Jaká je aktuálně spolehlivost a nákladovost současných aut? Výsledky tradiční statistiky TÜV Report ukázaly na nejméně spolehlivé vozy na trhu. Doplnění o vyhodnocení pojistného portfolia CarGarantie navíc prozradí, že náklady na opravy u nových i ojetých vozů stále rostou.

Tuzemský vozový park neustále stárne a též řada firem často sází při výběru firemních vozidel právě na ojeté modely. Proto je dobré brát na zřetel výsledky renomovaných statistik, mezi které tradičně patří TÜV Report obsahující výsledky technických kontrol všech společností TÜV v Německu. Výhodou této zprávy je její vzorek vycházející tentokrát z více než 9 milionů technických kontrol provedených mezi červencem 2018 a červnem 2019.
Letošní výsledky ukázaly, že míra závad zůstává relativně stabilní, a to i přes aktuálně výrazně detailnější kontrolu, měření výfuků nebo přes nově vzniklou kategorii závad „nebezpečná závada“. Zpráva ukazuje, že z pohledu expertů TÜV SÜD dostávají vozy aktuálně vynikající servis. „Téměř 80 procent z devíti miliónů vozů prověřovaných společnostmi TÜV při technické kontrole okamžitě kontrolou prošlo“, říká Patrick Fruth, vedoucí divize Mobility ve společnosti TÜV SÜD. „I ojeté vozy staré šest až sedm nebo více let mají vynikající výsledky.“
Technologické novinky a detailnější prohlídka také vedou k tomu, že se závady ještě konkrétněji přiřazují a dokumentují, protože technická kontrola se neustále přizpůsobuje technologickému vývoji. Od konce května 2018 například na základě evropské směrnice 2014/45/ES platí kategorie „nebezpečná závada“. Díky mezistupni mezi „závažnou závadou“ a stupněm „nebezpečné pro provoz“ dostává držitel možnost nechat závadu hned odstranit v servisu. Příkladem je poškozený brzdný válec, defektní světla nebo i systém kontroly tlaku v pneumatikách, který nepracuje bezchybně. V aktuálním TÜV Reportu činí průměrná míra nebezpečných závad 0,41 procenta – to odpovídá pouze asi 36 000 vozů.

ŽEBŘÍČKU NEJMÉNĚ SPOLEHLIVÝCH AUT VÉVODÍ TESLA MODEL S

Celková statistka vynesla v oblasti kvality na nejvyšší příčku Mercedes GLC. S průměrnou mírou závažných závad rovných 2,17 procenta předběhl i loňského vítěze Porsche 911. Průměrná míra závažných závad aktuálně činí 21,45 procenta a týká se 1,9 milionu vozů. Zcela bez závady prošlo kontrolami téměř 5,9 miliónů vozů (68,8 procenta). Míra menších závad činí 9,7 procenta, to odpovídá asi 1 milionu vozů. „To, že míra závad zůstává i přes další stárnutí celého vozového parku stabilní, je jednak jasným signálem, že řidiči stále více sázejí na dobrý servis,“ vysvětluje Patrick Fruth. Na konci tabulky nalezneme model Dacia Logan s hodnotou 13,6 procenta. Na předposledním místě je Dacia Duster (11,7 procenta). Oproti loňsku se zlepšil třeba Renault Clio (loni: 13,0 procent), zlepšení na 6,6 procenta. Třetí od konce je Citroen Berlingo s 11,2 %.
Složitá situace panuje i v kategorii velkoprostorových MPV. Model Sharan hlásí velkou míru závad ve věku od dvou do pěti let, menší Touran evidoval nadprůměrný počet závad v hodnoceném stáří do tří let. O mnoho lépe se ve statistice nevedlo ani modelů, Ford Galaxy či SEAT Alhambra.

Náklady na opravy stále rostou

Ruku v ruce se statistikou TÜV Report situaci nevylepšují ani výsledky průzkumu společnosti CarGarantie hovořící o stále se zvyšujících nákladech na opravy vozů – a to jak v kategorii ojetých, tak i zcela nových vozidel. I zde lze brát výsledek za velmi reprezentativní. CarGarantie ve svém portfoliu spravuje přes 2 milióny záručních smluv a ve 22 zemích spolupracuje s více než 23 000 specializovanými obchodníky s motorovými vozidly. Celkem bylo do průzkumu zahrnuto 767 262 ukončených záruk pro ojeté vozy a 240 956 ukončených navazujících záruk pro nové vozy veškerých značek a modelů, a to s dobou platnosti 12, 24 a 36 měsíců.
Poté, co průměrná regulace škod sice kontinuálně, ale jen mírně, rostla, jsou za poslední dva roky ve výsledcích patrné značné skoky. Již v roce 2017 bylo zaznamenáno signifikantní zvýšení z 502 na 514 eur. V roce 2018 se ukazuje, že to nebyla žádná výjimka: v tomto roce se průměrné náklady na opravu zvýšily na 527 eur.

ČESKÉ FIRMY NEJSOU LOAJÁLNÍ KE ZNAČCE AUT. HLAVNÍ JE ALE SPOLEHLIVOST, NIKOLI CENA

V oblasti ojetých vozů nese největší podíl u nákladů na opravy v rámci jednotlivých konstrukčních skupin motor, který je palivovým systémem včetně turbodmychadla a převodovkou. U nových vozů se ukazuje jiné pořadí. V roce 2017 nesl ještě palivový systém podíl na nejvyšších nákladech, aktuálně se však také zde dostal motor na nejvyšší příčku s nárůstem o 1 % na celkem 21,3 %. Palivový systém následuje s 21 % na druhém místě a elektrická zařízení postoupila v roce 2018 na třetí místo.

Problematický palivový systém
Podíl na četnosti škod koresponduje s výsledky roku 2017. Ačkoliv je motor u ojetých a nových vozů odpovědný za nejvyšší náklady, nachází se s ohledem na četnost výskytu závad s 10,8 % pouze na třetím místě (ojeté vozy), resp. s 8,7 % na čtvrtém místě (nové vozy). V segmentu nových vozů je komfortní elektronika na třetím místě (nárůst o 0,7 % na 9,5 %).
U ojetých a nových vozů následuje na druhém místě beze změny konstrukční skupina elektrická zařízení (ojeté vozy: 17,4 %, nové vozy: 17,8 %). Stejně jako v roce 2017 se nachází palivový systém včetně turbodmychadla na prvním místě s podílem ve výši 19,9 % (ojeté vozy), resp. 21,5 % (nové vozy). Palivový systém se tak v obou segmentech podílí na téměř pětině veškerých škod.

Autor: Michal Žďárský