Euro NCAP otestovalo asistenční systémy. Vyhráli Němci, Tesla propadla

auto, silnice, asistenční systémy

Konsorcium Euro NCAP se sice věnuje především bezpečnosti aut z hlediska nárazových testů, nyní ale prověřilo i asistenční systémy částečně autonomního řízení. Mezi nejlepšími překvapivě není Tesla.

V nových autech neustále přibývají elektronické asistenční systémy, které pomáhají řidiči při jízdě a jsou zároveň jakýmsi předstupněm autonomního řízení. Jde o systémy automatického brždění, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat, ale také třeba zpomalování před zatáčkou nebo začátkem obce na základě vyhodnocení navigačních dat. Euro NCAP nyní prověřilo tyto systémy u deseti aut nejen z hlediska jejich fungování, ale také s ohledem na to, co jednotlivé automobilky zákazníkům v tomto směru slibují.

crash test, figuríny
Čtete také

První crash test odstartovala raketa, dnes stojí jeden náraz miliony

Vyvalil se oblak páry a parní raketa na kolech dala do pohybu bílou Škodu 100 L směrem k betonové překážce. Byl květen 1972…

Auta byla vyhodnocena ve čtyřech stupních: základní,střední, dobré a velmi dobré. Nejvyšší hodnocení Velmi dobré získaly německé prémiové modely Mercedes-Benz GLE, BMW řady 3 a Audi Q8. Jejich systém fungovaly bezproblémově a také plnily to, co jednotlivé značky zákazníkům slibovaly. Dosáhly dobré rovnováhy mezi nabídkou vysoké úrovně asistence při řízení, ale zároveň také kontroly pozornosti řidiče.

Druhé nejvyšší hodnocení získal trochu překvapivě jako jediný Ford Kuga, který předstihl modely Volkswagen Passat, Nissan Juke, Volvo V60 a Tesla Model 3, hodnocené jen známkou Dobré. Kuga tak ukázala, že kvalitní asistenční systémy dokáže nabídnout i běžný velkoobjemový model neprémiové značky. Naopak zklamáním je toto hodnocení pro Teslu, která dlouhodobě pracuje na systémech pro autonomní jízdu. Hlavním důvodem pro nízké hodnocení bylo, že hodnotitelům Euro NCAP se nelíbilo, že systém Tesly nese název Autopilot, což může v uživatelích budit falešný dojem, že auto dokáže jezdit samo. Tesla také nemá head-up displej a pozornost řidiče nekontroluje kamerou, ale jen snímáním jeho reakcí přes volant.

Základní hodnocení autonomních funkcí pak získaly modely Peugeot 2008 a Renault Clio.

Martin Šidlák