Nárazové testy mění pravidla pro nastavení různých elektronických systémů v autě. A to v oblastech, kde byste to nečekali.

 

Ruku na srdce, kolik z nás si zvyklo na to, že tachometry v autě ukazují zhruba o 10 procent vyšší rychlost, než je ta reálná, takže na dálnici běžně jezdíme „tachometrových“ 140 km/h? S tím je ale konec. Nové tachometry v autech už budou ukazovat přesně. Důvodem jsou paradoxně nárazové testy Euro NCAP.
Auta jsou stále bezpečnější. Volvo nebo Subaru si daly závazek, že do pár let v jejich vozech neumře ani jeden člověk. Bezpečnost aut při havárii zkoumají už dlouhá léta odborné firmy – v Americe IIHS, v Evropě Euro NCAP. V evropském měření se hodnotí pomocí hvězdiček. Hon za maximálním počtem pěti hvězd odstartoval před lety Renault, který na tom založil svůj mediální obraz. I dnes se automobilky pyšní ziskem maximálního hodnocení. Ale jak se vyvíjejí auta, tak se vyvíjí i systém hodnocení. Je jasné, že auto, které získá pět hvězd nyní, je mnohem bezpečnější než auto, které toto hodnocení získalo před deseti lety.

—————————————————————————————————————————————

Čtěte také:

Octavia po testech Euro NCAP – jedno z nejbezpečnějších aut pro vaše děti

————————————————————————————————————————–

Významnou částí hodnocení stále zůstává bezpečnost posádky při různých typech nárazu do pevné překážky. Na tom ale není už příliš moc co vyvíjet. Čím dál větší váhu proto v hodnocení získávají různé elektronické asistenční systémy a elektronika vůbec. Dobře to ukázalo třeba poslední kolo aut hodnocených v Euro NCAP. Nový Peugeot 2008 získal jen 4 hvězdy, s paketem asistenčních systémů Safety Plus Packet se ale hodnocení zvedlo na maximální počet pěti hvězd.
Procenta v hodnocení navíc tak přidávají vozidlům asistenty nouzového brždění, sledování únavy řidiče, udržování v jízdním pruhu apod. Nově se ale přihlíží i k nastavení tachometru. Auto ztrácí body, když má tachometr nastavený s dříve běžnou tolerancí zhruba 10 %. Kdo byl tedy zvyklý jezdit po dálnici se 140 km/h na tachometru, protože věděl, že jeho reálná rychlost je pod 130 km/h, ten by si teď u nových aut měl dávat pozor.

Čtěte také:

Test Audi A6 Avant quattro 40 TDI: Nejpohodovější kombík

Překvapení tak při rychlostní kontrole mohou zažít třeba řidiči nových Škodovek. „Scala a Kamiq mají implementovanou funkci tzv. „Genaue Geschwindigkeit“ – jednoduše řečeno: kombiinstrument průběžně zpřesňuje signál od ABS s pomocí GPS měření. Vyrovnávají se tak chyby, které do měření rychlosti vnáší různá velikost, opotřebení a huštění pneumatik,“ vysvětluje Martin Preusker z oddělení Komunikace Škoda Auto. „Dá se říct, že odchylka tachometru od reálné rychlosti se zde pohybuje někde mezi 0 až +5 km/h. Odchylka není konstantní, může se měnit v závislosti na okolních podmínkách. Za ideálních podmínek (typicky jízda po dálnici) rychloměr ukazuje víceméně přesně. Tato funkce bude dále nasazena v nové Octavii a počítá se s ní i do dalších nových modelů. Stávající modely (Superb, Karoq, Kodiaq, Citigo, Fabia) s nasazením nepočítají, protože správná funkce rychloměru podléhá homologaci a jakákoli změna by si vynutila nové homologační zkoušky.“

Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv

Čtěte také:

Kolik existuje jízdních stylů? V Británii 36 750