Evropské prodeje aut stále v minusu, ale prodává se víc SUV a elektromobilů

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, evropské prodeje aut jsou stále v minusu. Oproti loňsku o 24 procent. Jediným trhem, který je na tom lépe než loni, je Francie. Výrazně ale roste počet prodaných elektrických aut, roste i podíl SUV.

Podle údajů zveřejněných společností JATO Dynamics se v červnu, což je měsíc, za který jsou k dispozici poslední kompletní údaje, ve 27 evropských zemích prodalo celkem 1 129 572 nových osobních vozů, což je o 24 procent méně než loni v červnu. Od začátku roku je to pak 5 087 617, což je meziročně dokonce o 39 procent méně. Jediným trhem, který rostl, byl ten francouzský, a to o 2 procenta. Česká republika byla třetí nejlepší s „pouze“ pětiprocentním poklesem poptávky. Naopak nejhůř na tom bylo Portugalsko s minus 56 procenty a jen 11 tisíci prodanými vozy.

Statistika ale ukazuje i jiná zajímavá fakta. Globální pandemie urychlila prodeje elektrických, hybridních a plug-in hybridních automobilů v Evropě, a ztrácí jen naftová a benzinová vozidla. Zatímco registrace benzinových a naftových aut klesly o 32%, resp. o 31% ve srovnání s červnem 2019, objem nových registrovaných elektrifikovaných aut vzrostl ze 111 300 jednotek v červnu 2019 na 183 300 jednotek letos, neboli o 65 %. Tržní podíl EV vozů byl 16,2%, což je jen o 8 procent méně než dieselových.

Mezi nejúspěšnější prodejce hybridů patřily značky Suzuki, Ford a Fiat, ovšem díky mild-hybridům. Na trhu plug-in hybridů dominovaly tři prémiové značky Volvo, Mercedes a BMW, které překonaly dosavadního leadra, Mitsubishi. V čistě elektrickém segmentu zaujal Renault na prvním místě, protože jeho prodeje se více než zdvojnásobily, na rozdíl od Tesly na druhém místě se 42% poklesem.

Test Lexus RZ, elektromobil
Čtete také

Test Lexus RZ 450e: Krátce, ale intenzivně!⚡

Lexus RZ je první ryzí elektromobil značky. V některých věcech nabízí víc než ostatní, v jedné zásadní věci ale pokulhává. Test Lexus RZ 450e.

Navzdory obtížné ekonomické situaci si nevedl špatně ani segment SUV. Přestože objem registrací těchto vozů klesl o 18%, dokázaly zvýšit svůj podíl na trhu na 40%. Je zajímavé, že nejlépe si vedly největší a nejdražší SUV, jejichž registrace klesly pouze o 2%. Kompaktní SUV zaznamenaly pokles o 21%. Největším prodejcem v tomto segmentu byla skupina Volkswagen s tržním podílem 25%.

Tradiční nejprodávanější auto Evropy, Volkswagen Golf, byl v červnu podruhé za sebou poražen Renaultem Clio. Důvodem může být, že Clio se už prodává na všech evropských trzích, na rozdíl od VW Golf. Clio nebylo jediným modelem od Groupe Renault, který si v červnu vedl dobře. Francouzská skupina má ještě Renault Captur a Dacii Sandero na třetím a čtvrtém místě. Nová generace Capturu je na navíc v červnu nejprodávanějším SUV v Evropě.

Martin Šidlák, Idnes.cz