Chcete, aby vaše firemní auto vypadalo lépe, než ostatní? Potom většinou postavíte vůz na paprsková kola z lehkých slitin, kterých je dnes na výběr nepřeberné množství. Leštěné, lakované a více dílné, to jsou nejčastěji používané druhy. Má to ale háček – jsou drahé na pořízení i případné opravy.

Správci firemních vozových parků by si proto měli dobře rozmyslet, zdali investují do kol z lehkých slitin namísto klasických ocelových ráfků. Mohou totiž ušetřit velké peníze, pokud dojde k nějakému poškození kola – například naražení či odření při parkování.

Leštěné povrchy nebo perleťové barvy, které se na dražší kola používají, jsou sice krásné na pohled, ale také drahé. Sada takových disků stojí i desetitisíce a velké částky stojí také kvalitní opravy. V případě, že je kolo poškozeno, pod lak se dostane voda a hliníková slitina rychle koroduje a oxiduje.

Kvalitní oprava poškození obvykle představuje odstranění laku z celého povrchu disku, broušení, kitování a opětovné přelakování, což může představovat i částky okolo 4000 tisíc za jeden disk. Oprava standardních ocelových ráfků přitom stojí daleko méně.

Podle manažera marketingové společnosti Activa, Martina Hughese, navíc na první pohled hezká kola na firemním autě nijak nezvyšuje jeho zbytkovou hodnotu při následném prodeji, stejně jako různé prvky příplatkové a komfortní výbavy. Firmy by podle něj měly vybírat svá auta především podle jejich potřeb a požadavků, nikoliv podle přání svých zaměstnanců. Řidiči totiž nejsou ti, kteří budou tratit při prodeji vysloužilého auta, které je sice lépe vybavené, ale na trhu s ojetinami bude jeho cena prakticky stejná, jako v případě jeho základní verze.

Těžko totiž budete při následném prodeji vozu vysvětlovat, že se jedná o tu a tu konkrétní verzi s bohatší výbavou, jejíž cena činila tolik a tolik. Stanovení zůstatkové ceny těchto vozů nebude lehké a firma na prodeji ojetiny se speciálním paketem pravděpodobně prodělá.