5 na 5 – Souboj na ostří nože

Který z pětice nominovaných modelů nižší střední třídy je nejlepším firemním autem? A obstojí Škoda Scala v možná trochu nerovném souboji proti novinkám segmentu v podobě SEATu Leon, VW Golf, moderního XCeedu či stálici Fordu Focus? Tentokrát nebudeme o vítězi rozhodovat my sami, ale vybraní zástupci z řad firem a především vy sami. Který z vyjmenovaných modelů je ten váš TOP?


SEZNAM KAPITOL:


HODNOCENÍ ODBORNÍKŮ

Jiří Linder

Správce autoparku, Seznam.cz

VW Golf

Úzká přední světla spojená tenkou maskou chladiče odlišují nový Golf od jiných koncernových modelů u kterých se maska naopak zvětšila. Karoserie si zachovala typický tvar golfu, zadní část díky užším zalomeným světlům působí mohutnějším dojmem. Trochu nepochopitelně působí nezakryté zámky dveří. Nové umístění zpětných zrcátek dalo prostor malým trojúhelníkovým okénkům v A sloupku, zajímavý detail ale bez funkčního využití.  Uvnitř v kabině je vidět velký posun k digitalizaci. Velký panel propojuje dotykový ovladač světel vlevo od řidiče s digitálním přístrojovým štítem uprostřed a dotykovým tabletem vpravo, který nyní integruje prakticky všechny funkce. Díky tomuto propojení nevypadá tablet v prostoru nijak rušivě. Díky integraci funkcí do tabletu vznikla na středovém tunelu spousta volného místa. Digitální ovládání téměř všech funkcí není ale úplně komfortní, hledání na displeji za jízdy odvádí pozornost řidiče. Základní věc jako nastavení teploty a zesílení rádia je za tmy velmi složité, ovládací lišta není osvětlená.

Pohodlná sedadla, posed řidiče je příjemný. Dostatek bočního místa i místa nad hlavou. Na zadních sedadlech dostatek místa na nohy i za větším řidičem. Zavazadlový prostor s dobrým vstupem a dostatkem místa. Motor 1,5 TSI v kombinaci s automatem dává autu potřebnou dynamiku a pohodlné ovládání. Minimální hluk od motoru i od vnějšího prostředí i ve větších rychlostech na dálnici. V zatáčkách auto dobře drží stopu a umožňuje i razantnější jízdu. Dostatečný výkon motoru umožňuje bezpečné předjíždění i u obsazeného vozu.

Ford Focus

Autu zepředu dominuje velká maska chladiče a přední světla vytažená více do stran, auto to opticky rozšiřuje. Ford v modré barvě s černým interiérem působí sportovním dojmem. Uvnitř na místě řidiče je dostatek místa i když černý interiér navozuje menší prostor. Velmi příjemný interiér, na palubní desce a výplních dveří kvalitní měkké materiály. Ovládací prvky jsou dobře dosažitelné a intuitivní. Bohužel některé ovládání se přesunulo na tablet ale to je nyní téměř ve všech nových vozech, tak si na to budeme muset zvykat. Na tablet lépe vidí z prostřed zadních sedadel, měl by být natočen mírně směrem k řidiči. Na zadních sedadlech je hodně místa na nohy, tři cestující vzadu ale na šířku nebudou mít moc pohodlí. Slušná velikost kufru, pohodlný přístup.

Klasicky dobré jízdní vlastnosti Fordu, tvrdší podvozek s dobrým odpružením který dobře vede auto na okreskách. Auto má velmi dobrou dynamiku v městském provozu ale neztrácí dech ani mimo město. I v plném obsazení není třeba nějak moc řadit při předjíždění.

SEAT Leon

SEAT Leon má moderní desing, působí novějším dojmem ale je to stále nezaměnitelný Leon. Větší maska chladiče, velmi elegantní světlomety. V zadní části je výrazným doplňkem světelná linka která propojuje zadní svítilny. V interiéru je na první pohled změna v řadící páce automatické převodovky, je zde již pouze malý ovladač stejně jako u jiných koncernových aut. Luxusně v interiéru působí světelná linka která vede přes palubní desku a přední dveře. Její barvu lze měnit. Tato linka v prostoru předních dveří signalizuje svým rozsvícením tzv. mrtvý úhel. To je opravdu zajímavé a originální.

Za volantem je dostatek místa jen středová konzola by nemusela být tak mohutná, jsou v ní navíc odkládací prostory. Bylo by více místa pro pravé koleno řidiče. V autě je minimum ovládacích prvků, většina se jich přesunula jako u většiny aut na tablet. Palubní deska má příjemný měkký materiál. Není tam také tolik lesklých prvků které jsou pak v provozu upatlaný a je třeba je stále čistit. Na zadních sedadlech je překvapivě velké místo pro nohy. Zavazadlový prostor s dobrým přístupem a dostatkem prostoru. Motor je velmi tichý a ve spojení s automatickou převodovkou byla jízda příjemná. Auto je živé v městském provozu. Na dálnici v rozumném režimu jízdy auto vykazovalo nízkou spotřebu paliva.

Škoda Scala

Konzervativní desing, nezaměnitelná tvář celé řady vozů Škoda. Upoutají úzká přední světla a kapota motoru protažená k hraně blatníků. Byla uváděná jako nástupce Škody Rapid, ale posun je daleko větší. Má mnoho moderních prvků, ve výbavě se tlačí spíš do výše Octavie. Pohodlná přední sedadla s dobrým bočním vedením, na místě řidiče dostatek místa. Uvnitř dostatek místa na zadních sedadlech díky velkému rozvoru. Velký zavazadlový prostor. Palubní deska s příjemných materiálů. Samostatně umístěný tablet v kterém je opět většina ovládacích prvků. Měl jsem k dispozici auto s motorem 1,0 TSI 81 kW. Velmi mě překvapil jeho naprosto tichý chod. Pokud se motor drží ve vyšších optimálních otáčkách má dostatečnou dynamiku. Přesto bych pro rodinný vůz používaný v plném obsazení při cestě na dovolenou volil raději motor 1,5 TSI 110 kW. Dobré jízdní vlastnosti při klidné jízdě na dálnici i při ostřejší jízdě po okreskách.

Kia XCeed

Kia XCeed má mírně zvýšený podvozek a oplastování spodních částí dveří a lemů blatníků. Karoserie působí v kombinaci s většími 18“ koly jakoby mohutnějším dojmem. V přední části zaujmou světlomety které mají specifický výkus a mohutný nárazník s velkými vstupními otvory po stranách. Zadní část je moc povedená, užší zadní světlomety protažené do boku s ledkovým osvětlením působí velmi pěkně. Celá zadní část je jakoby doširoka rozkročená a nižší, působí to sportovnějším dojmem. Trochu zbytečné jsou falešné koncovky výfuku. Nepůsobí to moc dobře protože jsou dost viditelné opravdové koncovky.

Hned při sednutí za volant jsem věděl, že se Kia příjemně liší od nastaveného digitálního trendu ostatních automobilek. Interiér je jednoduchý, přehledný, intuitivní s dobrým poměrem ovládání dotykovou obrazovkou, dotykovými tlačítky a na straně druhé klasickými běžnými tlačítky. Moderní virtuální kokpit má příjemnou jednoduchou grafiku. Infotaiment má jednoduché a intuitivní ovládání bez zbytečných funkcí. Na předních sedadlech se sedí pohodlně. Sedí se poměrně nízko tak je dostatek prostoru nad hlavou. Výhled řidiče šikmo vzad je omezený nízkými okny zadních dveří a poměrně širokým C sloupkem. Couvání tedy převážně na zrcátka a nebo s využitím couvací kamery která má velmi slušné rozlišení.

-> NÁSLEDUJÍCÍ HODNOCENÍ: Pavel ŠIKÝŘ, P A L U X C.S. spol. s r.o.