Rozvrátí elektromobilní ofenziva ekonomiku nebo povede „jen“ ke zvýšení emisí CO2?

Rok 2020 má být v autoprůmyslu rokem elektromobilů. Od tohoto roku se začne prodávat řada nových modelů, které mají nastartovat novou „bezemisní“ éru. Lidé do elektromobilů masivně nepřesednou, raději budou jezdit déle ve starších autech.

 

Elektromobily jsou drahé, mají omezený dojezd a jejich dobíjení je stále problematické. Buď trvá dlouho nebo je velmi náročné na instalaci rychlodobíjecí technologie. Pomiňme teď fakt, že výroba a recyklace baterií má citelný dopad na životní prostředí. Elektromobily rozhodně mají své místo na trhu, pro některou skupinu obyvatel dávají smysl, stejně jako někteří lidé naopak nepoužívají auto vůbec. Elektromobil je dnes především módní záležitostí bohaté „ekošlechty“.
Ale nevěřím tomu, že od příštího roku začnou lidé ve velkém počtu měnit auta se spalovacím motorem za elektrická. Přirozenou reakcí bude nechat si své stávající benzinové či naftové auto déle, případně kupovat místo nového ojeté auto. Česká republika je toho příkladem, její vozový park se neomlazuje, naopak rok od roku stárne, aktuálně činí 14,82 roku. Se zdražováním nových aut bude stárnout ještě víc. Výsledkem tak nebude snížení emisí, ale jejich zvýšení. Všichni totiž počítají průměrné emise zjištěné v testech u nových aut, vozy jezdící po silnici ale vypouštějí něco jiného. Tím víc, čím víc bude jezdit starších vozů.
Kdo za to může? Jako za Dieselgate vlastně zase Volkswagen. Ten místo toho, aby si po aféře s manipulacemi v USA nasypal popel na hlavu, tak si tam nasypal pro jistotu rovnou celý popelářský vůz a ve velkém rozjel projekt elektromobilita. Přidaly se i ostatní značky, které místo toho, aby bojovaly za postupné regulace třeba i vyhrožováním drastickým úbytkem počtu pracovních míst v celé Evropě, tak víceméně pokorně přijaly všechny restrikce. Jestliže mi nedávno personální šéf Škodovky Bohdan Wojnar v rozhovoru tvrdil, že firma nebude propouštět, bylo to možná spíš zbožné přání nebo krátkodobý výhled. Výroba elektroaut nepotřebuje tolik dělníků, méně prodaných aut bude také znamenat méně zaměstnanců. Větší počet přijatých vývojářů na aplikace pro využívání elektrokoloběžek  to nezachrání.
Když nebudou lidé kupovat elektroauta a raději si nechají déle svoje staré se spalovacím motorem, co se stane? Vzdají se automobilky všech příjmů a budou je dotovat ze svého? Nebo se dotací ujmou státy, které je spojí s různou formou sankcí, zákazů vjezdu pro auta se spalovacím motorem apod.? Anebo to bude příležitost pro populisty, kteří se tématu zachování pracovních sil chytnou?
Rozhodně nechci tvrdit, že člověk se nemá chovat šetrně k životnímu prostředí. Jen se domnívám, že se to nemá dělat skokově nebo násilím. Příkladem může být třeba odsíření uhelných elektráren po roce 1989. Také jsme hned nezavřeli všechny uhelné elektrárny a nepřešli na větrné, ale ČEZ postupně během pár let snížil emise oxidu siřičitého i popílku o 90 % a emise oxidů dusíku o 50 %. A u automobilů máme od naftových motorů přejít rovnou k elektromobilům? Elektromobily mají své místo na trhu, jejich vývoj je důležitý pro výzkum skladování energie, vývoj lepších baterií, pro část lidí mají svůj smysl a kouzlo. Ale v současné podobě přes ně nevede cesta k lepšímu životnímu prostředí na planetě, jen k hrozícímu ekonomickému kolapsu. Tlak na snižování emisí má být postupný a ne zacílený hlavně na osobní automobily, ale i na lodě (třeba jedna kontejnerová loď produkuje emise jako 5 milionů automobilů), výrobu, zemědělství apod. Ať nejdou investice jen do elektromobilů, ale i do snižování emisí u spalovacích motorů, případně do vodíkových aut.

Martin Šidlák

Foto: Pixabay