Barva flotily ovlivňuje zůstatkovou hodnotu vozu

2120322_54_sq
Mezi důležité parametry pro výběr vozu se mimo modelu a motorizace v poslední době dá považovat také barva vozu. Právě barva vozu totiž dává vozu jedinečný charakter. I proto by se správci vozových parků měly o barvu firemních vozů zajímat. Nevhodná barva totiž může snížit prodejní cenu auta až o 8%.

2120322_54_sq

Mezi důležité parametry pro výběr vozu se mimo modelu a motorizace v poslední době dá považovat také barva vozu. Ta totiž dává automobilu jedinečný charakter a může ovlivnit i následný prodej.  Nevhodný odstín totiž může snížit prodejní cenu auta až o 8%.

O jaké barvy automobilů je vlastně největší zájem? Tato informace logicky vychází z poptávky zákazníků po barvě nových vozů.  Podle statistik jsou od roku 1999 nejžádanější stříbrné odstíny barev.  U velkých vozů převládají tlumené barvy, zatímco menší vozy bývají pestřejší. Tato situace by se ale mohla brzy změnit.  Podle celosvětového výzkumu BASF Trend Report se sice v příštích letech neočekávají nějaké výrazné změny, co se týká oblíbených barev vozů, nová auta by ale mohla být barevnější, než ta současná.

Emocionální aspekty jsou důležité

Průzkum ukazuje, že otázky bezpečnosti hrají při výběru vozu zanedbatelnou roli, daleko důležitější jsou tzv. emocionální aspekty. Řidiči chtějí barvou svého vozu sdělit okolí nějakou zprávu o jejich osobnosti. Psychologové tvrdí, že za barvou vozu mohou stát konkrétní lidské vlastnosti. Řidič dávající přednost bílé bude za volantem pravděpodobně svědomitý a opatrný. Řidičům zelených vozů je přisuzována konzervativnost. Jemné až tmavé tóny naopak znamenají pokrok a modernost.
„Největší poptávka je po černé, šedé a stříbrné barvě. Naše klienty se ale snažíme nabádat k tomu, aby se nebáli zvolit i jinou módní barvu, jakou je nyní například hnědá,“ řekl Gerhard Künne, generální ředitel společnosti Volkswagen Leasing. „Samozřejmě tu máme i takové zákazníky, kteří požadují specifické barvy. Toto lze vyřešit barvenými fóliemi na polepení vozu. Neutrpí tím tolik zbytková cena vozidla v případě jeho prodeje, a také je to daleko levnější řešení než přelakování vozu,“ dodal Harald Schneefuß, generální ředitel Daimler Fleet Management.

Firmy přistupují k barvě svých vozidel různě

Nedá se říci, že by některé barvy byly pro vozové parky přímo nevhodné. Firmy mají své představy, jež se snaží prosazovat i v barvě svých automobilů. V tomto směrů jsou důležitými parametry image společnosti, dopad na zbytkovou hodnotu vozů a sjednocenost vozového parku. Jsou firmy, které chtějí jen bílá nebo stříbrná auta, potom tu jsou firmy, kterým na barvě jejich vozidel nezáleží a opakem jsou zase ty, které požadují celou barevnou paletu. Všechny společnosti se ale drží podmínky, aby barva nesnižovala zůstatkovou hodnotu vozu. Zpravidla nejméně klesá hodnota automobilů v klasických tlumených barvách. 

Zeptali jsme se Jiřího Soluceva, obchodního ředitele ARVAL CZ, s.r.o.
 
1) Jakou roli hraje pro firemní zákazníky barva auta? Pozorujete nějaký trend?

„Na tuto otázku není jednoduchá odpověď, protože má firma od firmy jiný přístup a dá se říci, že je to hodně závislé na typu byznysu, v kterém firma podniká. Například farmaceutické společnosti dávají svým zaměstnancům na výběr a preferují metalické barvy. Naopak firmy z potravinářského průmyslu volí jednoduché pastelové barvy tak, aby je mohli použít vůz k firemním polepům a vynikly jejich loga na karosérii vozu. Na druhou stranu tu jeden trend opravdu je a to je bílá barva, která v posledních letech se začala objevovat i na manažerských vozech a její obliba zatím neklesá“.

2) Které barvy vozidel se po ukončeném leasingu prodávají nejméně/nejlevněji? Existuje vztah mezi barvou vozu a jeho tržní hodnotou?

„Jsou to rozhodně základní barvy nemetalické, především pak základní modrá a červená barva. O něco lépe vychází u většiny modelů barva bílá. Obecně platí, že s vyšší kategorií vozidel je prodej s nemetalickou barvou problematičtější a více tak ovlivňuje prodejní cenu vozidla. Postupem času se tento trend více projevuje i u nižších kategorií vozidel“.