Opel startuje designovou revoluci, která mu má pomoct najít nové místo v koncernu PSA. Prvním autem má být malý crossover Opel Mokka, s jehož dvěma předprodukčními exempláři jsme se už měli možnost osobně seznámit. Prodávat se začne až příští rok, ale rozhodně se na něj vyplatí počkat.

Druhá generace Opelu Mokka je totálně jiná, než ta předchozí. A není to jen tím, že škrtla X ve svém názvu. Opel sice zdůrazňuje hlavně zcela nový design přední masky a také čistě elektrickou verzi, rozdílů je ale v mnohem víc. První generace stála na úplně jiné platformě, která umožňovala i pohon všech kol. Ta nová stojí na podvozku CMP koncernu PSA, který sdílí třeba s Opelem Corsa nebo Peugeoty 208 a 2008.

auto, červené, Audi
ČTĚTE TAKÉ:  Test Audi A7 Sportback e quattro: Zelená teorie, uhlíková praxe

Technicky tak nabídne totéž co jeho francouzští sourozenci, právě proto si tak zakládá na svém vzhledu, o kterém musíme po prvním seznámení říct, že se opravdu povedl. Charakteristickým rysem 4,15 m dlouhého pětimístného vozu jsou krátké převisy karoserie a v kombinaci s většími koly robustní boční vzhled. Hodně zaujme i čelní maska Opel Vizor. Jeho inspirací bylo hledí integrální motocyklové přilby nebo také vůz Opel Manta ze 70. let. Charakterizují ji hladká maska chladiče s LED světlomety a nově stylizovaným logem automobilky. Toto pojetí přední masky je skutečně originální a nepřehlédnutelné. To už tak docela neplatí o další designové změně, kdy je poprvé název vozu vyvedený masivními písmeny po celé šířce zadní části vozu. To už najdeme třeba u současných Škodovek.

Uvnitř je pak nová přístrojová deska zvaná Pure Panel se dvěma rozměrnými displeji – 12palcovým přístrojovým a 10palcovým středovým. To bude ale téměř jistě výsadou vyšších stupňů výbav. V případě Pure Panelyu hovoří designéři Opelu o tzv. „digitálním detoxu“. Ovládání by mělo být snadné a intuitivní, ale na rozdíl třeba od infotainmentu nových modelů koncernu VW zůstává zachována ovádání řady funkcí klasickými ovladači namísto složitého listování v mnoha menu a podmenu dnes běžných dotykových obrazovek. Z praktického hlediska potěší i zavazadlový prostor o objemu 350 litrů.

Motoricky je základem nabídky benzinový tříválec 1.2 Turbo o výkonech 74 nebo 96 kW a naftový čtyřválec 1.5 CDTi 81 kW. Nejsilnější spalovací motor může být kombinován s 8stupňovou automatickou převodovkou. Jinak je standardem 6stupňový manuál. Vůbec poprvé bude Opel Mokka hned od uvedení na trh k dispozici také jako elektromobil. Stejně jako u Opelu Corsa nebo malých elektrických Peugeotů má trakční elektromotor Mokky-e výkon 100 kW/136 k a nejvyšší točivý moment 260 Nm.

Řidič může zvolit jeden ze třech jízdních režimů: Normal, Eco a Sport. V zájmu optimálního využití energie, uložené v trakční baterii o výkonu 50 kWh, je rychlost Mokky-e elektronicky omezena na 150 km/h. Při nabíjení na výkonné veřejné nabíječce 100 kW DC se baterie nabije na 80 procent své kapacity už za 30 minut. Podle metodiky WLTP činí jízdní rádius elektromobilu Mokka-e až 324 km.

Ceny zatím nebyly zveřejněny, ale budou se odvíjet od technického dvojčete Peugeotu 2008, který v Česku startuje na akční cena 395 000 Kč, v elektrické verzi pak na 875 000 Kč.

Martin Šidlák