Na začátku byly neuvěřitelně nízké měsíční splátky operativního leasingu při pronájmu na jeden rok, na konci odstavná parkoviště plná neprodejných aut a stomilionové ztráty. Roční operativní leasing způsobil před dvěma lety finanční i personální zemětřesení mezi leasingovkami. Teď se vrací.

Připomeňme, co se před dvěma lety stalo. V roce 2017 všichni na automobilovém trhu vzývali pojem trvalý růst. Měřeno dnešní optikou, prodávali mraky aut, ale stále to nestačilo. Aby si manažeři vysloužili odměny a povýšení, muselo se každý rok prodat víc aut než ten předchozí. Nic proti základu této myšlenky – růst je motorem pokroku. Ale v roce 2017 zvolily některé automobilky a leasingové společnosti k růstu metodu, která je přivedla na pokraj propasti. Mysleli si, že dosud neobjevenou dírou na trhu je roční operativní leasing.

Automobilky nabídly leasingovkám výrazné slevy a ty nastavily nízké měsíční splátky. Pořídit si každý jeden až dva roky úplně nové auto na leasing nadchlo spoustu lidí. Ovšem ukázalo se, že většina hráčů na trhu měla velmi špatný odhad, který způsobil vážné problémy některým automobilkám a podstatné části leasingových společností. Najednou to nevycházelo. Odstavná parkoviště po celé republice se začala plnit ojetými vrácenými vozy, které ale měly účetně mnohem vyšší hodnotu, než za jakou se daly reálně na trhu prodat. Výsledkem bylo, že leasingové společnosti musely odepsat desítky až stovky milionů korun, řada manažerů dostala výpověď, parkoviště se vyprázdnila a roční operativní leasing zmizel z nabídky.

ČTĚTE TAKÉ:  Trh je přesycen zánovními vozy, na roční leasingy zapomeňte

Teď je však zpět. S nabídkou krátkodobého operativního leasingu přišla společnost ALD Automotive. V reakci na aktuální dění v ekonomice a pozastavení investic u řady firem i soukromých podnikatelů nabídlo klientům mimo jiné nový produkt, a to možnost krátkodobého pronájmu vozidla na 12 měsíců. Ovšem oproti situaci před dvěma lety se nabídka vztahuje nikoli na nové, ale na ojeté automobily ve stáří zhruba tří let. „Zpravidla se jedná o vozidla, která se vrací z „prvního“ operativního leasingu. Jsou to vozy pravidelně servisované a s jasnou historií. Nicméně již proběhl největší propad tržní hodnoty. Ten se děje zpravidla v prvních dvou letech,“ vysvětluje Pavel Doležel, Business and Product Development Director ALD Automotive Česká republika. „Pokud bychom porovnávali stejný model vozu braný na leasing jako nový na tři roky nebo jako ojetý na rok, tak splátka v druhém případě může být až o 20 procent nižší.“

Už ne nový, ale zánovní

Po příležitosti nabízet firmám leasing ojetých vozů koukají samozřejmě i další leasingové společnosti. „Jedním z důvodů, proč se nyní objevily nabídky na pronájem zánovních vozů, může být fakt, že ochranná opatření přijatá na potlačení nákazy změnila chování spotřebitelů, což mělo vliv i na vytíženost automobilových flotil. V některých oborech poměrně výrazně vzrostla potřeba vozidel. Typickým příkladem jsou rozvážkové společnosti. Pro firmy tohoto typu je pak pronájem zánovních automobilů velmi dobrým řešením,“ říká třeba Peter Tölgyesi, obchodní ředitel společnosti LeasePlan Česká republika, která nabízí pro tyto účely pronájem vozů na jeden měsíc až dva roky. Operativní leasing na rok v případě zánovních vozidel nabízí i Volkswagen Financial Services.

Roční operativní leasing na nové auto tak dnes stále seženete už jen výjimečně a výrazně si za něj připlatíte. „U nových vozů dochází během prvního roku k razantnímu propadu mezi cenou a zůstatkovou hodnotou. Výsledkem je tak pro zákazníka nevýhodná výše splátky. Proto v tomto případě roční operativní leasing plošně nenabízíme, výjimkou je pouze přání klienta. U zánovních vozidel však výrazný pokles hodnoty za jeden rok nehrozí,“ říká Jan Pařízek, vedoucí fleetového prodeje a remarketingu ve Volkswagen Financial Services. „Nevěřím, že se roční operativní leasing v podobě nabízené před dvěma lety vrátí,“ dodává Pavel Doležel.

Martin Šidlák, IDNES.CZ

Foto: Pixabay