Konsorcium Euro NCAP se sice věnuje především bezpečnosti aut z hlediska nárazových testů, nyní ale prověřilo i asistenční systémy částečně autonomního řízení. Mezi nejlepšími překvapivě není Tesla.

V nových autech neustále přibývají elektronické asistenční systémy, které pomáhají řidiči při jízdě a jsou zároveň jakýmsi předstupněm autonomního řízení. Jde o systémy automatického brždění, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat, ale také třeba zpomalování před zatáčkou nebo začátkem obce na základě vyhodnocení navigačních dat. Euro NCAP nyní prověřilo tyto systémy u deseti aut nejen z hlediska jejich fungování, ale také s ohledem na to, co jednotlivé automobilky zákazníkům v tomto směru slibují.

ČTĚTE TAKÉ:  Euro NCAP přepisuje po 23 letech pravidla: Výrobcům SUV se to asi moc líbit nebude

Auta byla vyhodnocena ve čtyřech stupních: základní,střední, dobré a velmi dobré. Nejvyšší hodnocení Velmi dobré získaly německé prémiové modely Mercedes-Benz GLE, BMW řady 3 a Audi Q8. Jejich systém fungovaly bezproblémově a také plnily to, co jednotlivé značky zákazníkům slibovaly. Dosáhly dobré rovnováhy mezi nabídkou vysoké úrovně asistence při řízení, ale zároveň také kontroly pozornosti řidiče.

Druhé nejvyšší hodnocení získal trochu překvapivě jako jediný Ford Kuga, který předstihl modely Volkswagen Passat, Nissan Juke, Volvo V60 a Tesla Model 3, hodnocené jen známkou Dobré. Kuga tak ukázala, že kvalitní asistenční systémy dokáže nabídnout i běžný velkoobjemový model neprémiové značky. Naopak zklamáním je toto hodnocení pro Teslu, která dlouhodobě pracuje na systémech pro autonomní jízdu. Hlavním důvodem pro nízké hodnocení bylo, že hodnotitelům Euro NCAP se nelíbilo, že systém Tesly nese název Autopilot, což může v uživatelích budit falešný dojem, že auto dokáže jezdit samo. Tesla také nemá head-up displej a pozornost řidiče nekontroluje kamerou, ale jen snímáním jeho reakcí přes volant.

Základní hodnocení autonomních funkcí pak získaly modely Peugeot 2008 a Renault Clio.

Martin Šidlák