Hyundai Ioniq nabídne tři alternativní pohony

hyundai_ioniq

hyundai_ioniqKorejská značka Hyundai letos začne v Česku prodávat první osobní automobil na světě, který nabídne hned tři varianty alternativního pohonu. Novinka nazvaná Ioniq bude vyráběna ve dvou hybridních verzích, standardní či s možností externího nabíjení a delším dojezdem na elektřinu i jako čistý elektromobil. Firemní flotily zaujmou spíše konvenčnější verze pohonu.

Bude to vůbec poprvé, co jeden model nabídne tři druhy alternativního pohonného ústrojí. Na výběr bude z variant Hyundai Ioniq Hybrid, Ioniq Plug-in a Ioniq Electric. Jednotlivé verze se budou navenek lišit drobnými detaily, například elektromobil nebude mít klasickou masku chladiče se vstupy vzduchu, nýbrž plnou.

hyundai_ioniqHybridní verze kombinují nový přímovstřikový benzínový čtyřválec 1,6 GDI o výkonu 77 kW a maximálním točivém momentu 147 Nm s šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou, která na rozdíl od převodovek s plynule měnitelným převodem, často používaných v hybridních vozech, dá řidiči větší kontrolu nad řazením. Elektromotory jsou pro hybridní verze odlišné. Ve standardním hybridu má výkon 32 kW, okamžitě dostupný maximální točivý moment 170 Nm a napájí jej akumulátory Li-Poly s kapacitou 1,56 kWh, uložené pod zadními sedadly. Baterie Li-Poly nejsou v hybridních a elektrických vozech stále běžné kvůli své vyšší ceně. Jinak mají samé výhody, trpí jen minimálním paměťovým efektem a mají vynikající účinnost nabíjení i vybíjení a poskytují vysoký maximální výkon. Celkový výkon pohonného ústrojí hybridu automobilka vyčíslila na 103,6 kW a točivý moment 265 Nm. To stačí k maximální rychlosti 185 km/h, hodnotu zrychlení značka neudala. Emise v kombinovaném provozu mají hodnotu 79 gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě 3,4 litru benzínu na 100 kilometrů. Zda bude moci hybrid jezdit čistě na elektrický pohon, zatím není známo.

hyundai_ioniqVarianta Ioniq Plug-In, kterou půjde dobíjet z externích zdrojů, má silnější elektromotor s výkonem 45 kW, hodnotu maximálního točivého momentu automobilka zatím nezveřejnila. Celkový výkon hybridního ústrojí 103,6 kW je stejný jako  v případě hybridní verze. Akumulátory Li-Poly mají kapacitu 8,9 kWh a údajně postačí k ujetí více než 50 kilometrů na čistě elektrický pohon. Tento dojezd je odečten ze spotřeby a emisí oxidu uhličitého, které tak mají mít hodnotu jen 32 g/km a odpovídají spotřebě 1,4 litru na 100 kilometrů. Po vybití baterie se tato hodnota minimálně zdvojnásobí.

hyundai_ioniqElektromobil Ioniq má výkon 88 kW a okamžitě dostupný maximální točivý moment 295 Nm, které se přenášejí na přední kola skrze jednostupňový redukční převod. Akumulátory Li-Poly s kapacitou 28 kWh mu poskytnou dojezd údajně více než 250 kilometrů na jedno nabití. Pomocí rychlonabíjecího zařízení o výkonu 100 kW půjde baterie údajně nabít na 80 procent kapacity za pouhých 24 minut. Elektromobil nabídne volbu ze tří jízdních režimů, normálního, sportovního a ekologického a jeho maximální rychlost má hodnotu 165 km/h.

hyundai_ioniqHyundai ioniq by mělo být také praktické auto. Jeho interiér má poskytnout dostatek prostoru pro pětičlennou posádku a její zavazadla. Automobilka udává pozoruhodné hodnoty, v hybridní verzi má mít zavazadlový prostor objem 750 litrů, u dobíjecí varianty plug-in a elektromobilu pak stále vynikajících 650 l. Má to ale háček, tato čísla platí po sklopení zadních sedadel, obvyklý objem kufru pod zadní plato nebyl zveřejněn. Hyundai slibuje také výtečné jízdní vlastnosti díky vyspělé zadní víceprvkové nápravě, dvouspojková převodovka hybridních verzí by měla dokázat řidiče zapojit do děje.

Hybrid a elektromobil se začnou na českém trhu prodávat počátkem podzimu, kdy budou zveřejněny jejich ceny. Plug-In hybrid s možností externího dobíjení dorazí na tuzemský trh až během příštího roku, přesnější termín ještě nebyl stanoven.

Čtěte také:

Firmy dostanou státní podporu na elektromobily

PSA má první výsledky měření reálné spotřeby

Nové SUV od škodovky by mohlo být plug-in hybridem

{gallery}stories/automobil_ve_firme/hyundai_ioniq{/gallery}