Test / Nissan X-Trail 2.0 dCi All Mode 4×4: Král z levného kraje

X-Trail nevyniká nad konkurencí v žádné disciplíně, ale nemá ani žádné citelné slabiny.

 

Rok 2017 je pro Nissan rokem modernizací SUV, které jsou základem jeho nabídky. Faceliftem prošel jak Qashqai, který je nejprodávanějším SUV v Evropě, tak X-Trail, který je nejžádanějším SUV rovnou na celé planetě – pokud ovšem k prodejům samotného X-Trailu připočteme jeho americkou variantu zvanou Rogue. Dohromady se jich v roce 2016 prodalo 766 000 kusů. Samotný X-Trail byl až na osmém místě.

Facelift aktuálně třetí generace X-Trailu asi nejvíc změnil přední masku, které teď dominuje větší a výraznější kontura ve tvaru písmene V, jejíž stříbrné a černé lišty zasahují hluboko do předního nárazníku. Světlomety jsou ve dvou nejvyšších stupních výbavy LED diodové a podle úhlu volantu se natáčejí do zatáčky. Diodové jsou i zadní světlomety. 
Interiér je kvalitně provedený. Volant je sice úplně stejný jako v modelu Qashqai, palubní deska víceméně také, ale pokud hodnotíme interiér z hlediska praktičnosti, odnese si X-Trail dobré hodnocení. Nový volant se dobře drží, je skrz něj lépe vidět na palubní desku než u dřívější verze, a intuitivně se z něj ovládá řada funkcí.
Qashqai se už nenabízí v sedmimístné verzi jako dříve, nahrazuje ji právě X-Trail. Testovaná verze ale měla jen pětici sedadel. Ta zadní se dají sklopit do roviny s polohovací podlahou zavazadlového prostoru, který má v základu velikost 565 litrů.
Nabídka motorů se faceliftem nezměnila a čítá aktuálně tři možnosti – benzinový DIG-T 120 kW a dva dieselové 1.6 dCi 96 kW plus nejnovější 2.0 dCi 130 kW. Benzin je k dispozici pouze s manuální převodovkou a pohonem předních kol, u dieselů si už můžete vybrat i kombinace s automatem a pohonem 4×4.
Testovaný dvoulitrový diesel je ukázkovým příkladem toho, kam nás vedou přísnější emisní předpisy. Do X-Trailu sice nemusíte dolévat močovinu, auto používá zásobníkový katalyzátor oxidu dusíku, ale papírově zajímavé hodnoty maximálního výkonu 130 kW a točivého momentu 380 Nm si člověk moc neužije. Výkonová špička je poměrně úzká, někde mezi 2-3 000 otáček. Zátah je sice plynulý, ale tak nějak mdlý. Odměnou za to by měla být spotřeba 5,6 litrů s manuálem.
Většinu silničních nástrah překoná X-Trail s důstojným zhoupnutím, projetí většího vodorovného výmolu nebo zpomalovacího prahu při vyšší rychlosti cítíte i docela dost slyšíte, ale nejde o nic, co by vás u většiny konkurentů nepotkalo také. Velmi dobře auto zvládá i zatáčky, kde se moc nenaklání, ani nehoupe, stabilizační systém musí zasáhnout později, než byste asi u tak velkého SUV čekali. 
X-Trail nabídne nejnižší základní cenu mezi konkurenty – v akčním ceníku 522 400 Kč včetně DPH. Mitsubishi Outlander nebo Peugeot 5008 pod 600 tisíc nekoupíte, nejlevnější Škoda Kodiaq má cenovku dokonce s hodnotou 693 900 Kč.

Martin Šidlák 

Nissan X-Trail 2.0 dCi All Mode 4×4
Cena:     632 645 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     130 kW/ 3750 ot./min.
Maximální točivý moment:     380 Nm/ 2000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     204 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,4 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     6,3/5,2/5,6 l/100 km
Emise CO2:     149 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4690/1820/1710 mm
Rozvor:     2705 mm
Objem zavazadlového prostoru:     565 l
Pohotovostní hmotnost:     1625-1720 kg

Porovnání všech motorizací nového X-Trailu na Autohled.cz