Největší automobilový trh světa se relativně rychle oklepal z koronakrize. Zatímco v Evropě a Americe čelí automobilky stále výrazným propadům, prodeje aut v Číně se nejenže vrátily na úroveň před koronavirem, ale ještě je překonaly.

Pokud platí, že Čína už delší dobu určuje trendy v oblasti automotive, pak poslední čísla dávají výrobcům aut naději – prodeje aut v Číně v červnu meziročně stouply o 11 procent. Podle odhadů čínského Sdružení výrobců automobilů (CAAM) se v červnu prodalo 2,28 milionu aut. V květnu přitom už prodeje rostly o 15 procent. V celkovém součtu od začátku roku je sice čínský trh stále v minusu o 17 procent proti stejnému období roku 2019, ale aktuální čísla dávají naději, že se do konce roku bilance minimálně vyrovná.

Renault Zoe
ČTĚTE TAKÉ:  Absurdní: Ekologové chtějí zákaz reklamy na elektromobily

V Evropě je ale situace zatím stále špatná. Například v Itálii je tamní trh s novými auty pořád v červených číslech, konkrétně v červnu o 23,13 % proti loňskému roku, v Česku jsou červnové prodeje o 5 procent horší než loni. Ve Španělsku bylo v červnu registrováno 82 508 aut (-36,4%), za pololetí pak 340 045 (-50,8%). To jsou nejhorší výsledky za posledních 30 let. Nejvíce to odnesl Opel, jehož prodeje klesly o 70 %. Podle údajů serveru Bestsellingcarsblok podobně klesaly i trhy v Německu (- 32,2%) a Británii (-34,9 %). Z velkých evropských trhů rostla jen Francie (+ 1,2%).

V Evropě navíc výrobcům hrozí dramatické pokuty za překročení limitů emisí na CO2. Předseda evropského sdružení automobilového průmyslu ACEA Mike Manley a zároveň CEO Fiat Chrysler Automobiles proto před pár dny napsal oficiální dopisThierry Bretonovi, komisaři EU mezinárodní obchod a průmysl, o podporu. Propady prodejů totiž mají za následek navýšení počtu skladových vozů u jednotlivých značek. Tato vozidla sice splňují aktuální emisní normy, ale ne nové normy pro další období. Podle Manleyho hrozí i zastavení výroby.

Podle výsledků jednadvacátého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo více než 1 100 výkonných manažerů ze 30 zemí včetně Česka, čeká automobilový sektor oživení nejdříve ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Napětí na trhu a klesající prodeje způsobené narušením dodavatelských řetězců ale budou přetrvávat mnohem déle. Do kritické situace se dostává zejména Evropa, automobilky totiž od nového roku budou muset plnit přísné emisní limity a zároveň reagovat na nepříznivé dopady globální pandemie.

„Trh se bude ještě několik měsíců stabilizovat z šoku vyvolaného uzavřením továren i prodejních míst. Do toho se ale začnou projevovat dopady recese,“ hodnotí aktuální situaci Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor. Většina (83 %) šéfů se shoduje, že o technologickém vývoji budou čím dál tím více rozhodovat regulátoři. Domnívají se tak, že ve světě „po pandemii“ budou klíčovou roli hrát daňové úlevy a dotace.

 „Evropa se nachází v přechodovém období zavádění zpřísněných emisních limitů, které vedou ke zdražení aut. To je další rána, se kterou se automobilky budou jen těžko vyrovnávat. Řešením by byl odklad platnosti nových emisních limitů o několik let, jednání o této možnosti již probíhají. Propad může být i více než třicetiprocentní, pokud k žádnému opatření v podobě odkladu nových emisních limitů nebo podpory pořízení nových aut nedojde,“ vysvětluje Jan Linhart.

Šéfové automobilek očekávají, že v budoucnu k dojde k dramatickému snížení počtu prodejen – o 20–30 %, aktuální krize tento trend ještě uspíší. Více než 80 % manažerů je navíc přesvědčeno, že role prodejen se musí změnit, čím dál tím více budou automobilky spoléhat na digitální kanály, flexibilní kontrakty a práci s daty.

Martin Šidlák, IDNES.CZ