První test: Renault Mégane GrandCoupé

Megane Grandcoupe1

Megane Grandcoupe1Otestovali jsme druhou karosářskou variantu Renaultu Mégane. Sedan s názvem GrandCoupé nahradí v nabídce automobilky model Fluence.

Je to jasné – Renault opouští segment levných sedanů typu Fluence nebo Thalia a bude konkurovat tříprostorovým vozům o třídu výš. Zřetelněji se tak odlišuje od nabídky sesterské značky Dacia, s níž si už nebudou vzájemně krást zákazníky. Důkazem je nový sedan, který v Česku ponese název GrandCoupé. Na showroomy dorazí v listopadu, ceny nejsou v tuto chvíli ještě známy.

Další do rodiny
Novinka má velmi blízko k pětidveřovému hatchbacku. Pokud pomineme jinou záď, jsou obě auta designově prakticky stejná. Sedan zároveň vypadá i jako zmenšená verze vlajkové lodi Talisman. Odvaha k dynamickému vzhledu tak výrobci určitě nechyběla, a vůz na sebe dokáže na silnici upoutat pozornost a zapůsobit elegantním, až prémiovým dojmem.
Velkorysé rozměry (délka 4,63 m, šířka 1,81 m a rekordní rozvor v dané kategorii dosahující 2,71 m) slibují dostatek vnitřního prostoru. Pro zavazadla to platí v každém případě, 550 dm3 v kufru hovoří za vše. Prostor má pravidelný tvar, dost velký vstupní otvor a zadní sedadla jdou bez problémů sklápět. Nevzniká pak sice rovná plocha, přechodový schod je výrazný, ale celková plocha pro náklad pak ještě vzroste. Megane Grandcoupe2
Pro cestující, zejména pro ty na zadních sedadlech, už ale má kabina svoje limity v podobě výrazně se svažující střechy, takže 185 cm vysoký člověk už se bude vzadu hlavou dotýkat stropu. Dost místa je ale v GrandCoupé na šířku. V úrovni ramen a loktů patří auto k největším v segmentu (šířka v úrovni ramen pro cestující vpředu činí 1 441 mm a pro cestující vzadu 1 377 mm; šířka v úrovni loktů činí 1 492 mm vpředu a 1 413 mm vzadu).

Ticho a high-tech
Kabina je nadprůměrně dobře odhlučněná (alespoň to platilo v případě testovaného modelu 1.5 dCi), uvnitř panovalo v podstatě při jakýchkoli rychlostech absolutní ticho. Přístrojová deska vychází z většího Talismanu a stejně jako venkovní design je i ona elegantní a decentní.  Vrcholem výbavy je středový dotykový displej R-Link, který měl premiéru v modelu Espace. Vypadá jako na výšku postavený tablet a také tak funguje – odezva je rychlá a grafika přiměřeně „high-tech“.
Megane Grandcoupe7Přes R-Link lze kromě řady dalších funkcí ovládat i systém MULTI-SENSE, měnící nastavení vozu v pěti jízdních režimech: Neutral, Sport, Comfort, Perso a Eco. Podle toho se mění i barevné ambientní osvětlení: od sépiové, přes červenou, modrou, fialovou až po zelenou. Rozdíly zejména mezi režimy Eco a Sport jsou opravdu velmi výrazné, jak v odezvě plynového pedálu, tak třeba v nastavení tuhosti řízení.

Úsporný pohodář
Základním modelem bude benzinový agregát SCe 115 k, doplněný 1,2litrovým motorem Energy TCe 130 EDC. Naftové pohony reprezentují motory 1.5 a 1.6 dCi s výkony od 90 do 130 koní. Na 300kilometrové trati jsme otestovali verzi 1.5 dCi s šestistupňovou manuální převodovkou. Jeho 260 Nm točivého momentu je dostupných od 1 750 ot./min. Je velmi dobrou volbou pro klidné a dlouhé jízdy, kdy kromě výše zmíněného skvěle utlumeného zvuku nabídne i skvělou spotřebu.
Od papírové 3,7 l/100 km jsme se sice dostali na 5,1 l/100 km, ale šlo o zcela syrový motor a polovinu času jsme strávili na dálnici. Při dlouhodobém užívání určitě půjde spotřeba někam k hranici 4 litrů. Od nejnižších otáček zrychluje plynule a i když v těch nejnižších nemá zrovna přebytek síly, k bezpečnému předjíždění to bohatě stačí.
Na testovaných 17palcových kolech byl vůz i dostatečně pohodlný. Vyzkoušeli jsme i silnější naftový agregát na 18palcových kolech, a v něm už byly klasické silniční nerovnosti cítit i slyšet mnohem víc. Absence víceprvkové zadní nápravy není při klidné jízdě téměř znát. To by bylo až při sportovní jízdě, ale pro tu není GrandCoupé určeno. Při ostřejší jízdě zatáčkami už je přece jenom větší délka auta oproti pětidveřovému Méganu znát.Megane Grandcoupe3
Celkově se Mégane GrandCoupé ukázal jako velmi příjemné auto pro polykání dlouhých tras předepsanou rychlostí. Prémiový a originální vzhled společně s velkým kufrem je bonusem navíc. Otázkou ovšem je, který zákazníkům přesně Renault toto auto v České republice nabídne, když se zde sedany ještě v nedávné době prodávaly spíše s důrazem na nízkou prodejní cenu, což v případě Méganu už rozhodně platit nebude. O to víc si pak bude muset Renault pohlídat kvalitu zpracování.

Technické údaje: Renault Mégane GrandCoupé 1.5 dCi 81 kW
Cena:     nebyla zveřejněna

MOTOR   
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     81 kW/ 4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     260 Nm/ 1750 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     11,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     4,2/3,4/3,7 l/100 km
Emise CO2:     95 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4632/1814/1443 mm
Rozvor:     2711 mm
Objem zavazadlového prostoru:     550 l
Pohotovostní hmotnost:     1320 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2016_Rijen/Megane_Grandcoupe{/gallery}