Vybrat vůz do firemní flotily není jednoduché

Trh s automobily je přesycen nejrůznějšími modely a výběr toho pravého vozu do firemní flotily je pro správce vozových parků obtížnější než v minulosti a to z důvodu zvyšujícího se množství variant a prvků příplatkové výbavy.

V posledních třech letech se počet nových derivátů automobilů nabízených k prodeji zvýšil asi o 15%. To sice není nijak výrazné číslo, ale na druhou stranu výrobci přichází se stále větším počtem různých stupňů výbav a paketů, které výběr konkrétního modelu znesnadňují.
Automobilky tak nabízejí jeden model i v několika desítkách různých provedení a kombinací. Údaje společnosti CAP ukazují, že se počet různých paketů a kombinací výbavy od roku 2010 do současnosti téměř ztrojnásobil a dále roste.

Například automobilka Mini nabízí 709 derivátů svých aktuálně vyráběných modelů. Model Adam od německého Opelu je již k dispozici v 72 verzích a podle výrobce je u něj možné až 7290 nejrůznější kombinací.
Důvodem pro tento trend je snaha automobilek přitáhnout co nejvíce zákazníků tím, že jim chtějí nabídnout vůz přesně podle jejich požadavků a přání. Na první pohled to není nic špatného, ale jakým způsobem bude do budoucna zajištěna například dostupnost náhradních dílů pro ten který automobil, si lze jen těžko představit.

„Automobilový trh je stále dynamičtější, výrobci se snaží svým zákazníkům umožnit co nejširší výběr. Tato situace je ale pro řadu zákazníků velmi matoucí, protože jeden model značky se nabízí v bezpočtu různých modifikací, a na první pohled je často nelze rozeznat. Těžko také budete při následném prodeji vozu vysvětlovat, že se jedná o tu a tu konkrétní verzi, jejíž cena činila tolik a tolik. Stanovení zůstatkové ceny těchto vozů nebude lehké a majitel na prodeji ojetiny se speciálním paketem pravděpodobně prodělá,“ říká Adrian Rushmore ze společnosti CAP.

Velká většina nových modelů automobilů se také prodává za vyšší cenu, než dříve, a to napříč všemi segmenty. Jestliže V lednu 2009 stálo malé městský automobil v průměru 279 650 Kč, v červenci letošního roku se vozy z této kategorie prodávaly v průměru za 353 600 korun.
Za stejné období se průměrná cena nových vozů střední třídy zvýšila z 556 240 korun na 650 216 Kč.
Opačnému trendu se podle společnosti CAP těší luxusní automobily a supersporty, jejich průměrná cena za sledované období klesla ze 7 373 886 korun 7 096 038 Kč.