Autonomní vozy chce čtvrtina řidičů
Zhruba 25% řidičů by ve firmě uvítalo nasazení autonomních vozů – tedy těch, které jezdí bez řidiče. Ukázal to průzkum společnosti Lex Autolease.
Průzkum zaměřený na analýzu a využití automatizace ve firemních flotilách odhalil, že téměř dva z pěti respondentů (38%) souhlasili, aby jejich zaměstnavatel nasadil automaticky řízené automobily. O něco menší část (25% respondentů) by si podobná auta dokonce koupila i pro své vlastní soukromé potřeby.
Příznivci těchto automobilů argumentují skutečností, že za většinou nehod stojí selhání lidského faktoru. Snížení rizika lidského pochybení by podle nich mohlo přispět k vyšší bezpečnosti na silnicích – to platí zejména, pokud jde o drobné nehody při parkování, které bývají zapříčiněny chvilkovým rozptýlením nebo špatným odhadem vzdálenosti. Automobilům řízeným počítačem se toto prakticky nestává.
Současné systémy automatického parkování jsou pojišťovnami a mnoha řidiči označovány jako spása, neboť výrazně snižují počet drobných nehod při parkování. Počítačem řízené vozy jsou podle nich dalším logickým krokem ke zvýšení bezpečnosti – zejména pro ty, kteří řídí neradi.
Mnoho lidí také poukázalo na zajímavou výhodu, kterou jim mohou automaticky řízené vozy přinést – mohou za ně převzít řízení a odvést je domů poté, co si někde po cestě dají například pivo.
Mezi motoristy však nejsou auta bez řidičů prozatím příliš oblíbená. Více jak dvě třetiny z nich se obávají sdílení silnic s automaticky řízenými vozy.
Ti motoristé, kteří mají z těchto vozů největší obavy, poukazují na skutečnost, že ještě není vyřešena otázka zodpovědnosti v případě, že automaticky řízené auto způsobí dopravní nehodu nebo spáchá nějaký dopravní přestupek. Je možné „obvinit“ počítač?
Například parkování bez řidičů momentálně prosazuje několik automobilek. Volvo, BMW či Mercedes používají systém, kterým lze prostřednictvím chytrého telefonu vůz na dálku zaparkovat, aniž by musel být řidič přítomen ve voze. Systém sdělí řidiči před vjezdem na parkoviště, kde je na něm volné místo. Ten pak může buď s vozem zajet až k tomuto místu, tam vystoupit a nechat systém, aby zařídil vjetí auta do volného prostoru, anebo může vystoupit hned na začátku parkoviště a nechat systém, aby auto dovezl ke zmíněnému volnému místu a tam jej zaparkoval.