Test Audi A6 Avant quattro 40 TDI: Nejpohodovější kombík

Rozhodně není levný, ale Audi A6 Avant je pravděpodobně ten nejpohodovější prémiový kombík, kterým jsem poslední dobou jel.

 

Testovací týden s Audi A6 Avant mě opět utvrdil v dojmu, že kombík má pořád smysl a není nutné jezdit pouze v SUV. Osvědčil se jak na pracovní „manažerské“ schůzce, tak při 300 kilometrové cestě do hor, stejně jako při transportu kompletní rodiny. Hledat jako slabá místa je velmi obtížné. Snad jen otřepané (i když pravdivé), je tvrzení, že základní cena 1,6 milionu korun určitě není pro každého, a dieselový motor není dnes zrovna sexy faktor na chlubení.

Čtěte také: Cadillac už není auto pro zahrádkáře, do Česka přiveze dieselovou XT4, Silverado i Escalade

Vnější vzhled auta navazuje jak na předchozí generaci, tak na ostatní aktuální modely Audi. Výhodou nesporně je, že Audi nabízí pouze dva kombíky, takže si A6 Avant nejde tak snadno splést s jinými modely, což třeba u sedanů nebo SUV se čtyřmi kruhy ve znaku bohužel není problém. Aktuální generace je sice o 19 mm delší než předchůdce, ale zavazadlový prostor zůstal nezměněných 565 litrů. BMW 5 je na tom v podstatě stejně, na přepravní kapacitu Mercedesu E s 640 litry to samozřejmě nestačí, ale A6 nabídne velmi slušnou šířku kufru 1050 mm, nízkou nakládací hranu a elektricky ovládané páté dveře v sériové výbavě. I pro čtyři cestující je uvnitř dostatek místa, ovšem třeba tři dětské sedačky zadní sedadla nepojmou.
Ten správný prémiový nádech dodává autu moderní interiér. Palubní deska je založena na systému tří digitálních displejů a přibližuje auto světu tabletů a chytrých telefonů, ať už ovládáním nebo uspořádáním menu. Centrální dotykovou obrazovku doplňuje druhá spodní s ovládáním klimatizace a částečně navigace (dá se na ni prstem „čmárat“ zadávaná adresa). Nevýhodou takového systému ale je, že na hladkých lesklých plochách displejů je vidět každý otisk prstů, každé smítko prachu…

Čtěte také: Svět nemusí být jen elektrický. Audi RS Q8 má poctivý benzinový osmiválec

Čtyřválec stačí

Málokterá značka udělala pro poškození pověsti dieselových motorů jako Audi, ale to nemění nic na tom, že je stále umí. Jezdit s nimi je vysloveně radost, a to jak s šestiválci, tak s testovaným čtyřválcem označeným 40 TDI. Jeho 150 kW je stejný výkon, jakým disponoval v minulé generaci šestiválec. Zajímavý je i točivý moment 400 Nm dostupný od 1750 do 3500 ot./min. Spojen je se 7stupňovým automatem. Je skvěle odhlučněný, s kultivovaným chodem a hlavně neskutečnou spotřebou, kterou jsem během 800 kilometrů dokázal dostat na 6,1 l/100 km, aniž bych se v rámci předepsaných limitů nějak omezoval. Na jednu nádrž se tak dá ujet až kolem 1000 kilometrů, na což můžou elektromobily jen závistivě koukat. Šestiválec vám sice dá trochu lepší pocit třeba při rychlém předjíždění v dálničních rychlostech, ale čtyřválec odvede naprosto dostatečnou službu v 95 % jízdního času. 

Čtěte také: Škodovky pod proudem: Projeli jsme hybridní Superb i elektrické Citigo

Čtyři verze podvozku

Na výběr jsou hned čtyři verze podvozku – sériový s ocelovými pružinami, sportovní, s adaptivními tlumiči a se vzduchovým odpružením s elektronicky řízenými tlumiči. Ten posledně jmenovaný se systémem natáčení kol zadní nápravy (proti směru předních kol v zatáčkách, ve stejném směru například při předjíždění) je doslova skvělý a řidič si s ním užije nejen nadprůměrně komfortní, ale i sportovní jízdu, protože tento systém pocitově „zkracuje“ auto o půl metru, takže jízda s ním je radost.
Příjemným bonusem navíc je nálož nejmodernějších asistentů, z nichž zmiňme třeba adaptivní tempomat, který čte značky i informace z navigace. Takže nastavenou maximální rychlost sám upravuje podle toho, zda zrovna nejedete nějakým omezením. Například když jedete po dálnici 130 km/h a přijedete do nějakého omezení, systém sám sníží rychlost na požadovanou úroveň. Ale jak bylo řečeno v úvodu – za dokonalost se platí. V případě Audi A6 Avant nejméně 1,6 mil. korun, v případě testovaného exempláře až 2 176 300 Kč. Jen modrý lak karoserie stojí 34 800 Kč.

Martin Šidlák

Čtěte také: Elektromobilem napříč Evropou – s čím je třeba počítat?

Technické údaje: Audi A6 Avant quattro 40 TDI
Cena:     1 341 240 Kč (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     čtyřválcový naftový motor
Maximální výkon:     150 kW / 3750-4200 ot.
Maximální točivý moment:     400 Nm / 1750-3500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     241 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,8 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     5,0/4,2/4,5 l/100 km
Emise CO2:     123 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4939/1886/1467 mm
Rozvor:     2924 mm
Zavazadlový prostor:     565 l
Pohotovostní hmotnost: 1845 kg