Test DS 7 Crossback 2.0 BlueHDI 180: Jiný luxus

Odvážně postavené auto je v mnoha ohledech jiné než ostatní. Bude to stačit na Audi, Mercedes nebo BMW?

 

Citroën DS je skutečnou legendou mezi automobily. Vyráběl se 20 let od roku 1955 a byl unikátní především svým hydropneumatickým pérováním, které za jízdy automaticky upravovalo světlou výšku. Revoluční byl i vzhled se zakrytými zadními koly. Nesmrtelný pomník mu postavil film Fantomas se zlobí, kde v něm hlavní hrdina (nebo vlastně spíš padouch) prchá i za pomoci integrovaných křídel. Dnes je z DS samostatná značka koncernu PSA, už se ani neprodává v autosalonech Citroënu, ale v postupně oddělované distribuční síti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Další fotky na Instagramu

Citroën DS byl ve své době revoluční automobil, který vlastně nenašel konkurenta. Dnešní DS to má naopak – chce proniknout mezi prémiové značky, kde je naopak konkurence velmi silná a s dlouhou tradicí. Před DS tak stojí nezáviděníhodný úkol přesvědčit zákazníky, aby mu dali přednost před BMW, Audi či Mercedesem. DS se o to pokusí postupným uvedením šesti nových modelů během šesti let, přičemž každý dostane vždy jako první ty nejmodernější technologie celého koncernu. Prvním v řadě je DS 7 Crossback, který by měl vyzvat na souboj třeba Audi Q5, Volvo XC60 nebo BMW X3. Jak toho chce značka dosáhnout?

Na první dobrou
První dojem je skvělý. Už sám fakt, že na přídi a zádi je většině lidí neznámé logo, budí pozornost. Auto samotné má také zajímavé tvary. Vysoká stavba karoserie a dynamické linie vypadají dobře. Výrobce k tomu navíc vymyslel zajímavou podívanou – po odemčení či zamknutí vozu se tři diodové segmenty v předních světlech postupně otáčejí a sehrávají tak nečekané a jinde neviděné světelné představení. Pro někoho to je zbytečná hra na efekt bez praktického účinku, pro jiného obdivuhodný smysl pro detail. Rozhodněte sami, do které skupiny patříte. Každopádně zákazníci se budou rekrutovat z té první skupiny, protože DS 7 Crossback chybí dlouholetá loajalita fanoušků, takže jeho hlavní šance je být „jiný“.
To se autu daří i v interiéru. Materiály byly zcela jistě vybírány velmi pečlivě, takže všechno působí precizně a luxusně. I tady je pamatováno na efektní detaily, které můžou ale někomu připadat prvoplánově zbytečné, jako třeba analogové hodiny, které zajíždějí a vyjíždění z palubní desky nad digitální obrazovkou infotainmetu. Je to zajímavé, ale svým designem mi nějak neladily se zbytkem vozu. Pod obrazovkou jsou tlačítka přímé volby hlavních funkcí. Podobně jako u posledních modelů Peugeot se ale klimatizace neovládá samostatně, ale je pouze jednou z funkcí palubního manu, což mi přijde nepraktické a odvádí to pozornost od jízdy. Ke kvalitě zobrazení nebo rychlosti odezvy středové obrazovky ale nelze mít výhrady. Drobnou výhradu bych ještě směřoval k tomu, že několik tlačítek, především pro vyhřívání čelního skla a pro deaktivaci systému pro udržování v jízdním pruhu, který do řízení zasahuje skutečně razantně, je schováno vlevo pod volantem, kam se nejde za jízdy dost bezpečně trefit.

Místa dost
S rozvorem 2738 mm je DS 7 Crossback o něco větší než koncernoví sourozenci Peugeot 3008 a Opel Grandland X, třetí řadu sedadel ale nenabídne. Pro pětici cestujících je však místa víc než dost. Ani na pohled mohutná středová konzola lidi vpředu příliš neomezuje. Ti zadní zase mají k dispozici elektrickou regulaci sklonu opěradla a dostatek místa pro kolena.
Trochu zklamáním pro mě byla velikost zavazadlového prostoru udávaná na 555 litrů, ale je to zřejmě i včetně úložného prostoru pod dvojitým dnem. Taková Škoda Karoq je o 20 centimetrů kratší a nabídne 479 – 588 litrů podle polohy zadních sedadel. U DS 7 není uživatelsky příjemná ani vysoká nakládací hrana. Naopak dobrá je možnost sklápění sedadel i z prostoru pátých dveří a následně vzniklá rovná podlaha.
Pod kapotou jsou agregáty známé i z ostatních koncernových modelů – diesely 1.5 a 2.0 HDi a benzin 1.6 PureTech. Na českém trhu chybí základní benzinový tříválec. Testovaný naftový dvoulitr odvádí dobrou práci. Díky 130 kW a 400 Nm má dostatek síly, při klidné jízdě o něm ale skoro nevíte, tak je nejen kultivovaný, ale i dobře odhlučněný. Během týdenního zimního testu si řekl průměrně o 7,7 l/100 km, dlouhodobě by šla spotřeba ještě dolů. Spojení s osmistupňovým automatem funguje vcelku spolehlivě, jen reakce na prudké sešlápnutí plynu by občas mohla být rychlejší, ale to je problém řady současných vozů, třeba takové Audi nevyjímaje. Co ale bude oproti konkurenci nevýhodou, je absence pohonu 4×4.

Jako v bavlnce
Velmi silnou stránkou DS 7 Crossback je jízdní komfort. Už samotný podvozek má oproti výše zmíněným koncernovým sourozencům vzadu víceprvkovou nápravu. Navíc ale za příplatek 38 000 Kč nebo ve vyšších verzích ve standardu dostanete systém Active Scan Suspension, který pomocí kamery scanuje vozovku před autem a připravuje adaptivní tlumiče už dopředu na výmoly a nerovnosti. Jde patrně o největší technický unikát tohoto auta, protože u konkurence ho nikde nenajdete. Podobný systém má až Mercedes třídy S. K dispozici je i několik variant nastavení podvozku, ale vyplatí se zůstat u Normalu, protože v případě volby Comfort je auto možná už moc rozhoupané.
Na DS 7 Crossback je znát, že si s ním výrobce dal opravdu velmi mnoho práce. Moc mu fandím, aby mu to vyšlo. Ale jednoduché to mít rozhodně nebude. Prosadit na trhu úplně novou značku, navíc v prémiové kategorii, kde se neodpouštějí chyby, bude velmi, velmi, velmi složité. Postavit takové auto chtělo odvahu a ta se cení. DS určitě umí zaujmout – během týdenního testu si ho prohlížela spousta lidí, velmi pozitivně reagovali především na interiér, oceňovali, že auto zkrátka vypadá „jinak“. Ale mezi tím auto obdivovat a za nejméně 895 000 Kč si ho koupit, je ještě setsakra rozdíl.

Martin Šidlák

FOTOGALERIE

{gallery}stories/2019/Leden/DS_7_Crossback{/gallery}

Technické údaje: DS 7 Crossback 2.0 BlueHDi 180 EAT8
Cena:     838 843 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     čtyřválcový naftový motor
Maximální výkon:     130 kW / 3750 ot.
Maximální točivý moment:     400 Nm / 2000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,9 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     5,6/4,4/4,9 l/100 km
Emise CO2:     128 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4573/1891/1625 mm
Rozvor:     2738 mm
Zavazadlový prostor:     555 l
Pohotovostní hmotnost: 1610 kg