Vozy Opel patří v koncernu PSA ve srovnání s Peugeoty, Citroëny a DS designově mezi ty nejméně nápadné. Technicky a ergonomicky se naopak řadí mezi ty nejlepší, jak dokazuje test Opelu Grandland X.

Možná ale právě design rozhodl o tom, že loni se Opelu Grandland X prodalo v Česku 469 kusů, kdežto sesterského Peugeotu 3008, se kterým sdílí technický základ, více než třikrát tolik – 1664. Cenou to totiž nebude. Pohledem na základní ceny by se sice zdál Opel o něco dražší, po zohlednění akčních cen, které jsou u obou značek už standardní dlouhodobou součástí ceníku, se ale obě auta prodávají prakticky za stejnou sumu. Co dalšího odhalil test Opelu Grandland X?

Design není v ničem špatný, ale zkrátka asi příliš nenápadný a zaměnitelný s dalšími modely Opel. Svoje místo na trhu ale bezesporu má, protože není v ničem ošizený a odvede úplně stejnou službu jako extravagantní sourozenec 3008. Komfortem a prostorem v kabině navíc vyčnívá nad většinou konkurentů.

ČTĚTE TAKÉ:  Malí králové – Škoda Fabia proti Renaultu Clio a Opelu Corsa

Zdravá záda

Co mě překvapilo a potěšilo, že v interiéru si jde Opel svou vlastní cestou. Oproti 3008 je to zase usedlé, ale přehledné. Nejenže nabídne klasické pojetí přístrojové desky s budíky v průhledu volantu nikoli nad ním jako u Peugeotu, ale má i vlastní design ovládacích prvků včetně řadicí páky automatické převodovky. Asi jediné, kde příbuznost s dalšími modely PSA poznáte, je grafika centrální obrazovky infotainmentu a bohužel také jeho poněkud vlažnější reakce na udílené pokyny.

Opel Grandland X je ale spíš praktický služebník na dlouhodobé užívání než elegán, který chce zaujmout na první pohled. V kabině je nadbytek místa pro čtyři pasažéry, zavazadlový prostor pojme slušný 514 litrů nákladu a za příplatek 10 tisíc pro řidiče a 7,5 tisíce korun pro spolujezdce můžete mít ergonomická pohodlná sedadla s certifikátem asociace německých ortopedů pro zdravá záda AGR.

Motor a jízdní vlastnosti

Nejslabším agregátem pod kapotou je benzinový motor 1.2 Turbo 96 kW, stejně výkonný je i diesel 1.5 CDTi, který jsme testovali. Síla je to naprosto dostatečná, speciálně když je u dieselu spojená s nadprůměrným maximálním točivým momentem 300 Nm. Díky tomu má motor pružný zátah i rychlení pro předjíždění. 300 Nm je opravdu hodně, obvyklá je tato hodnota spíš u dvoulitrů, takže i jízdní projev motoru je velmi dynamický. Dokonale funguje i spojení s 8stupňovým automatem, za který si připlatíte 40 tisíc Kč. Jejím mínusem je ovšem to, že s ním auto zrychlí z nuly na 100 o 1?5 sekundy pomaleji než s manuálem. Skvělým bonusem navíc je ovšem spotřeba, která se podle jízdního stylu bude pohybovat jen mezi 5 a 6 litry na 100 km. Motor je kvalitně odhlučněný, takže uslyšíte spíš valivý hluk pneumatik než jeho.

Diesel rozhodně není mrtvý, a pokud byste chtěli silnější verzi, Opel ji má v podobě dvoulitru o výkonu 130 kW. Ten je k dispozici výhradně se zmíněným automatem, takže jeho cena už vyskakuje na nejméně 695 tisíc Kč, což je už příliš vzhledem k tomu, že Grandland X nebude služební auto polykající tisíce kilometrů, ale spíš rodinný vůz.

Podvozek si inženýři Opelu „vytunili“ sami a na už tak komfortním francouzském základu vytvořili možná ještě pohodlnější auto. V zatáčkách se sice trochu naklání, ale perfektně zvládá všechny druhy nerovností, o řadě z nich nebudete vůbec vědět. Nepořídíte ho ovšem s pohonem všech kol, maximálně se systémem IntelliGrip, který upravuje nastavení stabilizačního systému podle zvoleného povrchu.

Závěr

Jak shrnout test modelu Grandland X? Opel přechodem do koncernu PSA ztratil podstatnou část svého technického vývoje a v rychlém sledu postavil několik aut, zejména SUV, na technickém základě Peugeotu. Získal tím ale pokročilou techniku, kterou uměl dokonale přizpůsobit pro trochu jinou cílovou skupinu, než na kterou cílí Peugeot. Jestliže ten míří v první řadě na mladé a rodiny s dětmi, Opel má čím oslovit spíše konzervativnější a starší zákazníky, kterých bude přibývat.

Martin Šidlák

Technické údaje:Opel Grandland X 1.5 CDTi 8EAT
Cena:635 990 Kč
Motor:dieselový čtyřválec
Maximální výkon:96 kW při 3750 ot.
Maximální točivý moment:300 Nm při 1750 ot.
Maximální rychlost:192 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:12,3 s
Kombinovaná spotřeba:5,2-5,3 l/100 km
Emise CO2:136-139 g/km
Délka/šířka/výška:4477/1856/1609 mm
Rozvor:2675 mm
Zavazadlový prostor:514 l
Pohotovostní hmotnost:1380 kg