Natankování nesprávného paliva stojí firmy miliony korun ročně

Tisíce řidičů každý rok natankují do nádrže svého vozu nesprávné palivo. Zejména větší firmy tímto způsobem přichází o nemalé peníze.

Firemní řidiči poměrně často střídají automobily, což samo o sobě nepředstavuje problém. Pokud ale každé z nich jezdí na jiné palivo, zvyšuje se riziko, kdy při tankování zaměstnanec sáhne po nesprávné pistoli a problém je na světě.

Pokud se jedná pouze o několik litrů v plné nádrži, nepředstavuje to nijak velké riziko. Jestliže ale řidič naftového vozu přijede na čerpací stanici s téměř prázdnou nádrží, zasune do hrdla nádrže pistoli, z níž se čerpá benzín, a vytáhne ji až tehdy, kdy tankování přeruší cvaknutí pojistky při plné nádrži, je na problém zaděláno.

V případě, že si řidič chybu uvědomí a s vozem neodjede, čeká ho „jen“ odtah do servisu, vypuštění nádrže a její vyčištění, a poté natankování správného paliva. To vše je otázka několika tisícovek. Ano, k této částce je nutné připočíst také náklady na zajištění náhradního vozu, ušlý zisk z prostoje a nedodání zásilky, případně i ztrátu důvěry zákazníka, kterou nelze vyčíslit.

Ještě horší situace ale nastane, pokud nic netušící řidič nastartuje a pokračuje v jízdě až do doby, než se automobil sám zastaví, což bývá většinou otázka několika stovek metrů až jednotek kilometrů. To už mohou být nevratně poškozené například součásti systému Common-Rail, jejichž oprava či výměna nebývá levná.

Doposud jsme mluvili pouze o dieselových vozech, které natankují benzín, prakticky stejný problém ale představuje záměna benzínu za motorovou naftu. Pokud jí do plné nádrže Naturalu firemní řidič natankuje jen několik málo litrů, nemělo by se automobilu nic stát. Pokud je množství velké, nejlepší možné řešení představuje opět odtah do servisu a následné vyčištění palivové soustavy.

U benzínových vozů sice většinou nedochází k poškození důležitých součástí motoru, bylo ale zaznamenáno několik případů, kdy řidiči s omylem natankovanou naftou v nádrži začal vůz hořet. Většina těchto případů skončila totálním zničením vozu, což pro podnik představuje statisícové ztráty.

Rada pro firemní řidiče: buďte pozorní i při tak jednoduché činnosti, jakou je tankování. V kabině mnohých vozů totiž nejde příliš poznat, na jaké palivo jezdí, a načerpání špatného paliva může přijít velmi draho.

Největší riziko záměny pohonných hmot je u dieselového vozu. Benzínová auta mají menší průměr plnícího hrdla palivové nádrže a větší pistole s naftou do ní nejde zasunout. Obráceně to však jde bez problému. V klidu mohou být řidiči plynových vozů, případně elektromobilů.