskou zemi, aby působily jako „evropské“. Dále jde o neohlášené nehody, včetně požárů baterií, ztrátu záruky kvůli zásahům v neautorizovaném servisu nebo úpravy softwaru a nepravdivě uváděný stav baterie. Kupující by proto měli být při nákupu mimořádně obezřetní a věnovat velkou pozornost prověřování všech dostupných údajů.
Které země nejčastěji „exportují“ elektro-luxus?
Nejčastějším zdrojem luxusních elektromobilů (např. Tesla Model S/X, BMW iX, Audi e-tron GT) jsou:
- Německo (38 %) – často reexportované vozy
- USA (25 %) – zejména Tesly s poškozením z aukcí
- Nizozemsko, Francie, Rakousko – celkem 30 %
„Americké Tesly přestříkané v Německu se pak v inzerci tváří jako “německý vůz po prvním majiteli”. Přitom mohou být po vážné nehodě nebo ztrátě záruky. To je pro nás opakující se vzorec podvodného chování,“ upozorňuje Veselý.
Srovnání – levné vs. luxusní vozy (včetně elektro)
Ukazatel | Levné auto (spalovací) | Levné elektroauto | Luxusní auto (spalovací) | Luxusní elektroauto |
Dovoz ze zahraničí | 43 % | 59 % | 68 % | 74 % |
Stočený tachometr | 32 % | 14 % | 18 % | 10 % (často softwarově skrytý) |
Změněná země původu | 17 % | 15 % | 21 % | 26 % |
Zdroj: Sdružení Sova