Už zkraje příštího roku se odehraje premiéra nové generace Seatu Leon, který vzápětí zamíří na všechny evropské trhy. Zamaskovanou novinku automobilka předvedla v Barceloně při testování nové technologie umožňující komunikaci mezi vozem a infrastrukturou.

Nová generace Seatu Leon se představí už na jaře na autosalonu v Ženevě a následně okamžitě zamíří i na český trh. V první fázi se představí klasický hatchback a následovat bude i oblíbená varianta Sportstourer. Podle našich informací se pod kapotou nového leonu představí jak klasické spalovací benzinové i dieselové motory, tak i verze na CNG a dnes už pomalu nutná plug-in hybridní verze. Zásadní posun má leon zaznamenat i v oblasti nárůstu vnitřních rozměrů, což by se mělo jak u hatchbacku, tak i u kombi projevit značným nárůstem objemu zavazadlového prostoru.
Zajímavé informace ale nabídla automobilka i v poslední tiskové zprávě, kde na nové generaci leonu testuje technologii umožňující komunikaci vozu s infrastrukturou, a to přímo v hustém barcelonském provozu. Projekt, sponzorovaný společností Seat, Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) ve Španělsku, magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Trafic), propojuje vozidla se semafory a informačními panely prostřednictvím platformy DGT 3.0. Vozidla, používaná v tomto pilotním projektu, jsou vybavena nezbytnou technologií, která umožňuje jejich propojení s okolím a přijímání informací, ukládaných Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) do cloudu. Řidič díky tomu může v reálném čase předvídat, co jej zanedlouho čeká. „Nové síťově propojené automobily Seat v tomto projektu přijímají z centrálního cloudu Generálního ředitelství pro dopravu nejaktuálnější dopravní zpravodajství v reálném čase, včetně informací zobrazovaných na dálničních panelech nebo stavu semaforů ve městech,“ vysvětluje Jordi Caus, vedoucí oddělení konceptů pro městskou mobilitu ve společnosti SEAT.

Šetrnější jízda městem
Jedna část projektu se věnuje propojení automobilů se semafory. „Semafory odesílají signál do cloudu Generálního ředitelství pro dopravu o svém aktuálním stavu a o době, za kterou dojde k jeho změně. Vůz tuto informaci obdrží, interpretuje ji a upozorní řidiče na blížící se stav v závislosti na rychlosti jízdy. To je užitečné, když se zanedlouho objeví na semaforu červená, protože řidiči pak mohou začít zpomalovat dřív, než k němu dojedou,“ říká Jordi.

A jak c elý systém vlastně funguje? Pokud se vozidlo přibližuje k semaforu, objeví se na displeji zpráva s upozorněním, že bude na systému světelné signalizace, až k němu řidič dojede, svítit červená, zelená nebo žlutá. Systém uskutečňuje výpočet na základě vzdálenosti vozidla od semaforu a rychlosti jízdy. Důležitým aspektem pro bezpečnost je skutečnost, že systém funguje pouze za předpokladu, že vozidlo nepřekračuje rychlostní limit. V opačném případě nebude systém řidiče upozorňovat. „Systém ve vyšších rychlostech nefunguje, což je velmi důležité pro bezpečnost silničního provozu. Má to být doplňkový nástroj, který umožní motoristům plynulejší jízdu,“ ujišťuje Manuel Valdés, vedoucí oddělení magistrátu Barcelony pro mobilitu a infrastrukturu.

PODÍVEJTE SE NA PŘILOŽENÉM VIDEU, JAK NOVÁ TECHNOLOGIE FUNGUJE:

SOUVISEJÍCÍ:

Leon je držák – těsně před odchodem do důchodu hlásí jeden milion dodaných vozů
Hyundai pustí umělou inteligenci do řízení tempomatu
RYCHLÝ TEST: S novým leonem v závodním tempu za méně než jednu korunu na kilometr!