Test Škoda Kodiaq RS: Nejlepší rozloučení s dieselem

Na kapotě nese sportovní logo RS, i když to žádný sporťák není. Navíc je to SUV. Ale prodávat ho jen jako novou silnější motorizaci by byla marketingově nevyužitá příležitost. Protože Škoda Kodiaq RS bude prodejní trhák.

 

Dieselové SUV s až sedmi místy a zároveň „Rally Sport“? Ano, je to nesmysl. Ale u aut, stejně jako u mnohého dalšího zboží platí, že obal prodává. A Škodovka prostě jen chytila příležitost za pačesy. Do Kodiaqu zastavěla dosud nejsilnější dieselový motor s dvěma turbodmychadly a výkonem 240 koní. A místo toho, aby jen tiše přidala novou položku do ceníku, udělala z něj rovnou speciální model RS. Mohla ho tak náležitě nacenit a zákazníky se vůbec nemusí bát.

Čtěte také: Nový pick-up na trhu: Musso Grand za skvělou cenu a s pětiletou zárukou

„Sportovec“ dostal zvenku pár nových designových detailů. Vertikální lamely mřížky chladiče, rámeček mřížky chladiče, lišty kolem bočních oken, kryty zpětných zrcátek a střešní nosič jsou v černé lesklé barvě, standardem jsou 20palcová kola. V nich jsou zřetelně vidět jasně červené brzdové třmeny. Uvnitř najdete loga RS na hezkých sportovních sedadlech s integrovanými opěrami hlavy a červené prošívání. Standardem je také černý strop a ocelové kryty pedálů. Jinak je to ale běžný Kodiaq s velmi prostorným interiérem, pěti nebo sedmi sedadly a zavazadlovým prostorem o objemu 725 l se sedadly v optimální poloze a 1 960 l po sklopení sedadel (platí pro 5místnou verzi).

Čtěte také: Arkana: Dostane se nejkrásnější Renault na podvozku Dusteru do Evropy?

Podvozek by někomu, kdo čeká opravdu sportovní auto, mohl připadat málo sportovní. Je totiž nadprůměrně pohodlný. Skvěle zvládá všechny typy nerovností. Není to ale chyba. Logicky tohle není sportovní auto, ale výkonná varianta velkého SUV. A většinu času majitelé stejně nestráví s plynem na podlaze. Takže komfortnost podvozku nakonec ocení. On totiž Kodiaq RS zvládá i tu ostřejší jízdu bez větších náklonů a nevyzpytatelného chování.
To hlavní, proč si lidé tenhle model koupí, je motor. Dvoulitrový diesel se dvěma turby je s výkonem 176 kW (240 koní) tím nejsilnějším dieselovým agregátem, který kdy ve voze Škoda byl. A vzhledem k tomu, že diesely nejsou populární a koncern VW se obrátil k elektromobilitě, je velmi pravděpodobné, že silnější si už ani nikdy nekoupíte. Takže jako rozloučení s diesely je tohle auto moc fajn. Velmi vysoký točivý moment 500 Nm je dostupný už od 1750 otáček, takže dynamika vozu rozhodně nechybí. Ochotně se nechá vytočit a z 0 na 100 km/h se dostane za 6,9 sekundy. Dobře mu asistuje i 7tupňový automat DSG (o manuálu si můžete nechat jen zdát). Průměrná spotřeba má být 6,4 l/100 km, v reálu to bude spíš kolem 8, ale i to je pořád dobrá hodnota. Celé to má snad jen jednu jedinou vadu, a to, když potřebujete okamžitě zrychlit při rozjezdu do křižovatky nebo při předjíždění. Nejspíš je to nastavením převodovky kvůli celkovému snížení emisí (a zaznamenal jsem to už u víc aut koncernu VW) – ale když šlápnete na plyn, řídicí jednotce chvíli trvá, než se rozhodne, že má podřadit. Mezi sešlápnutím pedálu a okamžikem, kdy auto vyrazí svižně vpřed, je zkrátka zbytečně dlouhá mezera.

Čtěte také: Známe pět aut, kterých se jejich majitelé zbavují nejdřívKodiaq je mezi nimi.

Martin Šidlák

Technické údaje: Škoda Kodiaq RS

Cena:     983 388 Kč (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     naftový čtyřválec
Maximální výkon:     176 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment:     500 Nm/1750-2500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,0 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     -/-/6,0 l/100 km
Emise CO2:     157 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4699/1882/1685
Rozvor:     2790 mm
Objem zavazadlového prostoru:     530-715 l
Pohotovostní hmotnost:     1 880 kg