5 na 5 – Souboj na ostří nože

Který z pětice nominovaných modelů nižší střední třídy je nejlepším firemním autem? A obstojí Škoda Scala v možná trochu nerovném souboji proti novinkám segmentu v podobě SEATu Leon, VW Golf, moderního XCeedu či stálici Fordu Focus? Tentokrát nebudeme o vítězi rozhodovat my sami, ale vybraní zástupci z řad firem a především vy sami. Který z vyjmenovaných modelů je ten váš TOP?


SEZNAM KAPITOL:


HODNOCENÍ ODBORNÍKŮ

Jan Vokoun

Field Sales Manager, Nestlé Česko

SEAT Leon

Začal bych asi větou – tak trochu jsem to čekal. Je to krasavec, který má emoce v genech, vypadá skvěle a jezdí velmi dobře. Je tu však několik ale, která jsou pro mě docela zásadní. U testovaného modelu mě zarazily některé detaily zpracování a především – středová konzole je nádherná, akorát mi vadila i při krátkých jízdách a tlačila do kolena, pro vyšší řidiče by to mohlo být nepříjemné. Noa potom je tu VW infotaiment, který je stejný pro škodu, vw a samozřejmě SEAT – chybějící „čudlíky“ jsou na pohled efektní, na druhou stranu za jízdy to není to pravé ořechové. Takže ten, který hledá lásku na základě emocí a vizuální stránku nadřadí pohodlí a bude auto využívat na kratší vzdálenosti – ten bude spokojen.

Ford Focus

Nevím, jestli by tohle auto nebylo lepší hodnotit jako motorku, protože to bylo první, co mě napadlo, když jsem se s ním svezl. Jízda může být hravá, ostrá, ale rozhodně ne fádní. Ani se mi nechtělo věřit, že se jedná o litrový motor, byť podpořený mild hybridem. Ale byla to čirá radost z jízdy, bohužel v této verzi s manuální převodovkou a to je pro takový vůz se skvělou výbavou určitě škoda. Skvělá byla ergonomie všech ovládacích prvků, které si po prvním zmáčknutí již nespletete. Rovněž infotaiment byl intuitivní, jednoduchý, ergonomicky skvěle umístěný, Android auto fungovalo jak má. Co by naopak zasloužilo trochu více pozornosti byla sedadla, na kterých jsem se těžko srovnával po celou dobu testu. Stejně tak umístění pedálů, které mi přišly zasazené hodně doprava. Celkový dojem na mě focus udělal velmi dobrý a kolegům se líbil asi ze všech pěti testovaných aut nejvíce.

Škoda Scala

Škoda je moje oblíbená značka a model Scala se mi líbil od samotného uvedení. Zkoušený model Monte Carlo byl skvěle vybavený, skvělá sedadla byla fantasticky pohodlná od prvního momentu. Co ale celý dojem neutralizovalo, byla slabá motorizace a manuální převodovka. Subjektivně předchozí model Rapid (také Monte Carlo), který doma používáme, je živější. Co se koncernu Volkswagen určitě nepovedlo, je „odtlačítkování“ infotaimentu – prostě se to neuvěřitelně špatně ovládá a za jízdy je ovládání až nebezpečné. Rovněž ovládání oken (a to je stejné i v superbu) by zasloužilo být jedním z bodů na ergonomickém workshopu – vždy, když chcete stáhnout přední okno, stáhnete zadní a to vás po nějaké době začne dohánět k malému šílenství. Rovněž rozmístění výdechů klimatizace na středové konzoli je hodně nízko, takže vám fouká na koleno. Ale i když tady uvádím spoustu nedostatků, je to spíš takové otcovské fňukání , že by to vlastně mělo být vždy lepší. Ale špatný vůz Škoda Scala určitě není.

Kia XCeed

Jak jsem psal v mém celkovém hodnocení, tohle asi nebude láska na první pohled. Bude to delší namlouvání a nakonec sňatek z rozumu. Pro mě osobně byl model XCeed největší překvapení celého testu a dlouhodobé používání tohohle auta si dovedu představit. Sedadla na první dojem nic moc a asi dva dny jsem hledal tu správnou polohu, ale od té chvíle to bylo skvělé. Ergonomie naprosto v pořádku – jen je třeba si zvyknout, pokud jste „vychovaní“ škodovkou. To samé bych řekl o infotaimentu, se kterým jsem první hodinu bojoval. Ale hned jak jsem ho přemohl a naladil se na jeho vlnovou délku, tak už jsem jiný nechtěl. Vše jednoduché, na svém místě, prostě parádní – Android Auto, který používám každý den běžel bez problémů. Naftová jednašestka jezdila skvěle a když jsme zkusili akceleraci z 100 km/h na 130 km/h, překvapivě nechala za sebou i dvoulitrového superba. I při velmi živé jízdě, kterou jsem Kie dopřál, nebyla spotřeba ani jednou vyšší než 6 litrů na 100 km. S Kiou jsme se opravdu spřátelili – je to auto jak do firmy, tak domů a ostudu rozhodně neudělá.

Volkswagen Golf

Tohle hodnocení bude asi ze všech testovaných aut to nejpřísnější a možná i nejméně objektivní, ale nemůžu si pomoci. Golf je prostě ikona, se kterou přeci nemůžete šlápnout vedle a když jsem se dozvěděl, že vedle golfa budu testovat focuse, scalu, leona a jakousi kiu, tak jsem si myslel, že je to úplně mimo a nespravedlivé, že golf prostě nebude mít konkurenci šanci. A ejhle, překvapení spousta, ale těch nečekaných a pozitivních pomálu, ale začněme s těmito – matrixové led-diodové světlomety jsou paráda a pokud jezdíte často za tmy, tak vám rozhodně pokaždé proříznou nejen tmu, ale i úsměv na tváři, protože prostě svítí parádně – vyjedete, pustíte dálková světla a o víc se již nestaráte, to už Golf udělá za vás a kdo nezkusil, tak neuvěří. Velmi dobrá byla i sedadla a rozmístění ovládacích prvků (pozor ne jejich ovládání). Zážitek z řízení – jak asi všichni víte, tušíte, čekáte – je to radost z jízdy – motor doplnění lehkou elektrifikací ve spojení s automatickou převodovkou tento zážitek jen a jen vylepšují. Přítomnost dvou USB vpředu a vzadu je něco, co je fajn a bohužel to stále ještě není standard. Ve standardu bych naopak hodnotil zavazadelník a místo na zadních sedadlech. To co se stalo v interieru od volantu dopředu bych nazval nechtěný pokrok – displeje „budíků“ i středové konzole jsou nádherné, ale dotekové ovládání všeho to kazí. Ovládání teploty, všeho v infotaimentu, světel, lampiček a nevím čeho všeho ještě je prostě nepraktické a pochvíli používání i otravné až rozčilují – klasik praví, že zvyknout se dá na všechno, ale na to jsem s krásným golfem strávil asi málo času. Jinak Golf určitě (a to myslím pozitivně) nepřekvapí – akcelerace , spotřeba, brzdy, poloměr otáčení, ovladatelnost – z toho všeho a spousty dalšího bude mít uživatel radost.

-> NÁSLEDUJÍCÍ HODNOCENÍ: Jiří Linder, správce autoparku Seznam.cz