Světlé zítřky pro CNG

cng plyn

cng plynElektromobilů na našich silnicích přibývá jen velmi zvolna a lepší to zřejmě nebude ani v několika příštích letech. Poněkud jiná je situace s vozy, které ke svému pohonu využívají stlačený zemní plyn.

Nyní jich v tuzemsku jezdí téměř 3500, což je v porovnání s několika desítkami elektromobilů přece jen jiné číslo. Jen za jediný rok se jejich počet zvýšil bezmála o třetinu.

Letošní rok by měl navíc, z hlediska využívání aut na CNG firmami, být dalším zlomem.

 

Tři rozhodné okamžiky

Trhem podle odborníků zahýbají tři věci. Tou první je výběrové řízení České pošty na dodávku více než 400 aut na CNG. To je necelá třetina z celkového počtu 1300 nových aut, která chce letos Česká pošta do svého vozového parku zařadit. Pokud se tak skutečně stane, bude přibližně každé desáté auto tohoto státního podniku spalovat při jízdě místo klasických pohonných hmot zemní plyn.

Tento počet navíc nemá být podle vyjádření mluvčího Iva Mravinace zdaleka konečný. Teoreticky by více než polovina automobilů (2900 ze zhruba 5000, které Česká pošta nyní provozuje) mohla v blízké budoucnosti využívat CNG.

cng plnici staniceZáleží to podle něho na zvýšení současného počtu plnicích stanic z desítek alespoň na několik stovek. A tím se dostáváme ke druhé záležitosti a současně nutnému předpokladu většího rozšíření plynových aut ve firemních flotilách.

Kromě zvýšení počtu stanic je nutné také to, aby se z firemních dvorů plynárenských společností, kde je navíc často i omezená doba provozu, dostaly na místa u hlavních silničních tahů a zjednodušil se i systém placení.

To, že se i v tomto ohledu blýská na lepší časy, dokládá událost z  konce března. V Brně-Slatině totiž představitelé společnosti RWE otevřeli první plnicí stanici v areálu čerpací stanice Benzina. Po načerpání může řidič vozu na CNG zaplatit klasickou kartou. Podle vyjádření představitelů obou firem to má být začátek nové spolupráce, v jejímž rámci se mají postupně na  „benzinkách“ budovat další stojany na čerpání CNG.

Plány České plynárenské unie se již několik let nemění. Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) pro automobily, která byla vloni 12,1 milionu metrů krychlových, by se v příštích osmi letech do roku 2020 měla zvýšit více než šedesátkrát (!) až na 800 milionů.

Plynaři věří, že si čím dál více provozovatelů firemních vozových parků začne uvědomovat výhodnost tohoto alternativního paliva.

 

CNG výhodné i do budoucna

vw passat tsi ecofuel 2Podle Lubomíra Kolmana ze společnosti RWE Plynoprojekt se cena plynu bude sice v budoucnu lehce zvyšovat, nebude to však nic dramatického. Stále bude podle něj provoz vozidla na plyn výhodnější než provoz na benzin či naftu. Například náklady na provoz automobilu Volkswagen Passat jsou při současných cenách obou paliv 2,48 koruny na kilometr při pohonu na benzin a 1,1 koruny za provoz na CNG.

Česká pošta má zase spočítáno, že v porovnání s aktuálním stavem by díky autům na CNG mohla ušetřit až polovinu nákladů. „Podle modelového propočtu bychom při pětiletém provozu s maximálně možným stavem aut na CNG ušetřili minimálně 365 milionů Kč“, sdělil mluvčí Mravinac.

Manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová je přesvědčena o tom, že rostoucí cena klasických paliv v brzké době přesvědčí další desítky firem ke změně uvažování při obměně nebo rozšiřování vozových parků. Cena za jeden kubický metr CNG, který energeticky odpovídá jednomu litru benzinu, je ve výši 17 Kč pro motoristy bezkonkurenční, což podle ní hovoří za vše.

Bude to zřejmě ale ještě běh na delší čas, o čemž svědčí vyjádření flotilového manažera Zbyňka Janečka ze zastoupení automobilky Opel pro Českou a Slovenskou republiku. Zájem o vozy na CNG sice podle něho zvolna roste, ale se současným růstem cen naft y a benzínu na rekordní hodnoty to podle něho nesouvisí. U Opelu zatím firmy nakupují převážně dodávkové vozy na tento typ pohonu.

U Volkswagenu mají již o trochu pozitivnější zkušenosti. Svědčí o  tom čísla o počtu prodaných vozů této značky s pohonem na CNG. „V roce 2012 jsme za první tři měsíce prodali 42 vozů s tímto typem pohonu, což je stejný počet jako za celý rok 2010,“ informovala Jaroslava Reková z  Import Volkswagen Group.

Také v  porovnání s  loňskem je vidět citelné zvýšení zájmu. Konkrétně vozu Volkswagen Passat Variant se letos v prvním čtvrtletí prodalo 20 kusů, což je více než polovina celkového prodaného množství v roce 2011.

Vloni Passaty CNG začala využívat firma Jikov, která vyrábí i domácí plničky CNG, letos se zase připravuje smlouva se společností Linde Material.

 

A co na to škodovka?

Dalším prorůstovým faktorem se letos podle odborníků nepochybně stane aktivita tuzemské automobilky Škoda, která avizovala, že letos ve  druhém pololetí nabídne zákazníkům malý městský vůz Citigo na CNG a následovat budou i další typy, včetně nové generace Octavie.

Tím by se měl prorazit i dosud tak trochu začarovaný kruh, v němž se firmy vymlouvají, že je malá nabídka aut, že je málo čerpacích stanic, výrobci zase na to, že nebudou vyrábět auta, která nelze téměř nikde natankovat a provozovatelé čerpacích stanic argumentují tím, že přece neutratí značné částky za stojany, u nichž nikdo nebude tankovat…

„Na aktivitu Škodovky všichni tak trochu čekáme,“ prozradil neoficiálně jeden z manažerů tuzemského zastoupení Fiatu. Jedině ona má totiž podle něho sílu něco se současným stavem na trhu s vozy CNG něco udělat.

Radek Pecák

Editor deníku Aktuálně.cz