euro_ncap_lancia_ypsilonNárazovými testy nezávislé společnosti Euro NCAP prošlo dalších patnáct automobilů různých kategorií včetně modelů, které se stanou součástí firemních flotil. Většina z testovaných vozů si vedla dobře, zjistily se ale také velmi znepokojivé výsledky. Jeden vůz dokonce začal po nárazu hořet.

 

Získání maximálního počtu pěti hvězdiček již není takovou samozřejmostí jako před letošním zpřísněním metodiky hodnocení testů, které nyní nejenže více odpovídají realitě, ale také měnícím se automobilům. Ty nyní například v čím dál větší míře používají vysokopevnostní oceli, které se během nárazu hůře deformují.

euro_ncap_Mercedes_glcPři testu čelního nárazu již automobily nenarážejí jen rychlostí 64 km/h do deformovatelné překážky s překrytím 40 procent na straně řidiče, ale také padesátikilometrovou rychlostí do pevné překážky celou přídí. Změnil se také způsob testování bočního nárazu do sloupu, ten nyní probíhá pod větším úhlem 15° a komisaři se při zkoumání figurín více zaměřují na horní část těla, kde jsou důležité lidské orgány. Dále probíhá simulace bočního nárazu rychlostí 50 km/h do deformovatelné bariéry. Změnily se také samotné figuríny a více se bere v potaz nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů, zejména automatického nouzového brždění, které je několikrát testováno v rychlostech 30 až 80 kilometrů v hodině na náraz do stojícího i jedoucího vozu.

Jedenáct testovaných automobilů získalo plný počet pěti hvězd, dva čtyřhvězdičkové hodnocení, jeden vůz tři hvězdy a nejhorším výsledkem byly pouze dvě hvězdičky. Úplně nejhůře dopadl malý automobil Lancia Ypsilon. Chvíli po nárazu navíc začal hořet, když se mu zkratovala baterie a zapálila brzdovou kapalinu unikající z nádržky. Automobilka na výsledek reagovala prohlášením, že s podobnou situací se nesetkala při vývojových testech modelu Ypsilon a neví ani o žádných podobných reálných případech. Opravné opatření by měla zavést do výroby ještě v první polovině prosince.

euro_ncap_bmw_z4Jako druhý nejhorší překvapivě dopadl vůz prestižní značky BMW, roadster-kupé Z4 s cenou začínající na 775 702 Kč bez DPH. Jako druhý nejhorší dopadl nejen v ochraně dospělých, ale také v bezpečnostních systémech. Přestože byl model v roce 2013 modernizován, narozdíl od rozšířenějších modelů značky nenabízí bezpečnostní technologie jako systém automatického nouzového brždění nebo asistent udržování v jízdních pruzích. Po čtyřech hvězdách získaly vozy Mini Clubman a Nissan Navara. Plného počtu pěti hvězd dosáhly automobily BMW X1, Infiniti Q30, Jaguar XE, Jaguar XF, Kia Optima, Kia Sportage, Lexus RX, Mercedes-Benz GLC, Opel Astra, Renault Mégane a Renault Talisman. Podrobnější výsledky jsou uvedeny v tabulce.

euro_ncap_vysledky

Čtěte také:

Firemní řidiči chtějí bezpečnější auta

Autonomní vozy chce čtvrtina řidičů

Přijměte nové bezpečnostní technologie, radí odborníci firmám

{gallery}stories/automobil_ve_firme/euro_ncap{/gallery}