Který z pětice nominovaných modelů nižší střední třídy je nejlepším firemním autem? A obstojí Škoda Scala v možná trochu nerovném souboji proti novinkám segmentu v podobě SEATu Leon, VW Golf, moderního XCeedu či stálici Fordu Focus? Tentokrát nebudeme o vítězi rozhodovat my sami, ale vybraní zástupci z řad firem a především vy sami. Který z vyjmenovaných modelů je ten váš TOP?


SEZNAM KAPITOL:


HODNOCENÍ ODBORNÍKŮ

Norbert Hlaváček

Sarosta obce Jenštejn

VW Golf

Jízdní vlastnosti vozu – tomu se v podstatě nedá nic vytknout. Všemožné asistenty řidiči vesměs opravdu pomáhají a jediný problém jsem měl s asistentem v jízdních pruzích, který mne spíše obtěžoval až děsil, jakým způsobem „cukal“ s řízením a vracel mne do jízdních pruhů. Dále se mi, ani za tři plné dny nepodařilo sžít s infotainmentem vozu, přestože vlastním starší typ VW Passat. Infotainment byl pro mne naprosto neintuitivní, špatně se ovládal a absence jakýchkoliv mechanických tlačítek je sice možná desingově pěkná, nicméně v provozu spíše působí potíže, pomalou odezvu a nejistotu, zda je či není „zmáčknuto“.

Celkově na mne ten vůz působil jako auto naprosto bez emocí. Nic vám v něj neudělá zásadní radost a nic vás v něm ani nenaštve. Pokud chcete moderní vůz a nezajímá vás požitek z jízdy, který je zákonitě s emocemi spojen, pořiďte si VW Golf, budete spokojení. V mém hodnocení celkem pěti vozů stejné třídy by VW dostal nejnižší známku – a to 3.

SEAT Leon

Člověk by možná očekával, že koncernové vozy si budou dost podobné, ale naštěstí tomu tak moc není. SEAT Leon v sobě nezapře trochu té horké španělské krve, je to auto s emocemi, které mne prostě bavilo. Palubní deska je sice stylově čistá podobně jako u VW Golf, ale je tam jaksi „něco navíc“ co interiéru dodává šmrnc. Zajímavý a i pro mne funkční detail je, že asistent hlídání mrtvého úhlu vás neupozorní pouze běžným způsobem na palubovce a blikátkem na zrcátkách, ale rozsvítí se i část ambientního osvětlení vrchní hrany dveří řidiče či spolujezdce což je nejen efektní, ale i účinné a periferně to vidíte lépe než blikátko na zrcátkách. A další zajímavá vychytávka pro technologické entuziasty je sledování a grafické znázornění na palubovce toho, jaký okraj vozovky je kolem vozu. Zda zpevněný, nezpevněný či např. vyvýšený chodník. Sice to k ničemu není, ale je to zajímavé. Pokud bych si musel vybírat mezi VW Golf a SEATem Leon, zcela jednoznačně by u mne vyhrál Leon. Celková známka 1.

Kia XCeed

S autem jsem absolvoval víkend na horách. V kopcích i kopečcích Českosazského Švýcarska se s ním jezdilo dobře. Prvních pár kilometrů jsem měl sice pocit, že má vůz děsně rozhozené řízení a volant vůbec nedává odezvu jak má, ale zjistil jsem, že jsem prostě jen konzerva, která ještě nikdy nevyzkoušela asistenční jízdu v pruzích, kdy vůz sám mírně za vás koriguje jízdní dráhu. To může být pro někoho opravdu přínosné a nijak to nehaním, ale pro mne (který moc na čáry a krajnice nehraje) to úplně pohodlné nebylo, a tak jsem tomu dal jen cca 100 km a pak tuto funkci vypnul. Infotainment vozu je přehledný, dobře se ovládal a jedinou výhradu mám k navigačnímu systému – ten je lehce těžkopádný. Celková známka 2.

Ford Focus

Hravé autíčko, které vyvrátilo všechny pověry o Fordech. Jako jediné testované auto mělo manuální převodovku, ale s pomocí mild-hybrid technologie vlastně tak často neřadíte. V zácpách a na 80kách na D1 vám pomáhá elektromotor, který vyrovnává výkon, takže v podstatě od 60 km/hod. do 140 km za hodinu máte zařazen nejvyšší stupeň.

Auto výborně sedělo při sportovní jízdě v zatáčkách, nastavení asistenta v jízdních pruzích neobtěžuje, ale opravdu jen upozorní, autu vydatně pomáhá elektromotor při rozjezdech a kopcích a celkově je to s ním zábava. Interiér není antisepticky „čistý“, ale hravý a funkční. Totéž platí o infotainmentu – pochopitelný, jasný, přehledný. Celková známka 2.

Škoda Scala

Nejsem vůbec to, čemu se říká patriot z pohledu původu aut a to, že je Škoda Scala česká značka, mne nijak neovlivnilo v mém hodnocení. Přesto tento vůz zaslouží bez diskuse naprosté absolutorium. Vůz jsme využil na prodloužený víkend společně s celou moji rodinou – tedy dvě děti a manželka a plně naložený vůz. Přesto byla jízda plynulá, svižná a cestu jsem si vysloveně užíval. Vůbec jsem pak nevěřil tomu, co jsem zjistil až po příjezdu domů – že to byl vůz s nejnižší motorizací, tedy litrový tříválec, který je výtečně nastavený a jezdí prostě úžasně. Spotřeba byla také nejnižší ze všech mnou testovaných vozů. Infotaimnet přehledný, ihned vše pochopíte, ituitivní. Asistenti asistují, ale neperou se s vámi, vůz sedí.

Přestože jsme příznivcem spíše větších a rozměrnějších aut, dokáži si naprosto představit, že naučím manželku lépe balit a klidně si pořídím scalu jako hlavní auto do rodiny. Což by mne tedy nikdy předtím nenapadlo, přiznávám. Hodnocení 1 s hvězdičkou.

-> NÁSLEDUJÍCÍ HODNOCENÍ: Tomáš Tůma, živnostník