Jak si ověřit ojetý elektromobil před koupí?

Elektromobilů se prodává stále víc a tím postupně na trhu roste i nabídka těch ojetých. Jak si ověřit ojetý elektromobil před koupí, radí Sdružení SOVA.
Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení domácí značky Škoda, která se s podílem 35,4 % stala lídrem trhu nových elektromobilů, zatímco Tesla poprvé po několika letech ztratila dominanci a její podíl klesl zhruba na 15 %. Elektromobilita tak definitivně přestává být okrajovým fenoménem a stává se běžnou součástí dopravy.
Zvýšený zájem o elektromobily se odráží i v aktivitách automobilek. Škoda Auto v září představila nový designový koncept Vision O, který naznačuje budoucí směřování značky v oblasti elektrické mobility. Sériová verze by měla následovat v roce 2026 a rozšířit tak stále pestřejší nabídku elektrických modelů, jež lákají čím dál více českých řidičů.
S tím, jak se rozšiřuje nabídka nových elektromobilů, přirozeně roste také trh s těmi ojetými. Jen za prvních sedm měsíců letošního roku bylo do Česka dovezeno 4 636 ojetých elektroaut, což představuje 5,4 % všech dovezených ojetin. Na každé dva nově prodané elektromobily tak připadá zhruba jeden dovezený ojetý vůz. A právě zde Sdružení SOVA varuje před zbrklým nákupem bez důkladné prověrky.
„V segmentu ojetin je nutné být velmi opatrný. Ojetiny dlouhodobě tvoří přibližně 75 % všech prodaných aut v Česku a tento trend se nyní začíná projevovat i u elektromobilů. S rostoucím počtem elektrovozů na trhu proto roste i riziko, že lidé koupí vůz se skrytými vadami, zejména v oblasti baterie a elektroniky,“ upozorňuje předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Dodává: „Při koupi ojetého elektromobilu je nejdůležitější prověřit skutečný stav baterie a prodělané havárie. Baterie je na celém voze nejdražším a nejcitlivějším komponentem a špatně servisovaný vůz s neopečovávanou baterií může skončit až samovznícením a ohrožením bezpečnosti majitele i ostatních účastníků silničního provozu. Důkladné prověření vozu před koupí tak může ušetřit spoustu peněz i starostí.“
Historii vozidla je možné prověřit například prostřednictvím společnosti Cebia, která nabízí nejen detailní přehled o původu a poškození vozu, ale také měření stavu baterie a diagnostiku vozidla. „Na náhodném vzorku 609 elektrovozidel jsme například zjistili, že 16 z nich bylo provozováno jako taxi, nejčastěji šlo o Teslu Model 3. U 41 % těchto aut jsme odhalili škodní událost, přičemž jejich četnost byla 1,67 na vozidlo,“ uvádí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Jak si ověřit elektromobil před koupí
Získání VIN a prověření historie vozidla: prověřte původ vozu, havárie, opravy či zástavy podle VIN.
Diagnostika baterie: žádejte tzv. battery scoring a záznamy o nabíjení. Manipulace s těmito údaji často odhalí i stočený tachometr.
Kontrola poškození: elektromobil po havárii může mít vnitřní poškození baterie, které se projeví až po čase.
Volba ověřeného prodejce: seriózní prodejce nabídne záruku, transparentní historii a otevřenou komunikaci.
Smluvní jistota: ve smlouvě by měly být uvedeny klíčové údaje – VIN, stav baterie, servisní historie a garance.
V době, kdy elektromobilita zažívá nejrychlejší rozvoj v historii, je správná informovanost klíčem k bezpečnému a odpovědnému rozhodování. SOVA proto apeluje na všechny zájemce o nákup elektromobilu, aby nepodceňovali prověření vozu, zvláště u ojetin.
Zdroj: SOVA