Stát nakoupí 1600 aut v jednom tendru

flotila

flotilaMinisterstvo financí chystá jeden z největších nákupů automobilů, společný pro většinu resortů. Dalo možnost dalším ministerstvům zúčastnit se výběrového řízení na deset druhů automobilů, od malých úřednických až po vozy pro náměstky ministrů. V tendru ale přeci jen něco chybí…

Během října by mělo být vyhlášeno jedno z největších výběrových řízení na nákup automobilů pro státní správu v historii. Ministerstvo financí zjistilo, že různá ministerstva nakupují za značně odlišné ceny, lišící se i v desítkách procent. Připravilo seznam komodit, které se využívají pro běžný provoz úřadů a hodlá je nakupovat centrálně tak, že bude vypisovat hromadná výběrová řízení pro všechny resorty najednou. „Nevidím důvod, proč by měly mít některé úřady například méně výhodné mobilní služby než jiné. Nebo aby se pro úředníky na stejné pozici kupovaly různě vybavené a drahé automobily. Proto navrhujeme společné nákupy a jednotné uživatelské standardy,“ prohlásil k novému plánu společných zakázek první náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht. Hromadným nákupem by mělo jít ušetřit a dosáhnout nižších cen, než pokud by se auta kupovala po menších objemech jako dosud.

Nové tendry by také měly být transparentnější než mnohá nedávná řízení. Naposledy byl v dubnu médii probírán tendr ministerstva zdravotnictví na čtyři sedany vyšší střední třídy a tři hatchbacky, kdy se jej oficiálně zúčastnili „dva“ dodavatelé, společnost CarTec Praha a ostravská firma CarTec Group, prodejce značky BMW a jeho dceřinná společnost, ve skutečnosti jedna firma. Formálně bylo vše v pořádku…

Na ministerstvech, která prošly prověrkou hospodaření, již probíhá pilotní zkoušení navrhovaného systému centrálního nákupu. Jde o nákup kancelářského papíru, pohonných hmot a právě automobilů. U každé položky se má nejprve maximálně sjednotit poptávka, což je úkolem meziresortních standardizačních skupin. Kromě společných technických standardů se budou nastavovat i pravidla pro společné nadresortní veřejné zakázky.

Deset druhů aut
Ministerstvo již vypsalo standardy na deset kategorií vozů pro toto výběrové řízení, které bude mít tříletou platnost. „Do veřejné zakázky budou zahrnuty vozy pro běžné využití v podmínkách státní správy a se mohou do ní tedy zapojit všechny resorty, pokud o to projeví zájem, protože zapojení se do nadresortních veřejných zakázek je postaveno na principu dobrovolnosti. V tuto chvíli sbíráme požadavky za jednotlivé resorty na počty. Téměř všechny resorty projevily zájem se do této zakázky zapojit,“ napsala Kateřina Vaidišová z oddělení vnějších vztahů a komunikace ministerstva financí. Ministerstva zatím vznesly požadavky na přibližně 1600 aut, která nakoupí po tříletou dobu trvání výběrového řízení.

Půjde o vozy různých kategorií kromě reprezentativních luxusních vozů pro ministry, o kterých píší média. „Celkem byly nadefinovány standardy vozidel v deseti kategoriích, určených pro běžné využívání ve státní správě, od sdílených referentských aut pro dopravu na jednání až po kategorii vozidel určenou pro pozice náměstků či vedoucích resortních organizací. Reprezentativní limuzíny do standardů zahrnuty nejsou,“ vysvětlila Vaidišová.

Technická specifikace vozů bude vycházet ze standardů, které vzešly ze spolupráce šesti resortů v průběhu loňského roku. Tentokrát jsou vypsané podmínky poměrně benevolentní a nevypadají tak, že by byly „ušity na míru“ jednomu výrobci, jak tomu bylo například při výběrovém řízení na rychlé policejní vozy, kdy kombinaci pohonu všech kol, podvozku s adaptivním odpružením a vyhřívání předního okna nabídl jen jediný model na trhu a poté vítěz tendru Volkswagen Passat R36. „Naším cílem není definovat technickou specifikaci příliš úzce, abychom neomezili výběr nad opodstatněné požadavky, které na osobní vozidla jako jejich budoucí uživatelé máme,“ dodala Kateřina Vaidišová

Vnitro a práce se nezúčastní
Do výběrového řízení se zapojí dvanáct z celkových čtrnácti ministerstev. Vnitro nakupuje automobily samo a opakovaně, resort práce a sociálních věcí vloni podepsal zakázku na obnovu vozového parku s rámcovou smlouvou na čtyři roky, která se s termínem nadresortní zakázky překrývá. Obě ministerstva jsou však členy pracovní skupiny, která zakázku pro více ministerstev připravuje.

Výběrové řízení počítá se čtyřmi hlavními kategoriemi automobilů, podle rozměrů a dalších specifikací vypsaných ve standardech malé třídy, nižší střední, střední a vozu s pohonem všech kol, který může být i kompaktní; požadavkům by odpovídal například model Suzuki S-Cross, ale také větší SUV. Ve standardech je rozepsáno deset kategorií lišících se druhy karoserie, převodovek a také plánovaným použitím. Nejmenší automobily a kompaktní vozy s pohonem všech kol budou referentské, další sdílené nebo přidělené vedoucím zaměstnancům a největší vozy mají být určeny pro ministerské náměstky nebo vedoucí resortních organizací. Většina z podkategorií je dále rozdělená na verze s benzínovým a naftovým motorem. Čtyři z deseti kategorií mají mít pohon všech kol a součástí dodávky bude také sada zimních či letních kol s obutím, dle sezóny.

Úředníci mají rádi komfort
Vozy všech kategorií musejí mít rádio, klimatizaci, výškově i podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání minimálně předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zámek řadící páky, mlhové světlomety nebo dělená a klopná zadní opěradla. Kromě první nejmenší kategorie mají mít minimálně šest airbagů a tempomat. Zdá se, že úředníci chtějí jezdit pouze v dobře vybavených vozech. U vozů největší kategorie jsou podmínkou xenonové nebo LED světlomety. Zajímavostí je, že v požadavcích všech vozů byl zmíněn stabilizační systém, který je od roku 2011 povinný k homologaci všech nových automobilů v Evropě.

Alternativní pohony zatím ne
Žádná z deseti požadovaných specifikací však nepočítá s alternativními pohony, o jejichž podpoře státní úředníci tak rádi mluví. Stát půjde příkladem až v příštím roce. „V rámci pracovní skupiny jsme už začali ve spolupráci se členy Výboru pro udržitelnou dopravu Rady vlády pro udržitelný rozvoj pracovat na přípravě technických standardů pro vozidla na alternativní pohon, vozidla na CNG a elektromobily. Nadresortní veřejná zakázka na vozidla s alternativními pohony by tak mohla následovat v roce 2017,“ vysvětlila Vaidišová. Jednotlivé resorty by tak od příštího roku mohly odebírat z obou uzavřených rámcových smluv podle toho, zda by měly zájem o vozy s konvenčním, nebo alternativním pohonem.

Ministerstvo se také odvolává na omezenou použitelnost vozů poháněných CNG, které stále nesmějí do některých krytých parkovišť a podzemních garáží, ačkoli legislativa již od počátku loňského roku majitelům podzemních i veřejných garáží jejich parkování nezakazuje. Pro jejich majitele je však často jednodušší vozidlům na zemní plyn vjezd do garáží zakázat, než je zařizovat detekcí plynu a odvětráváním. „Pro větší zapojení vozidel na CNG do nákupu tak bude třeba tato omezení odstranit, například požadavek na stavební úpravy nahradit povinností vybavit garáže detektory a povinností zajistit odvětrání pro všechny uzavřené garáže,“ dodává Vaidišová. Přitom každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí mít podle normy ČSN 73 6058 nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro parkování vozidel na stlačený zemní plyn.

Vyhlášení veřejné zakázky na nákup nových automobilů předpokládá ministerstvo financí v průběhu října. Původně se tak mělo stát dříve, v druhé polovině dubna však sněmovna přistoupila na pozměňovací návrh senátu a odložila účinnost nového zákona o zadávání veřejných zakázek o tři měsíce. Až bude tendr vyhlášen, značky začnou přicházet s nabídkami.

Čtěte také:

Firmy dostanou státní podporu na elektromobily

Nové garáže už nezakazují vjezd autům na CNG

EXKLUZIVNÍ TEST: Škoda Fabia III Combi CNG – Vlastní cestou