Odborníci nabádají fleetové manažery, aby zpřísnily kontroly tzv. šedých firemních automobilů. Často totiž bývají ve velmi špatném technickém stavu.

Na začátek si pojďme připomenout, co je tzv. „šedá flotila“. Jde o automobily používané ve firmě, avšak vlastněné přímo jejími zaměstnanci.

Podíl množství kilometrů, které najely vozy ze šedých flotil, se v celkovém nájezdu všech firemních vozidel v loňském roce téměř ztrojnásobil. Vyplývá to z nového průzkumu britské leasingové společnosti Alphabet. Vzrostly rovněž průměrné náklady na ujetý kilometr takového vozidla a to v přepočtu na 9 Kč. Každá pátá flotila přiznává, že se tyto náklady každoročně zvyšují zejména díky vyšším cenám za palivo i vyššímu pojistnému.

Využívání šedých flotil je oproti používání klasických firemních vozů všeobecně považováno za rizikovější, jelikož soukromé vozy vlastněné přímo zaměstnanci bývají starší a pro zaměstnavatele je tak těžší hlídat náklady na provoz a pojištění.

Paul Hollick, obchodní a marketingový ředitel společnosti Alphabet, řekl: “Při provozování šedé flotily je důležité mít přehled o skutečných nákladech na jednotlivá vozidla. Provoz některých může být výhodný, některá auta se ale mohou stát bezednou kasičkou na těžce vydělané peníze”.

Staré automobily také znečišťují ovzduší mnohem více, než novější a ekologičtější vozy. Vidina nižších celkových nákladů na vlastnictví automobilu (TCO) a případná daňová zvýhodnění jsou ale pro firmy slabým lákadlem k tomu, aby kupovaly ekologická auta.

Téměř 30% z celkového počtu 250 firem, jež se průzkumu zúčastnily, nedokázalo odhadnout, jaká část z celkového počtu kilometrů byla pokryta řidiči šedých vozů. Z toho vyplývá, že si firmy ne zcela dokážou uvědomit potenciální rizika vycházející z provozování šedé flotily.
Většina správců vozových parků (84%) počítá s využitím vozů vlastněných přímo řidiči na méně než polovinu z celkového počtu kilometrů, při 46% využitím firmou vlastněných vozů na více než tři čtvrtiny jízd. Pouze 6 % dotázaných společností spoléhá pouze na šedé vozy. Je ale důležité mít na paměti, že průzkumu se zúčastnily pouze firmy, jejichž vozový park čítal 100 a více vozů.

Průzkum se zajímal také o jednotlivé složky celkových nákladů na provoz firemního autoparku. Nejvýznamnější část výdajů tvoří pojištění vozidel, přičemž 40% flotil přiznalo, že tyto náklady rok od roku rostou. Předstihly i podíl výdajů na údržbu a opravy vozů (35%). Pouze 14% výdajů představují finance vynaložené na odstraňování následků dopravních nehod. Třetina flotil rovněž zaznamenala pokles počtu dopravních nehod ve srovnání s předchozím rokem. Jednalo se o nejvýraznější snížení zachycené v průzkumu. Necelá čtvrtina fleetových manažerů uvedla, že se jejich autopark zmenšil, 28 % jich naopak uvedlo jeho rozšíření.

V závěru průzkumu společnost Alphabet uvádí, že rok od roku klesají celkové provozní náklady – jejich pokles zaznamenalo 27% firemních flotil.