Sportage omládla a kromě svěžejšího vzhledu nabízí i novou řadu motorů. Její hlavní devizou je ale všestrannost, díky které se ji daří také ve firmách.

Nejenom model Ceed je strůjcem stoupajících fleetových prodejů značky Kia. Nemalým procentem svou troškou do mlýna přispívá i model Sportage. A co na tom, že řada zapsaných čárek ve statistice SDA připadá na ičaře. My jsme modernizovanou verzi poslední – tedy už čtvrté generace důkladně prověřili v našem měsíčním testu a výsledek odpovídá titulku. Nejsilnější zbraní moderního SUvéčka je především jeho všestrannost a obyčejnost v tom nejlepším slova smyslu. Díky pestré paletě pohonů a jejich kombinací si z nabídky vybere prakticky každý a sportage nemá potřebu si hrát na žádnou modernu. V interiéru proto není předisplejováno a skoro všechno si tak nastavíte velmi rychle – postaru tlačítkem. Jsme možná přespříliš konzervativní, ale máme to tak rádi…

Pestrý výběr

Abych byl konkrétní, sportage umí svou nabídkou oslovit široké spektrum zákazníků. Od jednotlivců, mladých a starších párů, po rodiny s dětmi i firmy, kde může auto vcelku v klidu fungovat jako spolehlivý referentský vůz. Bez problémů zvládne jak dlouhé cesty, tak pojíždění po městě. A co víc, nezalekne se ani toho lehčího terénu. Nabídka zahrnuje verze s pohonem předních i všech čtyř kol, manuální a automatické převodovky a benzinové i dieselové motory s výkonem od 97 do 136 kW. A k tomu nově i mildhybridní verzi 2.0 CRDi MHEV doplněnou o osmistupňový automat.

Do našeho testu ale dorazila též nová motorizace 1.6 CRDi SCR s výkonem 100 kW nahrazující u modernizované verze agregát 1.7 CRDi. Podle slov automobilky jde o nejčistší diesel, jaký kdy značka vyráběla. V našem případě byl motor spřažen s automatickou sedmistupňovou převodovkou 7DCT a k dispozici jsme měli pohon 4×4. Tato specifikace je dostupná až od stupně výbavy Style a díky akčnímu ceníku se slevou téměř 60 000 bez DPH klesá jeho základní cena na 619 818 Kč bez DPH.

Silnou stránkou nové motorizace je její až překvapivě tichý chod. Na takové chování jsme nebyli ani u moderních dieselů doposavad zvyklí. Ruku v ruce s velmi dobrým odhlučněním celého vozu je tak jízda velmi příjemná, tichá a poklidná. Motor disponuje výkonem 100 kW a jeho dynamika je tak pochopitelně vcelku omezená. K běžnému cestování však naprosto dostačuje a naopak může nabídnout velmi příjemnou spotřebu. Tu jsme i přes hojné přesuny v městském prostředí a za přítomnosti pohonu 4×4 dokázali udržet na průměru 6,2 l/100 km.

Celkové naladění podvozku je zaměřené spíše na komfort, což se k poslání automobilu hodí. Na zpětnou vazbu od řízení už jsme dávno rezignovali, a tak potěší spíše bezchybné fungování automatické převodovky, kterou jsme v průběhu testu prakticky nedostali do ouzkých. I na lehké pohyby na plynovém pedálu dokáže převodovka rychle zareagovat a soužití s ní je tak velmi pohodové a intuitivní.

Stará škola

Co máme opravdu rádi, to je interiér tohoto SUV. K jeho hodnocení si dovolím vypůjčit jeden reklamní claim hovořící o tom, že „tady je svět ještě v pořádku“. Sportage vás nenutí proklikávat se s každou změnou teploty nebo dalších častých úkonů složitými menu na obřím displeji. Prostě sáhnete na přítomné klasické tlačítko či ovladač a je vyřešeno. Samozřejmě, bez displeje by to nešlo ani zde, a tak v interiéru nechybí. Primárně je ale určen veškerým funkcím infotainmentu.

Ke zhodnocení interiéru mi v případě sportage sedí claim jednoho z prodejních řetězců – zkrátka “tady je svět ještě v pořádku”

Sportage k tomu ke všemu nabízí také solidní prostor. Čtveřice dospělých pasažérů se do útrob naskládá bez sebemenších problémů a v klidu zde absolvuje i cestu na delší vzdálenost. Zavazadlový prostor poskytuje 480 litrů, po sklopení zadních opěradel, které zapadnou prakticky do roviny s podlahou kufru, se prostor zvětší na 1469 litrů.

Sportage nás svým nadáním zkrátka přesvědčila. Jde o příjemné a pěkně vyhlížející SUV, které díky poslední modernizaci příjemně prokouklo. Poznáte ho především podle retuší na předním nárazníku, pozměněné masce chladiče a předních světel, které mají nově po vzoru nové generace modelu Ceed hned čtyři diody denního svícení okolo hlavního projektoru. Ne nepodobně tomu, jak to známe z vybraných modelů Porsche.

TEXT: Michal Žďárský

TECHNICKÉ ÚDAJE: Kia Sportage 1.6 CRDi 4×4 7DCT

Cena od:619 818 Kč bez DPH
MOTOR
Charakteristika:vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon motoru:100 kW při 4000 ot./min.
Max. točivý moment motoru:320 Nm při 2000-2250 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:12 s
Spotřeba (město/mimo/kombinovaná):5/4,5/4,7 l/100 km
Emise CO2:133 g/km
ROZMĚRY A HMOTNOST
Délka/šířka/výška:4485/1855/1645 mm
Rozvor:2670 mm
Objem zavazadlového prostoru:480/1469
Pohotovostní hmotnost:1668 kg

FOTOGALERIE